Avatar billede m-sch Nybegynder
10. juni 2003 - 09:39 Der er 9 kommentarer

Flytte Exchange server til ny ADSL linje

Hej,

Jeg skal have flyttet en Exchange server fra en "gammel" ADSL linje til en "ny" ADSL linje af organisatoriske grunde. På den gamle ADSL linje sidder ikke en router, så det er ikke muligt at ”kopiere” opsætningen. Brugerne connecter fra Internettet ind til serveren.

På den nye ADSL linje er routeren konfigureret til at route trafik på port 135 videre til exchange- serverens port 135. Derudover er alt indkommende på alle andre porte blokeret, mens alt udgående trafik er tilladt. Når jeg sætter exchangeserveren på den nye ADSL linje fungerer det ikke, men hvis jeg sætter exchangeserveren direkte på ADSL modemet (uden om routeren – dvs. ingen port blokeringer) så virker det. E-mail på port 110 (pop) og 25 (smtp) er ikke relevant i denne sammenhæng,

Hvad skal der opsættes i routeren/serveren for at få det til at virke, når serveren er forbundet til routeren?

Mvh

M-Sch
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2003 - 09:52 #1
du skal åbne den port i routeren som serveren lytter på
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. juni 2003 - 09:57 #2
Det skal du lade være med hvis det bare skal være en smule sikkert.

Sæt VPN op på Windows 2000 serveren, så er du meget bedre beskyttet og brugerene kan samtidig få filadgang hvis du ønsker det. Det er enkelt at sætte op. Hvis du vælger L2TP, så skal der være åbent for
Protokol 47 - GRE protokollen - ind-/outbound
TCP port 1723 - indbound

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. juni 2003 - 09:57 #3
riversen> Det var godt nok et lækkert svar :-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. juni 2003 - 09:59 #4
Hvis du vil se et webcast (ca. 2 timer) fra MS vedr. dette emne, så kig her: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324459
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2003 - 10:01 #5
jpvj: det er ikke et svar men en kommentar...nemlig fordi jeg synes spørgsmålet ikke er videre godt formuleret. Det fremgår ikke hvad "virker det ikke" betyder. Som jeg forstår det modtager serveren ikke mails...som du vist forstår kan brugere ikke hente mails.

Jeg er ligeledes i tvivl om han af en eller anden årsag har bedt serveren om at lytte på port 135 istedet for 25...derfor den kommentar.
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. juni 2003 - 10:04 #6
Det han skriver er, at det eneste routeren NAT'er er port 135 til serveren.
Jeg er ikke enig i, at det ikke er så godt formuleret.
Han skriver intet om, at serveren lytter på port 135.
Exchange server lytter på flere porte.
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2003 - 10:07 #7
så fortæl mig hvad det er der ikke virker
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2003 - 10:12 #8
og hvorfor forwarde port 135 til exchange serverens port 135 hvis ikke den lytter på den port?
Avatar billede m-sch Nybegynder
11. juni 2003 - 19:37 #9
Hej JPJV,

Hvad betyder L2TP?

For lige at uddybe - så er det meningen at brugerne connecter ind til serveren ved at skrive "den nye ADSL" linjes ip adresse i deres hostfil og så connecte som om de var på et normalt internt netværk (ikke noget POP halløj).

Desværre kan jeg ikke lave VPN forslaget, da serveren skal flyttes...

MVH

M-Sch

P.S: Jeg mener ikke spørgsmålet er dårligt formuleret - det ville betyde der var stavefejl m.m. Det er måske ikke skrevet uddybende nok...