Avatar billede jnh Nybegynder
07. juli 2003 - 16:11 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

IBM maskine starter ikke op!

Jeg har en IBM PC ca. 5 år gammel stående...

Den virkede, men der var 2 partitioner på harddisken, hvilket jeg ikke fandt nødvendigt!
Desuden ville jeg lægge Windows 98 på den istedet for Windows 95.
Det går ellers fint... Jeg fjerner partitionerne på harddisken - det ser stadig normalt ud!
- Men efter en genstart, kan jeg ikke starte maskinen op! den viser første skærmbillede med lidt tekst og i bunden står der "tryk F1 eller ESC". Samtidig er der et tal, der skifter i øverste højre hjørne (ligner måske adresser i rammen) - så går den videre til et sort skærmbillede, hvor der kun er tallet 67 i øverste højre hjørne... og længere når den ikke.
- Jeg har forsøgt at nulstille bios, oprette partitioner med en anden comp.

Hjælp mig :-/
Jesper
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 16:15 #1
Bipper den eller...? og hvis den bipper hvordan bipper den?
Hvor stor er harddisken, hvilken model er computeren?
Avatar billede halifax Nybegynder
07. juli 2003 - 16:21 #2
Går ud fra du har slettet de to eksisterende partitioner med fdisk. Oprettet een ny partition og sat den som Aktiv. Derefter kørt format.com fra en Win98 bootdisk for at lægge FAT32 på disken.

Er installationen af Win98 herefter ellers foregået problemfrit.
Hvis ikke - kan du så beskrive problemet lidt nærmere?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
07. juli 2003 - 16:26 #3
og du har ikke IBM´s recovery cd/disketter.??
Avatar billede halifax Nybegynder
07. juli 2003 - 16:36 #4
IBM kan være lidt tricky, hvilket kan være medvirkende til at benytte recovery cd'en. Den vil så lægge Win95 på systemet og herefter kan Win98 så køres ind "oven i".
Sådan gjorde jeg i sin tid på en 6 år gammel Aptiva model 2137-E50.
Avatar billede jnh Nybegynder
07. juli 2003 - 22:26 #5
- den bipper ikke!
- den kan ikke engang boote på en alm. bootdisk, der kommer kun lige et lille klik fra diskettedrevet!
- jeg har slettet partitionerne med fdisk, korrekt! ... jeg har derefter brugt en anden maskine til at lave ny partition... har både forsøgt med FAT16 og FAT32...
- Jeg har ingen ide om hvilken model det er... hvor kan jeg se det?

//Jesper
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 23:13 #6
Kan du komme ind i bios? Jeg synes at kunne huske at i hvert fald Compaq og måske også IBM en gang havde en lille partition på måske 10 MB, som computeren skulle bruge, ellers nægtede den at boote, måske det er det der er i vejen.
Avatar billede jnh Nybegynder
07. juli 2003 - 23:59 #7
nej, kan ikke komme ind i bios.... prøber at lave en lille partition i morgen... så må vi se om du skal have dine point

//Jesper
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 09:50 #8
Det var vistnok ikke nok bare at have en lille partition, der skulle ligge noget specielt på den. Jeg ved ikke helt hvad det var for noget der lå på den, men jeg kan bare huske at det var noget pc'en skulle bruge.
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
08. juli 2003 - 11:10 #9
Mærkeligt at min kommentar i går aftes er væk...

Du skal finde maskintypen - det ligner 6587-9AB of står nok på bunden af maskinen. Derefter henter du en BIOS via PC.ibm.com, selv om det lyder somom dit diskettedrev er dødt.

Der ligger en HMM (hardware maintenance manual) på samme hjemmeside.

Halifax: IBM er bestemt ikke tricky - jeg har aldrig oplever besynderligheder som f.eks The collectors kommentar om en 10 MB partition. Det er Kun gamle Compaq maskiner der har den.

MVH

Henrik
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 11:27 #10
henrikmoller>> Nu skrev jeg også: "at i hvert fald Compaq og måske også IBM en gang havde en lille partition på måske 10 MB"
Jeg har aldrig selv haft en IBM, hvorfor jeg ikke vidste om de også havde haft en.
Men da både IBM og Compaq gennem mange år har kørt en slags "parløb" mht besynderlige "opfindelser" for at folk ikke skulle købe en normal (læs billig) ramkreds eller harddisk, men skulle købe den dyre fra dem selv, så var det højst tænkelig at IBM fik samme ide, som sCumpaq gjorde mht harddisken.
Men er det diskettedrevet som er stykker er det nemt at prøve det, gå ind i bios og sæt floppy til none. Hvis den booter nu, så er det diskettedrevet, der er defekt.
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 11:29 #11
Mine oplevelser med Compaq og hvad jeg har hørt om IBM gør, at jeg næppe nogensinde ville købe en af de to mærker.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. juli 2003 - 11:59 #12
Det er ikke utænkeligt, at der er "noget særligt" ved en gl. IBM. Om det så er a la Compaq med 10MB partition eller andet ved jeg ikke. Derfor skrev jeg at Recovery cd'en måske var nødvendig.

Fx. har der tidligere været et spm. på E.dk om diskettedrev i en gl. IBM, hvor svaret var en særlig IBM-løsning. Siger ikke at det gælder her, men det var da en mulighed.
Desværre kan jeg ikke finde det spørgsmål.  :)
Avatar billede jnh Nybegynder
08. juli 2003 - 12:54 #13
jeg har endnu ikke haft tid til at prøve at lave den lille partition...

