Avatar billede xxlocutusxx Nybegynder
16. juni 2003 - 17:41 Der er 9 kommentarer

Læsestof omkring bundkortets sammensætning.

Hej jeg vil gerne høre om der er nogen der har nogle gode forslag til læsestof omkring bundkortets sammensætning. Jeg kan en del grundlæggende allerede, men kunne godt tænke mig at gå mere i dybden med f.eks. systembusser, chipset, north/south bridge og cpuen. Jeg kan allerede  Karbos "klik og lær" udenad. Materialet skal helst være at finde på nettet, da jeg ikke har lyst til at investere det vilde i bøger.
Avatar billede overchord Nybegynder
16. juni 2003 - 17:44 #1
Det bedste site jeg kender for hardware-info generelt er:

http://www.tomshardware.com/

Der er en sky af guides artikler mm.
Avatar billede snailwalker Nybegynder
16. juni 2003 - 17:48 #2
www.howstuffworks.com er også genial til at forklare hvordan ting virker på en meget nem måde. Her er et direkte link til noget om motherboards: http://computer.howstuffworks.com/motherboard.htm
Avatar billede xxlocutusxx Nybegynder
16. juni 2003 - 17:48 #3
Ja der er en del guides på tomshardware og anandtech, men det er som regel nye teknologier og ny hardware de beskæftiger sig med, jeg kunne godt tænke mig noget mere sammenhængende dybdegående materiale, som tager alt fra A - Z. Ellers et godt bud :)
Avatar billede snailwalker Nybegynder
16. juni 2003 - 17:53 #4
Fandt lige en ekstra om ram: http://computer.howstuffworks.com/computer-memory.htm

og en om cpu: http://computer.howstuffworks.com/microprocessor.htm.

Kan ellers varmt anbefale den side. Den er sprængfyldt med guides om hvordan ting virker...
Avatar billede halifax Nybegynder
16. juni 2003 - 18:00 #5
Der er måske en smule brugbart hos Karbo
http://www.karbosguide.dk/

eller køb hans hæfte, PC'ens arkitektur - i teori og praksis, den er ikke den "helt vilde" investering.
Avatar billede xxlocutusxx Nybegynder
16. juni 2003 - 18:46 #6
@halifax som sagt, den har jeg allerede og kan den udenad  ... men den var også meget god ;)

Jeg kendet ikke til howstuffworks, så den må jeg kikke lidt nærmere på.

Ellers nogen gode forslag?
Avatar billede halifax Nybegynder
16. juni 2003 - 20:04 #7
Tjaa... Det var ikke for at træde i det. Havde læst, hvad du skrev om Karbos. Lagde link'et mest af hensyn til andre brugere og mit svar gik på hæftet (ikke nævnt i spm.) som jo ikke koster det "helt vilde". - Bare afvis.
Håber du finder det rette om dette interessante emne.  :)
Avatar billede xxlocutusxx Nybegynder
16. juni 2003 - 22:14 #8
Du har ret karbos guide er ret god, specielt hvis man er begynder, så er de 69 kr rigtigt godt givet ud. Jeg har forsvaret flere opgaver baseret på karbos materiale, så det er fint du fremhæver det, så andre også kan få glæde af det :)
Avatar billede snailwalker Nybegynder
23. juni 2003 - 10:26 #9
Nåh kunne du bruge vores guides til noget? Tag lige og afvis/accepter svar, det gør at folk ved om de skal blive ved med at svare :)