Avatar billede xazer Nybegynder
09. juli 2003 - 01:24 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

MSN voice med en 3Com router

Jeg har en 3Com router ( http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3C857-US ) som ikke rigtig vil give mig lov til at have en stemmesamtale i MSN! Jeg har åbnet for port 6901 som der er nogle der siger jeg skal, men det ser ikke ud til at virke!
Håber virkelig i kan hjælpe! Har MEGET brug for det!

- Xazer
Avatar billede xazer Nybegynder
09. juli 2003 - 01:26 #1
Glemte lige..
Jeg HAR opdateret firmware til den seneste version!

- Xazer
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2003 - 08:02 #2
Har du WinXP ? Hvis du har - så husk enten at åbne portene i firewall'en eller slå den fra.
http://messenger.jonathankay.com/allsteps.aspx?ID=16

Og her er forøvrigt portene som MSN bruger:
Ports 6891-6900 enable File send,
Port 6901 is for voice communications
Allows Voice, PC to Phone, Messages, and Full File transfer capabilities.
IN        TCP    6891 - 6900
IN        TCP    1863
IN        UDP    1863
IN        UDP    5190
IN        UDP    6901
IN        TCP    6901
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2003 - 08:04 #3
Husk også op at din router skal understøtte UpNp. Se om den gør i din manual, eller i beskrivelsen af den nyeste firmaware.
Avatar billede xazer Nybegynder
09. juli 2003 - 12:35 #4
Meget godt du giver mig de porte, men hvilken en af dem er det ?
Har som sagt åbnet port 6901.. Det virker ikke!
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2003 - 19:42 #5
Har du åbnet port 6901 både TCP og UDP ?
Avatar billede xazer Nybegynder
11. juli 2003 - 00:19 #6
TCP og UDP ?
Når jeg åbner kan jeg ikke vælge sådan noget..
Måske åbner jeg ikke, bare forwarder ? Men det er måske det samme ? Jeg kan kun vælge IP'en den skal forwarde til og en port!

- Xazer
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:02 #7
For firewalls med forwarding funksjon der det ikke staar spesifisert noen protokoll type, saa er det vanlig at forwardingen gjelder baade tcp og udp.

For eventuelt aa fa microsoft messenger til aa virke via nat saa er det ikke tilstrekkelig aa bare aapne porter, de maa ogsaa forwardes.

Noen nat routere virker paa en slik maate at de egentlig ikke har noen firewallfunksjon samtidig som man indirekte kan oppnaa en "firewalling effekt" gjennom bruk av forwarding funksjonen til lokale nat adresser (som ikke er rotbare via internett.) Slik virker for eksempel Cisco 677.

For andre routere saa kan man ha en kombinasjon av tradisjonell pakkefiltrering (firewalling) og forwarding via NAT. Netopia 4500 serien er jo et eksempel paa det.

Naar det gjelder det aa faa MS Messenger til aa virke via NAT saa er dette generelt et problem som i noen tilfeller ikke har noen loesning. Selv om man setter opp forwarding av de aktuelle porter slik som Microsoft beskriver, saa kjoerer det framdeles ikke.

Det er eller et krav i foelge Microsoft at nat routeren maa vaere UPnP kompatibel for at Messenger voice skal kunne fungere.

Slik har det i alle fall vaert fram til naa og fram til Messenger 5.0

Ser imidlertid at det akkurat naa har kommet en ny 6.0 versjon. Mon tro om denne har loest NAT problemet.

Den enkle veien forbi det ofte nesten haaploese problemer aa faa MS messenger til aa fungere forbi en nat forbindelse, det har fram til naa vaert aa bruke et konkurerende produkt, Yahoo messenger.

