Avatar billede snie97 Nybegynder
22. juli 2003 - 14:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kamera til ca. 2000 kr

Hej

En ven skal bruge et kamera og har sat 2000,- af til det

Det skal bruges primært til at tage billeder fra fodboldkampe, så zoom og indstillingsmuligheder mht lukketid og blænde skal der tages højde for. Ellers skal der være sportsprogram på.

Det må koste i omegnen af 2000 kr.

Hvad kan i byde på?
Avatar billede theprofessor Nybegynder
22. juli 2003 - 14:33 #1
billig digital af mærke Medion og Dantax kan købes bl.a. i Netto og Aldi p.t.
Der er tale om kamera til 2-3 megapixels med 2-4 gange optisk el. digital zoom, og det er ganske meget for pengene!

Iøvring kan du kigge på den ny blad "digital foto" der har anmeldelse af ny kameraer....
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
22. juli 2003 - 14:33 #2
I det prisleje skal I nok kigge efter noget brugt spejlrefleks ;-)

enten på www.dba.dk eller www.qxl.dk
Avatar billede snie97 Nybegynder
22. juli 2003 - 14:48 #3
jeg glemte vist at skrive at det skulle være digitalt
Avatar billede googolplex Novice
22. juli 2003 - 15:33 #4
Til 2195 kr. kan du få Canon Powershot A60 som er et rigtig godt kamera med 2.0MB og 3x optisk zoom !!! Det er dog uden tilbehør, såsom CF kort osv.

Du kan se mere på www.kamerahuset.dk, det er nogle små film hvor de fortæller om kameraerne.
Avatar billede dosmer Nybegynder
28. juli 2003 - 22:07 #5
3x optisk zoom er nok temmelig meget for lidt til fodbold! Det svarer til et zoomområde mellem 35-38 mm. og 105-115 mm. på et 35 mm. filmkamera - en professionel sportsfotograf bruger snarere 600 mm. eller derover! (Har du aldrig lagt mærke de kæmpe-objektiver i 100.000 kronersklassen de sidder med ved superligakampene?)
Jeg er svært bange for, din ven må ofre en del mere end 2000, hvis det skal leve op til forventingerne!
Avatar billede beiv Nybegynder
31. juli 2003 - 13:06 #6
Jeg synes også du skulle prøve at kigge på TDC's e-butik, der er mange gode og billige cameraer. Der er bl.a. mange tilbud lige nu.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. august 2003 - 11:59 #7
Glem digitalkameraer, hvis hurtig lukketid og optisk zoom er vigtige faktorer. Med mindre du vil ofre 15.000 på et Canon EOS digitalt spejlreflekskamera (eller lignende).

Køb et godt brugt analogt spejlreflekskamera, og brug en scanner til digitalisering af billederne, hvis det er nødvendigt.
Avatar billede dosmer Nybegynder
01. august 2003 - 12:21 #8
nanoq har helt ret!
Avatar billede snie97 Nybegynder
01. august 2003 - 12:39 #9
problemet med analoge kameraer er at du skal vente på fremkaldelsen, og det er ikke sjovt hvis man har et website der skal være up-to-date...
Avatar billede dosmer Nybegynder
01. august 2003 - 13:20 #10
Det er jo ganske rigtigt et problem, men hvis det ikke er lørdag-søndag, kan det klares med en en-times fremkaldelse. Det er selvfølgelig meget mere besværligt end digitalt, men også trods alt meget billigere end at købe et digitalkamera med en kæmpe optisk zoom.
Vent nogle år, så kommer det hele sikkert ned i pris.
Avatar billede snie97 Nybegynder
01. august 2003 - 13:53 #11
Hvad koster sådan en 1-times fremkaldelse egentlig? For det kunne da være meget sjovt at lege med...

Hvor stor zoom kan man i øvrigt få inden for en overskuelig prisramme (2-3k)...

Gerne beskrevet ligesom på digicams hvor mit Olympus har 10x optisk...
Avatar billede dosmer Nybegynder
01. august 2003 - 14:43 #12
Priserne er jo forskellige fra butik til butik. Phototeam har tre typer fremkaldelse, en billig tre-dages og en en-dags på bedre papir - den koster 119 for 36 billeder (10x15 cm.). En-times fremkaldelsen, som også er på det gode papir koster 149 for 36 stk 10x15.
Jeg kender ikke prisnivauet på brugte objektiver - kig i den blå avis: http://www.dba.dk
Det er ikke så svært at omregne mellem brændvidder og "x zoom"."10x" siger ganske vist ikke andet, end at længste brændvidde er ca. 10 gange korteste brændvidde, så det kunne jo teoretisk svare til hvad som helst - f.eks. 500-5000 mm. Men næsten alle kompakte zoomkameraer har en korteste brændvidde der svarer til et sted i omegnen af 35 mm., så ved 10 x zoom bliver længste brændvidde jo dermed svarende til ca. 350 mm.
Avatar billede snie97 Nybegynder
01. august 2003 - 14:48 #13
Ok på den måde...

Jeg kom lige i tanke om noget jeg engang så i et computerblad. Et stykke hardware man kunne køre en rulle film igennem for at fremkalde den digitalt.

Er det noget der findes i dag?
Avatar billede googolplex Novice
01. august 2003 - 14:54 #14
Ja, du skal rulle negativer igennem og kvaliteten er skstrem god...det er prisen desværre ikke, de er mega-dyre :(
Avatar billede snie97 Nybegynder
01. august 2003 - 15:08 #15
hvad hedder det så? evt. link til en side med info og priser?
Avatar billede googolplex Novice
01. august 2003 - 19:27 #16
Jeg kun set negativ scannere i et blad. DEt var Nikon og de kostede mellem 4000-11000.
Avatar billede dosmer Nybegynder
01. august 2003 - 20:01 #17
Negativscannere kan fås til meget forskellige priser og i meget forskellig kvalitet. Jeg har en Mikrotek FilmScan35, som jeg har givet 1800 for, men den giver ikke bedre billeder end min flatbedscanner til 700 kr. Jeg har købt den for at scanne gamle lysbilleder, og den er ok, men bestemt ikke fremragende. Til en hjemmeside vil den dog være mere end rigelig god! Mikrotek er dog vist overtaget af et andet firma - jeg købte min i shg, men de fører vist ikke den slags for tiden. Jeg så for nylig en fuldstændig magen til - med et andet navn - i vinduet i Phototeam, Frederiks Alle, Århus - noget dyrere, selvfølgelig...
Men filmen skal jo fremkaldes først alligevel, så der er ikke noget vundet i forhold til flatbedscanneren - med mindre man selv fremkalder. Det er hverken svært eller dyrt med sort-hvid film, men bruger man farvefilm, er det en helt anden historie!
Avatar billede theprofessor Nybegynder
08. august 2003 - 15:13 #18
du kan sammenligne priser på edbpriser.com eller pricerunner.com--det er nok den nemmeste