Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 21:16 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk mellem 2 huse med D-link DI-614+ og ADSL

Jeg skal til at oprette et trådløst netværk mellem mit eget hus og naboen, med adgang til nettet ved en Tele2 ADSL forbindelse.
Er der nogen problemer i at anvende en D-link DI-614+
til formålet?
D-Link skriver at rækkeviden er 100 m indoor / 400 m outdoor. Der er ca. 20 m mellem de 2 huse. Hvor meget kan jeg stole på de oplysninger?, og er der brug for en antenne på taget, og i så fald hvilken?

Håber nogen kan hjælpe

N_M_R
Avatar billede rosvall Nybegynder
03. juni 2003 - 21:21 #1
Jeg mener ikke at tele2 er helt glade for at man deler deres adsl "ud af huset"...
Avatar billede rosvall Nybegynder
03. juni 2003 - 21:21 #2
Bare lige så du er klar over det ;)
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 21:25 #3
Helt iorden, men det behøver Tele2 jo ikke vide noget om. Jeg er nare interesseret i om det kan lade sig gøre.
Avatar billede beguze Nybegynder
03. juni 2003 - 21:26 #4
Jeg vil ikke tro at det giver nogen problemer andet end hastigheden hvad har du der, og de kan vel være lige glade med hvem du er på netværk med, det kommer ikke dem ved. du kunne jo ligeså godt trække et kabel el.lign til drivhuset ned for enden af haven. :-)
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 21:29 #5
ja! Der bliver en 1024 kb/s nu de var så flinke at doble op på hastigheden :-)
Men det er egentligt mest det hardwaremæssige aspekt af sagen jeg er usikker på.
Specielt mht. rækkeviden af routeren.
Tillægspørgsmål:
Det lyder måske dumt - men er der en begrænsning på, hvor mange computere, der trådløst kan være tilkoblet routeren?

N_M_R
Avatar billede beguze Nybegynder
03. juni 2003 - 21:34 #6
Nej det er kun din HUB eller switz der begrænser det (antal porte)med mindre at der i routeren er aktiveret en en begrænsning, det tror jeg ikke.
så det er bare at køre deruda.
Avatar billede beguze Nybegynder
03. juni 2003 - 21:42 #7
Fra Internettet:
Denne router er ideel til dem som laver deres første trådløse netværk. Tillader op til 4 computere ad gangen. Køre med en hastighed op til 22Mbps på Frekvenz 2.4GHz.
Hovsa !
Det er ikke den store hastighed du for til hver pc.
Men du kan sætte en switz ind i en af jr45 stikkende og udvide din antal pcer. men det går udover din hastighed.
hvis du har mulighed for at grave et kabel ned så gør det, du kan jo ikke spille spil eller hente store ting med den hastighed
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 22:04 #8
Det kan godt være at det er mig, der misforstår noget, Men hvis der kan overføres med 22Mbps og internetforbindelsen er på 1 mbps, så burde det vel være hurtigt nok?
Jeg tro måske også at de 4 pc'er er det antal der kan tilsluttes med kabler, altså ikke trådløst. Man burde vel kunne tilslutte, i princippet, uendeligt mange computerer trådløst?