Yahoo Messenger kjoerer forbi NAT routere med voice uten stoerre problem:
http://messenger.yahoo.com/
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:06 #8
Det ser ut som om den nye Messengeren til Microsoft fortsatt har det samme problemet mht NAT forbindelsene. I hvert fall saa staar det det noenlunde samme i dokumentasjonen om dette:
http://messenger.microsoft.com/Help/Issues.aspx#P12H
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:10 #9
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. juli 2003 - 01:10 #10
det er flot af microsoft ;) .. jeg har kigget på product sheet for din router og det ser ikke ud til at den understøtter upnp
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. juli 2003 - 01:16 #11
ok .. firmwaren skulle have fixet det ..
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:16 #12
Her er den "gamle og tradisjonelle" dokumentasjonen fra MIcrosoft vedroerende denne problemstillingen:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/deployment/natfw/default.asp
Sannheten er nok den at problemet i en del tilfeller ikke kan loeses.

Velger man i stedet Yahoo messenger som ellers kan noenlunde det samme, saa er man hurtig i gang med en voice forbindelse som fungerer.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:19 #13
Saa ikke din siste kommentar... For mitt Netopia modem/router saa er det slik at den siste firmware oppgraderingen skal medfoere at den blir UPnP kompatibel. Det kan sikkert gjelde andre ogsaa.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:32 #14
Har ingen ide om denne virker bra eller ikke, men fant den da jeg soekte om emnet: http://www.softnews.ro/public/cat/10/4/1/10-4-1-43.shtml
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:45 #15
Denne virker da litt spennede ?? Det ser ut som om man bare kan taste en ip adresse, og saa ringer det i den annen ende, som en normal telefon !!?? (Men gratis kloden rundt !!??) http://www.webattack.com/get/picophone.shtml
(Webattack pleier da aa ha bra programmer !!)
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:50 #16
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 01:56 #17
PicoPhone fyller 50 K dvs ingen ting. Det boer da gaa helt fint aa bruke denne sammen med MS Messenger og saa har man text bassert chat og Voice samtidig !!??
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 02:06 #18
Denne porten maa eventuelt forwardes i hvert fall hos den som skal ringes opp:
"The program accepts connections on UDP port 11676 and makes connection to that port."
ttp://web.tiscali.it/vitez/picophone.html
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 02:07 #19
Avatar billede xazer Nybegynder
18. juli 2003 - 12:22 #20
Loadet,
Men firmwaren fixede ingenting.. jo, webcam og filsending, men ikke voice!
Hvad betyder det at den ikke understøtter det ? Kan jeg se ikke komme til det ?

Pt. bruger jeg Y! Msg., men ville være meget bedre hvis jeg ku få MSN til at virke, da alle jeg kender ikke har Y!

- Xazer
Avatar billede langbein Nybegynder
18. juli 2003 - 18:56 #21
"men ikke voice!
Hvad betyder det at den ikke understøtter det ? Kan jeg se ikke komme til det ?"

Hvis den eventuelt ikke understoetter voice saa kan du ikke faa den til aa fungere.

Det kan tenkes at det er mulig aa faa det hele til aa fungere ved aa forwarde noen porter slik som phatlasse foreslaar, men tror nok at det i mange tilfeller forholder seg slik at dette fortsatt ikke vil fungere uansett hvordan man forwarder. Det vet man imidlertid ikke uten aa proeve. Det har foreloepig ikke fungert hos meg.

Vil forsoeke aa teste med aa kjoere picophone sammen med MS Messenger naar jeg kommer hjem.
Avatar billede amadeus Nybegynder
21. juli 2003 - 13:41 #22
Jeg får også spørgsmålet om en triggerport... er der nogle der kan fortælle mig hvad der skal tastes der?
Avatar billede langbein Nybegynder
21. juli 2003 - 17:29 #23
Vet ikke sikkert, men ville tro at det er den porten som starter opp forbindelsen. Ville proevd med noen av de portene  som phatlasse har foreslaat. Det er jo ellers "normalt" at en forbindelse skjer via 2 eller flere porter, hvor av en vil vaere den som setter forbindelsen i gang.