Avatar billede cmh22 Nybegynder
09. juli 2003 - 21:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IDE Controller

Jeh har et Asus P3B-F bundkort, som kun kører ata 33 på pci bussen, mit spørgsmål er om jeg vil få en mærkbar forøgelse af hastigheden ved at montere en ata 100 pci controller (eks Promice) sammen med en ny harddisk som også kan kører ata 100..
Avatar billede cmh22 Nybegynder
09. juli 2003 - 21:54 #1
Jeg mener selvfølgelig ATA 33 på IDE bussen !!
Avatar billede nmh Nybegynder
09. juli 2003 - 22:32 #2
Du vil nok kunne mærke en vis forbedring, men om det er besværet værd afhænger meget af hvad det er du bruger din maskine til.

Hvad er det for en processor du har i maskinen? Hvor gammel er den? Hvilket OS kører den?
Jeg er bange for at svaret er, at det må komme an på en prøve.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. juli 2003 - 00:50 #3
Tests viser at ATA 100 og 133 i praksis sjældent overfører mere end 50 - 60 MB/s selv om de teoretiske tal unægteligt er noget højere. Det er dog en forøgelse på godt 50% i forhold til ATA 33.

Ved almindelig filtilgang vil du ikke have den store glæde af det. Jeg har i 5 år klaret mig fint med ATA 33. Også i spil.
Servere har brug for hurtig data access, men hvis du ikke føler behovet, fx. til realtime videoredigering, bør du gemme skillingerne til du alligevel anskaffer en hurtigere (ny) pc.

Det er alligevel ikke en ATA100 controler, som booster en ældre pc op. Så hellere mere RAM - det rykker bedre.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. juli 2003 - 01:00 #4
Der imod kan det tænkes, at såfremt du anskaffer en ATA100/133 harddisk, 7200rpm, at du synes den "fortjener" en hurtigere controler.
Disse begynder typisk ved 20GB eller mere, så vær lige sikker på, at din BIOS også kan håndtere disse diskstørrelser.

Svar på dit egentlige spørgsmål: ved alm. pc brug uden særligt behov for hurtig diskadgang, vil du ikke mærke en særlig forbedring.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. juli 2003 - 01:03 #5
Glemte lige en ting: ved ATA66 og højere skal benyttes 80 pins IDE fladkabler. Koster ikke alverden, men husk lige at få dem med, såfremt du køber ny disk.  Good luck.    :)
Avatar billede cmh22 Nybegynder
10. juli 2003 - 09:47 #6
Hej tak for gode svar
Jeg har en 40Gb ata 100 disk med det rigtige 80 pin kabel, så jeg lader det komme an på en prøve. Iøvrigt skal pc mest anvendes til billedbehandling og win XP
Mvh cmh22
Avatar billede cmh22 Nybegynder
10. juli 2003 - 09:48 #7
PS jeg har 512Mb ram i, så det er vel ok !
Avatar billede halifax Nybegynder
10. juli 2003 - 12:15 #8
Jeps, 512 burde være nok, også til dit billedbehandling. XP styrer ram ganske glimrende til forskel fra 98. Såfremt du har flere (mange) vinduer åbne i billedbehandling vil mere ram dog kunne mærkes.

Good lock med en PCI ATA100 controler. Lad være at sætte andre, langsommere drev, også cd-rom og DVD, til ATA100. De vil sløve da laveste fællesnævner for overførsel vil gælde.
Behold sådanne drev på din nuv. ATA33.
Tak for point.  :)