Avatar billede malte Nybegynder
14. juni 2003 - 20:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

En god webmail til exchange?

Hvilken webmail er bedst til exchange?
Den der følger med er ikke det bedste jeg har set. Findes der ikke nogen bedre? og hvis der gør hvilke?
Avatar billede pctalent Nybegynder
14. juni 2003 - 23:11 #1
Det kan evt. betale sig at kigge på RC1 til Exchange Server 2003. Den nye Webmail har fået et nyt og yderst forbedret interface. Microblød kan virkeligt imponere en gang i mellem :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2003 - 14:34 #2
Microsoft har selv lavet en, Du skal installere Outlook Web Access OWA, det virker uden problemer
Avatar billede skau Nybegynder
15. juni 2003 - 15:35 #3
owa styrer til exchange
Avatar billede woolbox Nybegynder
18. juni 2003 - 10:48 #4
OWA er monsterdyrt til Exchange!! :(

Ingen vil åbne i firewall'en ind til en intern server, ergo må den stå i DMZ'en. Men at have sin mailserver stående i DMZ'en kan også give de fleste admins sved på panden.

Løsningen er frontend/backend, med OWA i DMZ og mailserveren med mailboxe internt. Herefter kan sættes IPsec kryptering op mellem OWA og mailboxe og så er alt fint undtagen prisen, da FE/BE kræver Enterprise Edition - dvs. du bruger en monsterdyr licens udelukkende til OWA! :(

Hvis man har en Exch 5.5 kan man faktisk bruge dens OWA, den er ikke lige smuk men består kun af ASP filer, lige til at lægge på enhver webserver :) ... ved dog ikke hvordan licensen foregår...
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. juni 2003 - 10:51 #5
woolbox> Jeg er helt enig, med mindre man alligevel har åbent for VPN ind i virksomheden - så er løsningen ikke så kompliceret...
Avatar billede woolbox Nybegynder
18. juni 2003 - 10:55 #6
jpvj -> Helt enig! :) - Men igen, det smarte med webmail er at den kan tilgås uanset om man er hos en kunde, på en netcafe eller bibleren - og hvis man alligevel har VPN adgang, er det typisk fra en firma PC hvorfor man lige så godt kan bruge den rigtige, fulde Outlook klient :)

Men det ville sgu være rart med et seriøst alternativ, OWA fra Exch 5.5 mod en Exch 2000 er vidst ikke helt understøttet, og igen: jeg ved ikke hvad MS mener man skal betale i licens for sådan en konfiguration.
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. juni 2003 - 12:25 #7
Har en kollega med samme holdning. Hans hjemmeside er www.hanno.dk ... er er gustent klog på W2K/W2003/Exchange og et godt stykke hen ad vejen også IIS og ISA.

Se om han evt. har skrevet lidt om problemet...