Avatar billede freakazoid18 Nybegynder
06. juni 2003 - 11:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Squid config

Ok boys jeg sidder på en TDC adsl... og skal ha lavet en squid på mit netværk... jeg har en freebsd maskine som virker fint men squid er noget lort :) har fået installed den og har nu roddet så meget med den at jeg er ved at dø- men er der en venlig sjæl som for 200 point kan lave en fuld config for mig ?

Venlig hilsen
FREEEEAK
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
06. juni 2003 - 23:50 #1
Hej med dig !
Det er ikke til at lave en fuld Config til dig uden at kende diverse oplysninger IP adresser osv. og jeg ved jo heller ikke hvilke ting din squid skal kunne ? den kan jo alle mululige ting.
...desuden er det også meget sjovere at prøve sig frem..det er den bedste måde at lærer FreeBSD på..
Men prøv at kigge på denne URL: http://ezine.daemonnews.org/200209/squid.html
Og ellers vil jeg gerne hjælpe dig hvis jeg kan
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. juni 2003 - 01:48 #2
installer squid fra ports .. cd /usr/ports/etellerandet/squid && make install clean

så edit squid conf til
at vise
acl ourhosts src 192.168.1.0/255.255.255.0
eller hvad dit lokal netværks ip nu er .. resten er fint pr default .. så kan du altid tweake resten hvis du får lyst til at læse manualen lidt mere.
så kør
/usr/local/etc/rc.d/squid.sh start

derefter sætter du browsere m.m op til at connecte til din maskines ip port 3128

det er det

kig evt her
http://www.freebsddiary.org/squid.php
Avatar billede freakazoid18 Nybegynder
06. juli 2003 - 12:52 #3
...
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
06. juli 2003 - 17:13 #4
Hmm..en af de fede ting ved BSD er at man kan tweake og tune alle sine ting..derfor kom jeg bare med det foreslag at installere den via source koden..når man installerer noget via ports så har man ikke nær så mange muligheder for at bestemme hvordan tingene skal installeres f.eks.
--enable-delay-pools - Enable delay pools to limit bandwidth usage.

You need to enable the option in order to use Squid to limit bandwith usage. It will give fair bandwith usage for everybody. In my case, I don't want one person sucking all of the available bandwidth by downloading a big movie, causing others to suffer.

--enable-ipf-transparent - Enable Transparent Proxy support for systems using IP Filter network address redirection.

With this option, you don't have to configure the client's browser proxy setting. Also it is a good way to force the client to use the proxy everytime.

--enable-storeio=diskd,ufs - Enable diskd

Improve disk I/O performance. According to the Squid FAQ, if you enable diskd you can gain a 400% increase of perfomance. However, you would need to recompile the kernel because your operating system must support message queues and shared memory.

--enable-removal-policies - Build support for the list of removal policies.

By default, Squid uses LRU, but there are two better policies: GDSF and LFUDA. See the Squid config for a more detailed explanation.

--disable-ident-lookups - This allows you to remove code that performs Ident (RFC 931) lookups.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2003 - 17:22 #5
øhh ... hvad var der galt med svarene! ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2003 - 17:24 #6
du må deltage i spm hvis der er noget som du ikke har fået helt fat i.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2003 - 17:34 #7
ja ok .. jeg har kigget på dine spm og du er vist en af de der brugere der opretter spm til mange point og tager dem selv når du har fået svar ..
hvis man ikke er tilfreds med svar så siger man hvorfor eller spørger om at få uddybet svarene. Den opførsel du viser holder bare ikke! og jeg vil anbefale de brugere der ser dette til at komme brugeren på ignore han kommer på min.
og så falder der lige en anmeldelse for misbrug af pointsystemet! hvis dette da omfatter den regel.
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2003 - 17:49 #8
Avatar billede freakazoid18 Nybegynder
06. juli 2003 - 17:54 #9
oki mester nu tror jeg lige du skal tage en slapper... det første spørgsmål du nævner det virkede hat noget af det som blev skrevet... de andre virker slet _ikke_ og jeg har efterdags fundet ud af jeg skal følge med i debaten for ikk at blive tilsvinet på denne måde du er da for latterlig!!! hvem sagde 12 år ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. juli 2003 - 18:05 #10
jeg tror ikke rigtigt du har forstået eksperten og hvordan man bør opføre sig ihvertfald efter min mening. Du har måske ikke bemærket at andre har stillet spm til dine metoder f.eks
http://www.eksperten.dk/spm/348799
og jeg vil opfordre dig til at holde en sober tone(se regler). Hvis vores svar ikke virkede (hvilket de gør) så er det måske en ide at deltage i sit eget spm og så spørge om hvad det precis er du ikke forstår så kunne du blive guidet igennem ..
Avatar billede freakazoid18 Nybegynder
06. juli 2003 - 18:06 #11
yeee lad os holde fred... :
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
06. juli 2003 - 23:05 #12
Fred styrer...men så lær at deltage i de ting du selv har startet...En debat er 2 eller flervejs komunikation..