Avatar billede jokum78 Nybegynder
09. juli 2003 - 11:26 Der er 7 kommentarer

Et par hurtige spørgsmål

hvad vil det sige at have: "en meget lille
dybdefokus, altså en lille blænde" i forbindelse med fotografering.

Det skulle være et trick man fx kan bruge hvis baggrunden bag et element skal være helt ren, samme farve, fordi den bliver sløret.
Avatar billede s_kjaer Praktikant
09. juli 2003 - 12:12 #1
Meget simpelt fortalt giver fotografering med lille blændeåbning en lille sybdeskarphed. Altså er det område (afstand fra kameraet) hvor billedet er skarpt mindre ved lille blændeåbning, end det er ved stor blændeåbning. Eks vil du tage billeder hvor du vil have et skarpt billede i  en stor dybde som ved landskabsbilledet, skal du tage med stor blænde.
Avatar billede jokum78 Nybegynder
09. juli 2003 - 12:15 #2
og med opjekter tæt på kameraet lille blænd, yes, forstået :)

Hvad hedder denne indstilling i et digi cam? blende settings eller noget i den stil ? kan jeg nemlig ikke umiddelbart finde i menuen. Jeg har et canon ixus V3 hvis du skulle kende det... :)
Avatar billede s_kjaer Praktikant
09. juli 2003 - 22:11 #3
Jeg kender ikke dit kamera, men har været igang med at søge efter oplysninger. Jeg har fundet noget fra en artikkel fra hardwareonline.dk, hvor der står følgende:
så mangler det basale indstillingsmuligheder som blænde og manuelle ...
www.hardwareonline.dk/vis_test.asp?tID=106&s=4 - 72k
Jeg kan dog ikke komme ind og læse hele artiklen.
Avatar billede henninga Novice
09. juli 2003 - 23:14 #4
Blænde hedder  IRIS  og lukketid hedder SHUTTER.
For at du kan indstille det manuelt skal du kunne sætte dit kamera til manuel betjening.
Men hvis du ønsker en lille Dybdeskarphed er det lettere at bruge din zoom.
Tele giver lille dybdeskarphed (kun skarp på een afstand).
Vidvinkel giver stor dybdeskarphed.
HenningA
Avatar billede henninga Novice
13. juli 2003 - 23:28 #5
Hjalp det ??
Avatar billede s_kjaer Praktikant
22. juli 2003 - 21:40 #6
Feedback eller luk....
Avatar billede hasmi Nybegynder
22. juli 2003 - 21:46 #7
s_kjaer
En korrektion til dit svar:
en lille blændeåbning(= Stort blændetal) giver en STOR dybdeskarphed og en stor blændeåbning (= Lille blændetal) giver en LILLE dybdeskarphed.