N_M_R
Avatar billede kenp Novice
03. juni 2003 - 22:35 #9
n_m_r -> man kan som regl kun slutte op til 32 klienter på en trådløsforbindelse så skal du til at køre med flere accesspoints.
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 22:59 #10
hvis du skal dele internet for andre og hvis du vil bruge den accespoint som du skriver skal din nabo blot have nætværkskort som understytter standarter: IEEE 802.11b, 802.3, 802.3u. D-link laver også PCI netværkskort som man kan bruge ved din løsning DWL-520+ den er 802.1b og 22 Mb/s. men du skal ikke regne med at du kan få 22 Mb/s. Og så er det også en gode ide at du kryptere din nætværk i mellem jer to så er det ikke nogen der kan se hvad i overfører over jeres lille net. Og også det som er super godt ved denne accespoint er at din nabo kan køre services ligesom ftp, http over din router (NAT) du kan blokke dor domainer and stuff. men du kan regne med at du kan få de her 5.5 Mb/s alt hvor meget isolation der er i mellem jer to... :)
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:02 #11
til kenp: du kan godt købe en accespoint som kan skare mere end 32 klienter men den koster noget mere. jeg mener at jeg har set nogen hvor der kunne være flere end 100. men det er heller ikke n_m_r's foremål at koble hele byen til hans internet deling...
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 23:03 #12
32, det er alt rigeligt. Tak for det.
Men jeg er meget interesseret i, hvor god rækkeviden er på den router. Det bliver næsten det afgørende punkt.
Så vidt jeg kan se er D-link DI-614+ en af de trådløse routere, der har den længst rækkevide, i følge producenten.
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:05 #13
jeg har prøvet et rigtigt skød accespoin med rigtigt skød netværkskort og den kunne række ca 100 m udenfor.
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 23:06 #14
bazies -> Nu bliver jeg da helt i tvivl. Er D-link DI-614+ ikke en router?
Jeg mener da det er en router og ikke et accespoint?
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:07 #15
ja, og?

en trådløst router er faktisk blanding af router og accespoint.
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 23:09 #16
ok, skulle bare være sikker.
Det jeg er mest i tvivl om er om den kan række.
Som sagt skal den jo igennem 2 ydevæge, of nogle indervæge for at dække helt.
Hvis ikke det kan række, kan man så tilslutte en ekstern antenne, og hvad står sådan en fætter i?

N_M_R
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:14 #17
Det bedste vil så være at du har din rouer nærmest væggen mod naboen. og måske at naboen har netort med en lille antene håjst 8 db. det burdte være godt nok.
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 23:20 #18
Ideen var at køre med  D-link DWL-520+  i samtlige comp. på netværket. Når de er fra samme producent og kører med samme standard burde det ikke give problemer. Skal der bruges ekstra antenner ud over routeren og netkortene, og i givet fald hvilken?

N_M_R
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:32 #19
hjemme hos dig er det ikke nodvendigt at du har antene på din klient netkort men på naboens netkort vil jeg nok sætte en lille antene. Men 3COM producere og er mere kompaktibelt med flere antener. Men den som sidder på 520 er :(. men den kan nok række til din router hvis han er inden for ca. 100m
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 23:34 #20
OK. Jeg takker for hjælpen.
Jeg har et sidste spm. her på falderebet:
Så vidt jeg er informeret finder comp. selv routeren og går på nettet. Er der noget opsætningsmæssige eller konfiguretionsmæssige vanskligeheder. Eller kører det bare "af sig selv"?
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:37 #21
Ja,
faktisk så får router en WAN ip, og til jer tildeler router ip'er som 192.168.1.101 eller noget i den stil. :)
Avatar billede n_m_r Nybegynder
03. juni 2003 - 23:38 #22
så det giver heller ingen problemer i forhold til tele2 og den ENE IP adresse vi får tildelt der?
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:46 #23
det er ikke nogen der kan se hvad i laver på jeres lille netværk (fra internetet) fordi i har den router som få WAN ip fra tele2.
Jeg kender ikke tele2 men jeg har 4 dynamiske ip fra tele dk. og den eneste konflikt jeg har fået er at jeg har haft flere end 4 komputer tilstedet, der var kun de første 4 der kunne komme på nettet. Så derfor bruger man router... eller en lille komputer som kører linux og deler internet. nå jeg tror at jeg snart smutter i seng, god natter allesammen! :)
Avatar billede baziez Nybegynder
03. juni 2003 - 23:53 #24
du kan også kikke på http://www.dlink.com/products/wireless/index.asp

der er der en masse deglige ting ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. august 2003 - 21:08 #25
denne fætter ville kunne gøre det: http://www.dlink.com/products/?pid=35