Avatar billede brokkehoved Nybegynder
04. juli 2003 - 11:07 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Kan jeg lukke for port 21?

Hejsa.

Jeg har testet min PC (Win 2000 dk) for porte for bl.a. adgang af trojanske heste og andet snavs igennem denne online-scan:
http://www.anti-trojan.net/en/onlinecheck.aspx

Resultatet var, at min Port 21 står åben på vid gab!
Jeg har (næsten nyeste) Zonealarm Pro v. 3.5.169.002
Hvordan lukker jeg for Port 21???

NOTE: Jag var usikker på, hvilken kategori jeg skulle poste spørgsmålet i, så jeg valgte "Firewalls, generelt".
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
04. juli 2003 - 11:09 #1
Lige én ting mere:
Jeg har installeret IIS 5.0 fra min CD-rom, da jeg programmerer med ASP.
Men det skulle da vist være port 80, ikke?

Indrømmet: Jeg har ikke en fløjtende fis forstand på det her med Firewalls...
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juli 2003 - 11:14 #2
Port 80 er http.
port 21 er FTP

Hvordan du lige blokkere trafik på port 21 i zonealarm ved jeg ikke,men der er vel en hjælpefunktion hvis det er pro udgaven du har
Avatar billede kenp Novice
04. juli 2003 - 11:22 #3
hvis du har indstalleret FTP-server på din comp. så er den jo åben!

du kan jo enten vælge at afindstaller din FTP eller som mindst stoppe den.
Avatar billede grimbeast Nybegynder
08. juli 2003 - 10:15 #4
IIS 5.0 installerer som default både www og ftp.
I stedet for at lukke for port 21 skal du som kenp siger, bare stoppe servicen.

Start -> Control Panel -> Administrative Tools -> Services.
Her stopper du bare ftp servicen, og husk når du har stoppet den, at du skal markere servicen til at være "Disabled", ellers starter den bare ved næste reboot.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
04. august 2003 - 14:03 #5
hej

måske skal du kikke på hvordan vejen er ind i din pc, det kunne jo være at det er din router der siger den er åben, prøv at køre ( ftp xxx.xxx.xxx.xxx x er din wan adr ) det kan være at din router har den port åben men ikke mod dit ip nummer, hvis dette er tilfældet vil den svare på forspørgelse fra et ping udefra ( nogle routere laver denne fejl ) så check dit system igennem for fejl men start med det sted hvor der skal være den første blokering, altså vejen ind i dit system, så har du en router så start med den,,,

The Toastmaster
Avatar billede winsys Nybegynder
08. august 2003 - 08:30 #6
Hvis du er i tvivl om hvad der er af åbne port på din maskine er netstat /an en god start. Alternativ er Aports (http://www.devhood.com/tools/tool_details.aspx?tool_id=515) eller Fports (http://www.foundstone.com/index.htm?subnav=resources/navigation.htm&subcontent=/resources/freetools.htm og se under Intrusion Detection Tools)gode muligheder for samtidigt med at identificere hvilke programmer der anvender den enkelte port.

net start alene giver dig et tip om hvilke services der er startet.

Microsoft har desuden udgivet en guide på at lukke en server ned i forskellige modes alt efter hvilket humør man er i (nu går jeg ud fra at det er en server du kører). Se http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=9964cf42-e236-4d73-aef4-7b4fdc0a25f6&displaylang=en#filelist

Tippet med at afinstallerer FTP er en god ide. Som absolut nødløsning kan du gå Start -> Control Panel -> Administrative Tools -> Services og disable servicen.

Scanning af porte kan også foregå vha. security.symantec.com eller grc.com
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
26. august 2003 - 20:39 #7
Lukker. Tak for ale svarene.