Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 13:33 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

powerMac 7300/166

Hvilket os, type os kan der installeres på denne ? Jeg har en cd med os9 og osX.

Kan jeg anvende nogle af disse, og evt hvordan ? Den viser bare en floppy Med et spøgsmåls tegn.

Jeg er 100 % grøn, aner ikke en klap om det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 13:38 #1
Du tænder for din powermac og sætter MacOS 9 cd'en i. Derefter holder du c tasten nede.
Derefter starter Mac'en op fra cd-rom drevet. Når den er færdig med indlæsningen, så
skal du vælge installationsprogrammet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 13:40 #2
Filen hedder Mac OS-installering.

Jeg vil ikke råde dig til at installere MacOS X, fordi din computer ganske enkelt er for langsom.

/per
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 13:46 #3
Men kan jeg få os X til at runne. Skal bruge den til at lave nogle mail guides til vore kunder mm. Det er ligemeget om det bliver langsomt
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 13:49 #4
Du skal først installere MacOS 9. Hvis du derefter forsøger at installere MacOS X, og den ikke vil kendes ved cd'en. Så kan det ikke lade sig gøre.

/per
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 13:50 #5
Hmm, Hvis jeg sætter osx i genstarter macen bare om og om igen. Med os 9.2 siger den: " The startup disk will not eork on this Macintosh model. Use the latest installer to update this disk for this model" Hvad skal jeg gøre ved det. ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 14:00 #6
Så skal du have fat i en MacOS version 8.6, for MacOS 9.0.4 kører meget langsom på en powerMac 7300/166.

/per
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 14:01 #7
Hmm, Det er vel ikke muligt at downloade en sådan via internettet ? De er vel på licens styring ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 14:12 #8
Du kan købe MacOS 8.5 her:

http://www.mediamac.dk/index.php?page=market:show,id=1361&dd_list_offset=

/per
Avatar billede kado Nybegynder
16. juni 2003 - 14:21 #9
Du kan sagtens installere 9.1, men det vil ikke være besværet værd at forsøge at opdatere til OS 10.x.x, fordi der skal foretages en del krumspring.

Om det OS 9.x kører langsom eller ej, er jo en vurderingssag. Jeg kører selv 9.1 på samme model uden problemer

/kado
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 14:25 #10
kado>Ja, og jeg har også kørt 9.1 på en G3 266Mhz mac, og den var faktisk ret langsom!

/per
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 14:30 #11
Hvad skal jeg gøre for at få den til at inst så? Den siger jo bare fejl ? Skal jeg først ha 8.5 og så upg. Eller skal jeg ha en boot diskette ???
Avatar billede kado Nybegynder
16. juni 2003 - 14:37 #12
Hvis du har 9.1 vil den virke som opstart-CD, hvis du holder C nede, under genstart af mac'en, du må ikke slippe C, førend, du ser den glade mac på skærmen

/kado
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 14:42 #13
Er det tasten "c" vi snakker om ? Når det er jeg gør det siger den = The startup disk will not work on this Macintosh model. Use the latest installer to update this disk for this model" Og så viser Mac OS 9.2 i baggrunden. Kan dette omgåes med evt. en bootdisk. Eller skal jeg finde en gammel OS 8 ?
Avatar billede kado Nybegynder
16. juni 2003 - 14:45 #14
Ja, det er tasten "c", men du kan ikke bruge 9.2 som startdisk, du kan højst  bruge version 9.1.
Nej det kan ikke omgås ved at lave en speciel bootdisk.

/kado
Avatar billede kado Nybegynder
16. juni 2003 - 14:46 #15
tigerdyr2

du er velkommen til at maile direkte til mig på kado@privat.dk

/kado
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 14:46 #16
Dammit. dvs. jeg skal finde en 9.1 og se hvad den siger ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 14:47 #17
Har du kigget på mit link?

http://www.mediamac.dk/index.php?page=market:show,id=1361&dd_list_offset=

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 14:48 #18
Derudover sælger han OS til MAC 6200 og 6500 m.v....

/per
Avatar billede kado Nybegynder
16. juni 2003 - 15:33 #19
Jeg sender dig et mail med et par skærmdumps af diverse oplysinger om 7300/133.

Håber at du kan bruge mit svar.

/kado
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 15:52 #20
Det var et spørgsmål med et mærkelig forløb, det burde anmeldes til en coadmin.

/per
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 16:00 #21
Dette skyldes, at kado sende mig nogle filer over mail der besvarede mit spørgsmål til fulde. Desuden var der ingen svar fra nogle af jer flittige debattører. Jeg beklager, hvis i føler jeg snydt, og i er velkommende til at få 200 pts. alle jer der har deltaget, men jeg mener ikke jeg kan genåbne spørgsmålet.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 16:10 #22
tigerdyr2> Det er ikke tilladt at lave give point for løsninger uden om eksperten. Så du har lige overtrådt reglerne.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juni 2003 - 16:12 #23
kado har også overtrådt reglerne, for han skal nemlig lægge et link til skærmdumps.

/per
Avatar billede kado Nybegynder
16. juni 2003 - 16:15 #24
UPS!
Beklager, det har jeg glemt

/kado
Avatar billede tigerdyr2 Nybegynder
16. juni 2003 - 16:21 #25
Det beklager jeg mange gange, jeg var ikke klar over dette, og hvis dette giver "straf" point eller lignende, er du meget velkommen til at bede om at disse fratrækkes min konto. Jeg beklager, at jeg har overtrådt disse , og håber at i ikke er alt for sure på mig.
Avatar billede dmcn Praktikant
24. juni 2003 - 19:34 #26
kado: Hvis du sender screenshots til n0rm@lity.dk, så lader vi "sagen" ligge. Jeg formoder I begge husker reglerne næste gang. :)
- n0rmality, coadmin