Avatar billede dt-rdt Nybegynder
08. juni 2003 - 20:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed i trådløst netværk

Hej

Jeg er administrator på en døgn skole med et eksisterende netværk, hvor eleverne kan logge på med brugernavn og adgangskode. Vi skal igang med at udbygge netværket med en trådløs del, da vi skal til at bruge bærbare i undervisningen. Mit problem er, at der er nogle elever der har deres egen bærbare med på skolen, og jeg ønsker ikke, at de kan logge på netværket med deres egne computere ved hjælp af deres brugernavn og adgangskode. Hvordan gør man så det kun er skolens computere der kan logge på netværket?

Et lille tillægs spørgsmål hvilke aces points og trådløse netkort er bedst?

Mvh GF
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 20:45 #1
når vi snakker trådløs, så skal du arbejde med kryptering, der er i de fleste accesspoints indbygget en vis sikkerhed, nemlig WEP-kryptering den kan du sætte til 128 bit, og så bruge en kode (ikke en automatisk) som du så kun sætter ind på jeres egne computere, der udover kan du endnu mere sikre dit anlæg ved at bruge mac-filtreing, så kun computere som har en bestemt mac-adresse kan komme ind på jeres netværk, det igen skal du have fat på alle computere og så sætte ind i jeres accesspoints!

de er jo næste alle lige gode, men du må lige skrive mere om du vil have! hastighed eller du kan nøjes med en langsommere forbindelse hvad er kravne til det trådløse netværk.!
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 20:56 #2
hvis i skal bruge det til at flytte filer m.m. på så vil jeg anbefale at i bruger trådløst udstyr som understøtter 54 mbit forbindelse.

men alle de producenter som jeg kender og syntes er okay til at lave wireless er Belkin, 3com, linksys og D-link, der er sikkert flere, men det er jo smag og behag!

Men kig efter produkter som mindst har 128 WEP-kryptering og mac-filtrering.
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 20:58 #3
kig også her forbeskrivelse af wireless
http://www.edbpriser.dk/guider/guide_vis.asp?GuideID=1024
Avatar billede dt-rdt Nybegynder
08. juni 2003 - 21:00 #4
Hej

Tak for det hurtige svar.

jeg skal bruge omkring 8 accespoints (afstanden mellem dem skal være ca. 25 meter), jeg har ledt en del på nettet og fundet noget isenkram det understøtter både 11 og 54 mbits/sek, men det skulle køre i 5 GHz området, men der er vist en del usikkerhed omkring standarten??. der er ikke den store prisforskel på proddukterne jeg har fundet ca. 1200-1500 kr for en accespoint. Kravene er at man skal kunne bevæge sig rundt på skolen uden at miste forbindelsen. Så må købe grejet efter det. Har læst om netgear, linksys intel, og 3Com der er en del dyrre. Dem jeg hat talt med foreslår fidt forskellige mærker, jeg er på bar bund

Mvh GF
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 21:08 #5
det du skal gå efter er noget som er WIFI dvs. at de følger en standart! 11 mbit er 801.11b standart og 54 mbit er 801.11g standart (står også forklaret på det link til edbpriser jeg lagde)

De fleste accesspoint som understøtter 54 mbit understøtter også 11 mbit, således at når du er helt tæt på så virker det med 54 mbit, når du kommer lidt længere væk så køre det på 11 mbit forbindelse! (du kan godt have længere afstand en 25 m imellem! uden de store problemer skulle du kunne køre med 30 -40 men det er jo med forskel alt efter bygge materialer)

men som accesspoint ville jeg efter min mening kunne anbefale http://catalog.belkin.com/IWCatSectionView.process?IWAction=Load&Merchant_Id=&Section_Id=201522 og som netkort til de bærbar anbefale denne http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201522&pcount=&Product_Id=136500

men de er ikke billige netop fordi at de køre 54 mbit forbindelse, hvis du ville "nøjes" med 11 mbit forbindelse så ville du skulle slippe ca. 500 pr accesspoint hvor med dem med hurtigere forbindelse skal op på de priser du snakker om!
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 21:12 #6
lige lidt i fortsættelse af det at du får forslået forskellige mærker, det er lige som med biler vi har alle noget vi fortrækker :) frem for noget andet uden at det af den grund bliver dårligere !
Avatar billede dt-rdt Nybegynder
08. juni 2003 - 21:20 #7
Hej igen

Har lige tjekket Belkins produkter de ser ok ud, Har du gode erfaringer med dem?

Og lige et sidste spørgsmål inden jeg giver point

Jeg har læs at alle acces pointe skal tilsluttes samme hub for, at roaming kan lade sig gøre er det rigtigt?
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 21:25 #8
ja jeg har ikke haft nogle problemer med dem de steder jeg har haft sat dem op! det er 5 steder jeg har brugt deres produkter nu, har ikke haft problemer med dem!

Nej de behøver ikke sidde til samme hub/swich, men du skal sørge for at de kommer til at ligge inden for samme subnet og ip-range. ellers vil det ikke virke (du kan få problemer) (og de kommer jo også til at sidde på samme hub når de endelig når serveren :) )
Avatar billede dt-rdt Nybegynder
08. juni 2003 - 21:31 #9
Lige til sidst :)jeg ved godt jeg strammer den. Men man tildele ip adressen til accespointen manuelt, da jeg kører med 2 forskellige scoops, på vores DHCP server min plan ville så være ar reservere de 8 ip adreesser til accespointsne

Tak for hjælpen

GF
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 21:36 #10
ja når du køre flere scopes så skal du gøre det manuelt!

men du skal lige huske den lille finte at dine Accesspoints IKKE skal dele ip-adresser ud til dine bærbar computere, det skal din oprindelige DHCP server stadigvæk gøre! (hvis du glemmer det så kan du pludselig resiker at du har 2 computere med samme IP-adresse og så går det jo galt *GG*
Avatar billede dt-rdt Nybegynder
08. juni 2003 - 21:37 #11
Ok Tak for hjælpen
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 21:39 #12
jeg takker for point :) hvis du får problemer så opretter du bare et spørgsmål og så skal vi være der som en mis
Avatar billede renehinsch Praktikant
09. juni 2003 - 11:38 #13
Hvis du ønsker et flerbruger miljø med flere WLAN brugerprofiler og tilhørende adgangsniveauer samt roaming mellem subnet og ekstra kryptering kan du kigge på en platform der samler dine access punkter såsom Bluesocket.

http://www.airwire.dk/products/products.htm