Avatar billede jesperhaun Nybegynder
03. juni 2003 - 22:44 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skal digitale billeder interpoleres før print

Jeg har længe kæmpet med spørgsmålet om, hvorvidt man skal interpolere sine digitale billeder (altså forstørre dem) voldsomt, inden de udskrives.

Prøv at se følgende:
http://www.ddisoftware.com/qimage/quality/

De fleste "eksperter" såsom printerproducenter og fagblade skriver, at man blot skal udskrive i 300 dpi, så får man gode/perfekte resultater.

Men programmøren bag QImage Pro skriver (og forsøger at dokumentere), at det er lodret løgn. Han siger, at man skal interpolere op til printer-driverens opløsning (ikke opløsningen i markedsføringsmaterialet) for at få den bedste kvalitet.

Printer-driverens opløsning er med HP altid 600 dpi, selvom HP sælger printere som 2400x1200 dpi printere, og tallet for Epson er 720 dpi, selvom Epson nu sælger dem som "optimerede" 5760 dpi.

Har man et typisk 4- eller 5 megapixel kamera og vil udskrive i A4, betyder det, at man skal interpolere ganske meget. Programmøren bag QImage Pro sælger naturligvis en løsning i form af sit program, men som han viser, kan det gøres i alle andre programmer. Det handler altså ikke om QImage Pro.

Er der nogen, der ved noget om dette? Ikke tro, håb og meninger, men viden... Har han ret eller tager han fejl? Kan du dokumentere det?
Avatar billede batting Nybegynder
04. juni 2003 - 00:52 #1
Hej jesper
jeg sidder til dagligt med 100 forskellige billeder bruger dem til web, print og offset tryk. Det væsentlige i print øjeblikket er hvordan ser det ud.
Prøv at printe et billede ud i 300 dpi og der efter interpolere det op til 1200 dpi. Det skulle undre mig om det blev bedre !
Men at interpolere et billede op til 5760 dpi er ånssvagt.
Jeg vil anbefale dig et maks på 300 dpi. Det skulle gøre det.
Der er to forhold der også gør sig gældende:
1. Det er de færeste billeder der kan tåle mere end 30-40 % forstørelse.
2. Hvilket papir printer du på. Selv det fineste papir har problemer med at magte alle disse punkter.
3. At en printer har 5760 dpi betyder ikke at den kan sætte 5760 røde punkter på en tomme. Farverne i de fleste printer er cyan, magenta, yellow og sort. Hver af disse farver kan sætte 1440 punkter på en tomme. dvs 5760=4*1440. Disse farver sættes oven i hinanden for at blande farver.
Du skal bare holde dig til 300 dpi, siger min erfaring.
Hvis du vil have dokumentation, så mail et par billeder og jeg kan køre et par print ud. Jeg kører ud på en digital 200.000 kroners maskine på mit reklamebureau!
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juni 2003 - 01:01 #2
Det kan da godt være, at han rent teoretisk har ret. Udskrift ved 150-200 dpi er som regel tilstrækkelig.
Udskrift ved 300 dpi eller mere kan det menneskelige øje alligevel ikke skelne. Det er den gængse argumentation.

Har for 14 dage siden læst om netop den problemstilling, du rejser, men det var et sted "ude i byen", så jeg kan desværre ikke henvise til dokumentationen. Øv. Ville ellers gerne bidrage med info, men kan ikke huske at gengive den korrekt.

Umiddelbart hælder jeg til at han gerne vil promovere QImage Pro, uden det har reel betydning for den synlige printkvalitet.
Avatar billede batting Nybegynder
04. juni 2003 - 01:53 #3
Det er ikke bare teori men praksis! Som reference så prøv at gå ind på http://www.fritzhansen.dk under deres photo afdeling - her står deres maksimale opløsning til 300 dpi. Prøv også www.tivoli.dk under presse(nederst på siden) her står deres maksimale opløsning til 300 dpi. Jeg kan nævne flere der skriver det samme.
Prøv at læse denne side: http://www.wiegaarden-foto.dk/sider/ordbog.html her er en fin gennem gang af diverse termer, den bekræfter også de 300 dpi.
Eller prøv: http://www.print-fotos.com/gb/frimprove.htm under "Resizing for different purposes" giver de samme svar.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. juni 2003 - 10:05 #4
Vandfri offset trykmaskiner kan højst trykke med 120 linier pr. cm, der svarer til 300 dpi. Hvilket er den højeste opløsning du kan trykke på trykkerierne.

