Avatar billede justincase1089 Nybegynder
19. juni 2003 - 20:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

3D cirkel

Hej

Jeg er sgu ved at være lidt slidt i min geometri og kaster derfor et spørgsmål ud til eksperterne.

Jeg søger en formel der ud fra:
En normal vektor til et plan gående igennem 0,0,0
Et antal grader
En radius

Kan give mig punktet på den cirkel der ligger på planet med centrum i 0,0,0 med den givne vinkel.

Min egen ide til at klare problemet er at tage punkterne på cirklen beliggende i x-y planet og så rotere dem i forhold til normalvektoren, men jeg kan sgu ikke huske, hvordan man gør det ... kan du ?

MVH
  Justin Case
Avatar billede tobias28 Praktikant
19. juni 2003 - 20:07 #1
har ikke helt forstået opgaven...hvilken ligning har planen, som cirklen tangerer?
Avatar billede tobias28 Praktikant
19. juni 2003 - 20:07 #2
nemmere hvis man kunne tegne på E :-)
Avatar billede justincase1089 Nybegynder
19. juni 2003 - 20:14 #3
Ja, klart.

Circlen tangerer ikke planen. Den ligger på planen som f.eks er defineret ved normalen 1,1,1. Dvs circlen kommer også til at stå "skrå".
Avatar billede justincase1089 Nybegynder
19. juni 2003 - 20:17 #4
I virkeligheden søger jeg efter redskaberne til at lave en cylinder i 3d, hvor jeg kun skal angive to punkter der henholdsvis er start og slut af cylinderen. En radius og et antal segmenter. Cylinderen skal kunne vendes på alle tænkelige måder i rummet. Det er imidlertid nok for mig bare at kunne tegne punkterne for en roteret cirkel i rummet, da resten bare er et spørgsmål om at flytte circlen derhen hvor den skal være, lave den anden ende af cylinderen og trække stregerne imellem. Hele humlen i mit spørgsmål ligger i hvordan jeg beregner koordinaterne når circlen ikke ligger bekvemmelig på x-y planet, men på et vilkårligt plan
Avatar billede tobias28 Praktikant
19. juni 2003 - 20:22 #5
hmmm den er svær!

tænker lige mens jeg spiser ;-) (har lige været til eksamen i lignende så...burde falde mig ind)
Avatar billede justincase1089 Nybegynder
19. juni 2003 - 20:24 #6
Ja, den er lidt tricky
Avatar billede justincase1089 Nybegynder
19. juni 2003 - 20:53 #7
Jeg tror selv, at jeg er kommet lidt nærmere med sitet
http://mathforum.org/library/drmath/view/51734.html
men har behov for lidt hjælp alligevel:

Here's a second way, based on vectors and parametric equations.
Suppose the axis goes through the point (X0,Y0,Z0) and lies in the
direction of the unit vector w; further suppose that u and v are unit
vectors that are (1) mutually perpendicular and (2) are perpendicular
to the axis.  Parametric equations for the cylindrical surface are

  x = X0 + cos(theta)u1 + sin(theta)v1 + t*w1
  y = Y0 + cos(theta)u2 + sin(theta)v2 + t*w2
  z = Z0 + cos(theta)u3 + sin(theta)v3 + t*w3

where theta varies over the interval 0 to 2pi and t ranges over the
the set of real numbers.

Avatar billede justincase1089 Nybegynder
19. juni 2003 - 20:59 #8
så vidt jeg kan forstå skal både u og v være for det første vinkelrette på hinanden og på normalvektoren (som jeg kender), men hvordan laver jeg disse to vektorer når jeg kender normalvektoren ?
Avatar billede tobias28 Praktikant
19. juni 2003 - 21:19 #9
hvordan kan u og v både være vinkelrette på hinanden, samtidig med, at de begge skal være vinkelrette på normalvektoren? Det tror jeg er ret svært!
Avatar billede justincase1089 Nybegynder
20. juni 2003 - 08:21 #10
Så slidt var jeg heller ikke. Den løsning jeg selv foreslog er anvendelig
Avatar billede justincase1089 Nybegynder
20. juni 2003 - 08:25 #11
det samme som i en kube med vinkelrette sider.

Ved brug af normalvektoren jeg står med i hånden sætter jeg nu x=1 og y=1 ind i ligningen for planet og beregner z for denne vektor. Jeg har nu en ny linie, som jeg ved står vinkelret på normalvektoren. Derefter tager jeg krydsproduktet af disse to linier for at få normalvektoren til dette plan. Denne normalvektor står vinkelret på begge linier. De 3 linier står nu alle vinkelret på hinanden ligesom hjørnet i en kube.

JustinCase