Avatar billede jakobht Nybegynder
24. juni 2003 - 13:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

IBM harddisk stået af ?

Min harddisk vil pludselig kun køre PIO overførsel. Jeg sad og spillede i sidste uge, og så frøs den fuldkommen. Da jeg så ville genstarte windows, blev den bare ved med at loade windows uden at komme derind. Efter at have genindstalleret windows xp, kører min IBM hd kun i PIO tilstand. Nogen forslag til hvad der kan være sket ?

Specs.
MSI K7N2 Delta-L bundkort
Performance 512Mb PC3200 ram ved CAS 2,5
IBM 75GXP 45GB (2 år gammel)
Windows XP Pro SP1

Har prøvet at skifte rundt på IDE portene, men det hjælper ikke. Har desuden en gammel harddisk tilsluttet på samme port, som kører UDMA2 uden problemer.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. juni 2003 - 13:49 #1
prøv IBM's Drive Fitness Test og se om den finder fejl på disken
http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?uid=psg1MIGR-4HXKVX
Avatar billede chalde Seniormester
24. juni 2003 - 13:51 #2
Prøv at fjerne ide-controllerne og harddisken i enhedshåndtering og genstart. Havde samme problem med min brænder engang.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 13:51 #3
Har set samme problemer på et bundkort, ved delte IRQ's. Prøv at fjerne alle PCI kort, der ikke er nødvendige...
Avatar billede chalde Seniormester
24. juni 2003 - 13:54 #4
Har du installeret nforce2 drivere? ellers prøv det http://download.msi.com.tw/support/dvr_exe/nForce2sys_WinXP.exe
evt udelad SWdriveren.
Avatar billede jakobht Nybegynder
24. juni 2003 - 14:24 #5
jeg har ikke nogen PCI kort installeret, så det burde ikke være en IRQ konflikt. Har prøvet at fjerne disken og controlleren i enhedshåndtering uden at det hjalp. Har prøvet både med SW driveren og den normale IDE driver og det hjalp heller ikke. Mærkeligt nok, viser BIOS opstarten at disken kører ATA100 ?
Avatar billede jakobht Nybegynder
24. juni 2003 - 15:09 #6
jeg har kørt IBM's Drive Fitness Test og den melder ingen fejl. Det bliver mærkeligere og mærkeligere ?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 15:10 #7
Hvad mener du med "SW driveren"?
Avatar billede jakobht Nybegynder
24. juni 2003 - 15:52 #8
Når man installere NForce 2 driverne, får man muligheden for at installere SW IDE drivere istedet for de normale IDE drev drivere. De skulle eftersigende være lidt hurtigere.
Avatar billede chalde Seniormester
24. juni 2003 - 22:46 #9
På mit nforce2 mobo gør de (SW driverne) ingen forskel, andet end at gøre det ustabilt når jeg brænder (kan ikke lave andet mens, ellers låser brændingen), men det er "normalt" for visse nforce2 bundkort. Men hastighedsmæssigt er der ingen forskel.
Avatar billede jakobht Nybegynder
24. juni 2003 - 23:10 #10
Det tyder på at disken er blevet beskadiget, så jeg køber en ny 80GB. Det er nemlig ikke skide sjovt at spille Planetside, når ens harddisk kun kan overføre med 3 mb/sek :-( .
Points går til chalde, da han har kommet med nogle kvalificerede bud. Og tak til rkhdk for linket til DFT.
Avatar billede chalde Seniormester
25. juni 2003 - 09:59 #11
Jamen tak for point.