Avatar billede betina_nielsen Nybegynder
11. december 2000 - 21:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

4 spørgs:proxy, switch/router, netprinter, RAS (Remote Acces Server)

1. Hvis jeg gerne vil lave indgående RAS (call back)opkobling til et LAN, kan dette så ske igennem en proxy server.(jeg havde forestillet mig at køre med win-proxy, men svar til andre proxy servere ønskes også.kan dette ikke lade sig gøre hvad gør jeg så når en bruger skal på fra sin hjemmecomputer.

2. Er der nogen der kan give et tip til en billig switch/router, til 18 brugere. evt hvor den kan købes(i nettet \"køres der meget html)

3. Er der nogen der kan give et tip til en billig netværks printer, evt hvor den kan købes

4. Er der nogen krav til operativsystem på en proxy eller kører den på ren DOS
Avatar billede cstern Nybegynder
11. december 2000 - 21:48 #1
1. Ved ikke. Men det burde der vel ikke være noget i vejen for.

2. D-link DES-1024 switch, 24 port 10/100 mbit, ca. 3.800 kr eks moms.
(er ikke router)

3. Skal det være meget billigt kan du købe en printerserver til omkring 1.000 - 1.500 kr og slutte en standard printer til. HP 4050N er en vældig god netværksprinter til ca. 11.000 kr

4. De jeg har hørt om kører på Unix/linux/Windows NT eller ligende.

Forhandler: der er mange forskellige, jeg sælger selv D-Link, HP mm.
Avatar billede betina_nielsen Nybegynder
11. december 2000 - 22:04 #2
3. når du skriver printer server, mener du så en af de der jetdirekt box.
Avatar billede betina_nielsen Nybegynder
11. december 2000 - 22:31 #3
1. Der burde vel være noget i vejen for at man sådan uden videre kan få adgang til nettet udefra det er vel det der er meningen.......
Men øhhhh, hvordan.
Avatar billede cstern Nybegynder
11. december 2000 - 23:36 #4
HPs udgave af printerservere er Jetdirect. Men der findes mange andre alternativer. Jeg foretrækker selv Intels printerservere, men D-Link er noget af det billigste. En printerserver er simpelthen en lille box (på størrelse med en husholdningsæske tændstikker) med et netstik og et printerstik, sådan lidt populært sagt. For PC\'erne vil printerserveren se ud som en PC eller anden server med tilsluttet printer.

Jo, det er ikke meningen at man \"uden videre\" skal kunne komme ind på jeres net - det er vel derfor I vil have dial-back. Hvis jeg ellers har forstået dit spørgsmål rigtigt går det så ikke ud på om sådanne brugere skal have adgang til proxy-serverens funktion når de er koblet op hjemmefra? Proxyserveren i sig selv har jo ikke noget med dial-up forbindelsen at gøre, den giver bare forbedret funktionalitet for brugerne. Men som sagt er jeg ikke ekspert i den del der har med remote opkoblinger at gøre.
Avatar billede victor44 Nybegynder
12. december 2000 - 15:27 #5
Vil du lave din RAS via telefonen eller internettet ?
Vil du bruge din \'PROXY\' som Firewall mod internettet ?