- Jeg kan ikke komme ind i bios! (har prøvet at nulstille)

//Jesper
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2003 - 13:53 #14
Jeg tror umiddelbart det ville være noget lettere at hjælpe dig, hvis du skriver hvilken model det drejer sig om.
Avatar billede ulha Nybegynder
08. juli 2003 - 13:59 #15
Fra mit tidligere liv, var jeg engang ude for dit problem med en Aptiva. Problemet er ret simpelt. Bios'en på enkelte Aptiva'er lå rent faktisk på selve harddisken. Når du så har f-disket den, så er bios'en væk. Træls. Om det er det samme på din, ved jeg ikke, men det lyder umiddelbart som om... Kan ikke huske, om vi kunne fikse den bagefter... Sorry.

//Ulrik.
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 14:02 #16
henrikmoller>>Det ser ud til at jeg havde ret alligevel, mht diverse julelege fra IBM's side og harddiske. Men det er selvfølgelig ikke sikkert at det er problemet her.
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
08. juli 2003 - 14:05 #17
Kære Ulha, og Collector,

Hvis i kan fortælle mig en maskintype efter 1996 fra IBM der ikke accepterer industristandard harddisk, eller RAM, så koster det mig 200 point. Er det en udfordring i tør tage op? (Gælder selvfølgelig kun almindelige PC'ere, Servere vil altid være specielle pga harddiskskuffer m.v.)

(Har været produktchef på IBM maskiner, og ved positivt at det er for dyrt at køre med speciel RAM)

MVH

Henrik
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 14:34 #18
Jeg vil først stille dig et modspørgsmål, find en maskine eller flere, som man kan gå ind på IBM's hjemmeside og se at den bruger ikke standard ram. Igen kravet er at det skal være en almindelig pc.
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
08. juli 2003 - 14:42 #19
Collector>>Ikke forstået

Du mener vel at jeg skal nævne en maskine der bruger standard RAM - hvad med 6577 PC 350 - den bruger standard 72 pin fast page (Jeg holder mig til 1996 lige nu)

Skulle vi starte en ny tråd og få dette IBM-er-ikke-standard spørgsmål afklaret endnu en gang? Vi er vel Off topic i denne...

Henrik
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 14:46 #20
Jeg mener en pc som ikke bruger standard ram. Men jo du kan godt oprette en ny tråd.
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
08. juli 2003 - 14:54 #21
Jeg tror vi er enige: Det er ikke muligt at finde en IBM PC der ikke accepterer standard RAM.

JNH, Vi mangler en maskintype for at kunne hjælpe bedre.
Henrik
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 15:00 #22
Jo det er muligt for de findes. Men IBM har klogeligt nok valgt ikke at gøre oplysningerne tilgængelige på deres hjemmeside. Så det kræver enten at man selv lige netop har en af den type eller har viden internt fra IBM. Men det var da klart at IBM på et tidspunkt var nødt til at droppe brugen af specialram, -harddiske mm., da det jog kunderne over til konkurrenterne. Kunderne tænkte hvorfor give 30000 for en computer som kun er 20000 værd og derefter betaler 10000 for ram som kun var 3000 værd.
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
08. juli 2003 - 15:53 #23
Hej Collector :-)
Konspirationsteorierne er gode nok - men vi skal tilbage til den gang IBM solgte Microchannel maskiner, og det stoppede med 486'ere.

Ærgerligt for dig, det havde ellers været 200 'nemme' point. 'Nemme' fordi jeg synes de sidder trægt. Folk burde punkes/lukkes automatisk hvis de udlodder point uden at acceptere spørgsmål.

MVH

Henrik, absolut nybegynder på Eksperten
Avatar billede the_collector Novice
08. juli 2003 - 16:00 #24
Det er vistnok et gammelt problem. Der er også folk som udlodder point og får et svar og snupper pointene selv alligevel. Det rører nu ikke mig synderligt, da jeg har rigeligt med point. Jeg har ikke selv haft behov for at stille spørgsmål og har hjulpet en masse folk med deres problemer. Jeg har været sådan lidt on og off på eksperten, da jeg kun gør det for sjovs skyld og når tiden tillader det.
Avatar billede jnh Nybegynder
08. juli 2003 - 16:36 #25
maskintype: 6560

//Jesper
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
09. juli 2003 - 09:36 #26
Hej Jesper, se det hjalp.

Så vidt jeg husker er det en flad PC 340. Nogle købte den med P 133 8MB RAM, ingen cache og Windows 95. Ikke ligefrem imponerende hurtig efter dagens standard

Gå ind på
http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=PMYS-3T5PLX

Og kig i HMM'en. Måske kan du jumpe motherboardet til atnulstille BIOS eller tage en diskette. 67 kan vidst nok betyde diskettedrev så se om du kan finde et andet drev at teste med.

Kiggede lige efter:
66 Configure floppy drives
67 Configure hard drives

Prøv evt at tage Harddisken helt fra og se om du så kan boote på en BIOS diskette. - Opdater til seneste BIOS er nødvendigt alligevel hvis du vil have Win 98 på den maskine  - ældre BIOS'er har ikke ACPI power management support.

Med mindre der er en masse RAM i den maskine bør du nok overveje at ofre 500 kroner i den blå avis på at få noget der virker fra starten - du kan hurtigt bruge et par dage på fejlsøgning...

MVH

Henrik
Avatar billede jnh Nybegynder
09. juli 2003 - 09:46 #27
tak henrik!!!

- Du ved ikke tilfældigvis hvad der skal ske med harddisken?
- den virker perfekt i den anden maskine jeg satte den i!

//Jesper
Avatar billede jnh Nybegynder
09. juli 2003 - 10:21 #28
Tusind tak henrik...

det er nu lykkedes mig at få startet computeren op!!!

//Jesper
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
09. juli 2003 - 12:27 #29
Tak for point'ene

Det lyder som om der har været et kabel der ikke sad helt i.

God vind med den gamle maskine

Henrik