Avatar billede xduggy Nybegynder
28. juli 2003 - 18:11 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

"8 dioder på række."

Hey eksperter, kan i ikke hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg klare dette: jeg vil gerne have 8 dioder (1.5V)sat sammen og så derefter kunne bruge et strømstik fra psu´en til at "fodre" dem. jeg har prøvet at sætte en formodstand på ved 12V og 7V, men får ikke rigtig samme effekt som hvis jeg kun havde én. har i evt. nogle forslag til hvordan jeg kan løse dette problem?? så vil jeg blive glad. :D

Hilsen Xduggy.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 18:23 #1
Du skal ikke sætte dem i serie alle sammen. Du kunne tage 2 gange 4 i serie eller 4 gange 2 i serie.

    A---0---0---0---0---B
Hver skal du blot forbinde A og B til f.eks. en 7 V forsyning, men der skal en formodstand inde. Prøv dig frem start med en stor formodstand og gør den mindre. Hvis en diode kan tåle 1,5 volt vil en formodstand på f.eks.2-3 ohm være nok, men prøv dig frem.
Du skal selvfølgelig være sikker på at du kan trække en strøm på ca. 1A fra din strømforsyning.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 19:08 #2
Ups:
Hvis du sætter begge kæder med 4 dioder på. skal din 7Volt forsyning kunne give 2 A
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2003 - 20:04 #3
nu kan jeg ikke lige huske hvor meget strøm en lysdiode, mener det er noget med 20mA pr stk., så de 2A er nok i overkanten ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2003 - 20:06 #4
rettelse

nu kan jeg ikke lige huske hvor meget strøm en lysdiode bruger, mener det er noget med 20mA pr stk., så de 2A er nok i overkanten ;o)
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 20:07 #5
retaxes--> Ja du har helt ret. Jeg tænkte mig ikke om!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2003 - 20:14 #6
jeg ville nok foretrække at koble dem i parallel, enten alle otte eller 2x4, så skal du blot regne formodstanden ud med Ohms lov.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 20:24 #7
Vi regner så med 1 diode 1,5V, 20 mA.

Hvis du bruger 2 kæder hver med 4 dioder skal der være et spændingsfal på 6 volt over en kæde. Der skal så gå 40 mA gennem formodstanden og et spæningsfald på 1 V over den. Dvs en formodstand på 25 ohm.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2003 - 21:04 #8
regn også lige ud hvor mange watt modstanden skal være på.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 21:10 #9
Et spændings fald på 1V over modstanden og en strøm på 40mA: Den skal kunne tåle en effekt på 40 mWatt, dvs 0,04 Watt.
Avatar billede real_icebear Nybegynder
28. juli 2003 - 22:09 #10
Hvorfor ikke sætte en formodstand på 470 ohm på hver lysdiode og så sætte dem parrallet og sæt dem til de 12V???
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 22:11 #11
så skal man jo bruge 8 modstande i stedet for 1.
Avatar billede real_icebear Nybegynder
28. juli 2003 - 22:58 #12
Til gengæld bliver de ikke spicielt varme...
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 23:05 #13
jo, med de 8 parallelkoblede dioder spilder du det meste i dine formodstande. Hver modstand har et spændingsfald over sig på 10,5 V og der går 20 mA i den. Det giver i alt 1,68 Watt, og 0,21 Watt pr. diode.

Med den enlige modstand var det kun 40 mA og 1 V. Dvs .04 Watt
Avatar billede real_icebear Nybegynder
28. juli 2003 - 23:10 #14
Det er smag og behag... Personligt kan jeg selv bedst lide og have dem opdelt
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 23:17 #15
men det kan være hvad det være vil. Begge forbindelser skulle sikre fuldt lys på dioderne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2003 - 23:59 #16
sidder der kun en formodstand vil dioderne slukke alle sammen hvis modstanden brænder over.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 00:01 #17
Modstande brændre yderst sjældent over
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2003 - 00:08 #18
ikke hvis den er dimensioneret for lille!
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 00:10 #19
men det er den ikke
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2003 - 10:32 #20
hvad har du fundet ud af?
Avatar billede xduggy Nybegynder
04. august 2003 - 15:31 #21
undskylder min lange respons!!!! (har været i sommerhus) jeg havde et par modstande på 470, så jeg prøvede det som real_icebear forslog, og det virkede (delvist) ,men hvis jeg satte en blå diode ind istedet for en anden så kunne den ikke lyse, men det var nu osse ligemeget. fordeler poitene lidt, men real_icebear får flest ;) - retaxes vil du ik have nogle point? så lig lige et svar.
Avatar billede real_icebear Nybegynder
04. august 2003 - 15:45 #22
Grunden til at de blå lysdioder ikke vil lyse er at de skal have en større spænding... Prøv med en mindre modstand
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2003 - 19:50 #23
ja, men jeg læggerr da et svar ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. august 2003 - 22:05 #24
ok, takker..