Avatar billede trumf Nybegynder
01. juli 2003 - 13:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MAC adresser!!

Hejsa

Hvad er det nu lige mac adresser er for noget, og kan det bruges i forbindelse med Smoothwall ?
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. juli 2003 - 13:41 #1
Her er lidt læsning:
http://www.evatronix.pl/oferta/ip_cores/MAC%20ethernet%20media%20acces.htm

MAC adressen kan du populært kalde for netkortets serienummer.

Ved ikke så meget om smoothwall.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. juli 2003 - 13:41 #2
Når det er netværk, så er MAC adresser den hardware ID som alle netkort har
ikke 2 MAC adresser er ens
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. juli 2003 - 13:42 #3
Ups forkert link. Nå men MAC adressen kan du eks. se i Win 2K/XP ved at skrive
ipconfig /all

Min er eks.
Physical Address. . . . . . . . . : 00-07-E9-11-DC-28

JP
Avatar billede langbein Nybegynder
01. juli 2003 - 13:57 #4
Det er mulig å konfigurere Linux firewall på en slik måte at den kan åpne for requester fra bestemte nettverkadaptere som da blir identifisert ut i fra en unik fysisk elektronisk adresse som ligger i kortet, dvs mac nummret. Dette er teknisk mulig, men det er ikke så ofte man bruker denne muligheten. Tror ikke Smoothwall bruker denne muligheten med mindre det skulle finnes noe ifb med VPN (???)
http://www.netfilter.org/security/2001-09-26-mac.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juli 2003 - 14:07 #5
MAC adressen går igen på alle typer netværksudstyr, således for netkort som for printservere, routere o.lign.

Hvert firma får typisk tildelt et "område" - de 2 første segmenter, og kan så frit bestemme de sidste 4 segmenter, blot de ikke er ens. Men faktisk kan man med forskellige utilities selv ændre MAC adressen på sit netudstyr, hvorfor det ikke er 100% sikkert at bruge MAC adressen som unik identifier.

Man bruger i øvrigt også MAC adressen, når man skal sætte en ARP tabel op på sin PC. (Arp -s 123.456.78.90 00-40-8C-73-BE) Næste gang man pinger den givne adresse, vil ARP routinen slå op i tabellen og forsøge at tildele MAC adressen den givne IP adresse.

Smoothwall kender jeg desværre ikke, så her passer jeg.
Avatar billede trumf Nybegynder
01. juli 2003 - 14:14 #6
Tusind tak for de gode svar :-)