Avatar billede sobo Nybegynder
25. juli 2003 - 20:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Filter og forsatslinser

Jeg er den lykkelige ejer af et
Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom digitalkamera.

Jeg vil godt beskytte linsen med et filter, fx et UV-filter eller et pol-filter.

Hvor kan jeg købe filter, der passer til kameraet? (Linse størrelsen er vist den samme på C-730 og C-740 kameraerne)

Olympus kan desværre ikke hjælpe.

vh
sobo
Avatar billede esbenrt Nybegynder
26. juli 2003 - 05:44 #1
det ser ud til at filterdiameteren er 55mm hvilket er meget almindeligt, så det eneste du behøver at gøre er at tage kameraet med ned til din nærmeste fotoforhandler og bede om et UV-filter.
prislejet for sådan nogle fætre er kr. 100-150 og op
Avatar billede sobo Nybegynder
26. juli 2003 - 08:23 #2
Tak for tippet.
Hvordan fandt du ud af af diameteren er 55mm?
Med min bedste skolelineal får jeg diameteren til ca. 38-40mm.
Nu er spørgsmålet, findes der producenter, som fremstiller disse små filtre?

vh
Avatar billede henninga Novice
26. juli 2003 - 12:10 #3
Der er så vidt jeg ved, ikke noget gevind ude på linsen, så det skal være sådan et filter til at trykke ind over - er det ikke korrekt?
Hama laver meget forskelligt tilbehør til kameraer og mange filtre med diameter fra 25,5mm til 52mm.  Prøv at kigge her
http://www.hama-danmark.dk/forside/default1st.asp
HenningA
Avatar billede sobo Nybegynder
26. juli 2003 - 19:10 #4
Du har sikkert ret hanninga.
Der er riller på indersiden af "objektivsnuden", men det er vist ikke et gevind - bare riller.

Findes er virkelig filtre man trykker ind i disse riller?
Avatar billede henninga Novice
27. juli 2003 - 01:05 #5
Jeg ved faktisk ikke hvordan de monteres, men vil foreslå dig at kigge hos en velassorteret fotohandler.
Måske du kan finde noget her:
http://dk.dir.yahoo.com/Erhvervsliv_og_oekonomi/Virksomheder/Foto/Fotoudstyr/
Avatar billede sobo Nybegynder
27. juli 2003 - 09:00 #6
Tak for udvist interesse.
Jeg vil besøge en af de store velasorterede fotoforretninger og søge hjælp der.

vh