Ifølge forskere kan det menneskelige øje opfatte 20 mio. pixels og skelne mellem nogle få tusinde farver, og de bedste analoge kameraer laver farvenyancer der svarer til 15 mio. pixels på en 35mm film.

Et billede fra fotoforhandleren fremkaldes normalt i 240 dpi.

En fotosætter udkører normalt print i 600 l/cm, hvilket svarer til 1500 dpi.
En Imagesætter udkører normalt print i 1000 l/cm, hvilket svarer til 2540dpi.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. juni 2003 - 10:13 #5
Du får ikke en bedre opløsning, når du interpolere billederne. Men det er normalt at forstørre billedet, hvis du skal laver f.eks. store plakater. Men de skal også ses på en vis afstand, og så er billedet knivskarpt. :-)

Et godt eksempel er plakaterne der er monteret i standeren ved busstoppestedet.

/per
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
04. juni 2003 - 13:30 #6
Tak for hjælpen foreløbig, jeg undersøger videre.

Til batting: Man skal ifølge programmøren ikke interpolere til 5760, men derimod 720 dpi, som er printer-driverens opløsning. Printeren (her Epson) sørger selv for resten.

Til halifax: Ifølge programmøren kan man se forskel. Det er jo det, han prøver at vise med de indscannede billeder.

Til batting 2: Jeg er helt med på, at online-fremkaldere som Jubii og Photocare har maksimale opløsninger på 300-400 dpi - ligesom dyesub-printere. Det er begrænsninger i deres maskiner, der i bund og grund omsætter et digitalt billede til en analog fremkaldelse. Det er også grunden til, at de beskærer selv hvor det ikke er nødvendigt.

Dette spørgsmål handler udelukkende om inkjet-printere.

Hvis det menneskelige øje ikke kan se forskel på 300 dpi og interpoleret 720 dpi som i programmørens eksempel, så er hans billeder jo snyd. For der kan man sagtens se forskel.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. juni 2003 - 14:38 #7
Selvfølgelig kan du godt se forskel, men det bliver ikke bedre af at interpolere billederne.
Desuden mister du farver iflg. en Canon foto ekspert, når du interpolere billederne . Så
det skal du lade være med. Det bedre at scanne dine billeder i en højere opløsning.
Du vil nemlig aldrig kunne skabe flere punkter end der i billedet fra starten. Interpolering er
bare en avanceret fordobling af de allerede eksisterende pixels.

/per
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
04. juni 2003 - 15:01 #8
Til hoejrup: Ifølge programmøren vil der altid ske en interpolering sted, med mindre du er meget heldig og rammer printerdriverens opløsning tilfældigt. Han skriver nemlig, at en printerdriver som Epsons kun kan arbejde med 720 dpi (hverken mere eller mindre), mens fx HP kun kan arbejde med 600 dpi. Hvis du sender noget som helst andet til den, vil den selv (altså driveren) interpolere - uden du ved det.

Hans argument er, at hvis du tilpasser billedet helt til printerdriverens opløsning og den ønskede størrelse i dit billedbehandlingsprogram, så bliver billedet skrevet direkte ud, som du har lavet det. Hvis du ikke gør det, så laver printerdriveren altså selv billedet om.

Det kan også siges på denne måde: Han påstår, at enten interpolerer du (og har kontrol over det), eller også interpolerer printerdriveren (uden at du har kontrol over det).

Du kan ikke vælge ingen interpolering og fx en opløsning på 300 dpi.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. juni 2003 - 15:42 #9
jesperhaun> Jeg ved godt at printeren interpolerer. Det er nemlig logik for perlehøns, hvis billedets dimensioner skal bevares. Selvom du laver billedet i 720dpi, så laver printeren det om, og det har du ingen som helst kontrol over.
HP anvender nemlig en HP Photoret IV precision technology, der laver dit oprindelige billede om. :-)

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. juli 2003 - 00:54 #10
Skal du ikke lukke dit spørgsmål?

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2003 - 10:50 #11
Er det ikke lukketid?

/per