Avatar billede ncp Nybegynder
28. maj 2003 - 22:13 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Valg af database til relativt store datamængder

Jeg står overfor at skulle vælge hvilken/hvilke type(r) database(r) mit program skal understøtte.

Det er et RMA program og skal derfor kunne håndtere meget store datamængder - tiden den gør det på, må komme i anden række her. Ved store datamænger menes der op imod 300.000 poster i en enkelt tabel.

Min første tanke var MS-SQL SERVER, men da den bekendt er relativt dyr, vil et program der kræver denne være svær at makedsføre...

Jeg har tænkt lidt over Paradox og dBASE, men er ikke klar over hvor meget sådan nogle "karle" kan klare og om de kan håndtere multi-sessions...

Jeg er åbne over for alle forslag, og hører også gerne fra andre der har skulle bygge en ligende løsning op.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2003 - 22:20 #1
Hvis du mente virkeligt store datamængder, så ville jeg sige Oracle
eller DB2.

Men 300000 records er ikke så meget idag.

MS SQLServer, MySQL og PostgreSQL var nok de mest oplagte
(udover dem er der andre såsom SAP DB og Interbase).

MS SQLServer koster penge.

Men de to andre er gratis.

Og de kan sagtens klare de datamængder.

Jeg ville vælge MySQL fordi den er så udbredt og det er nemt at
få hjælp.

Undgå fil-databaser (Access, DBase, Paradox).
Avatar billede teepee Nybegynder
28. maj 2003 - 23:24 #2
Det må da være 300.00 nye rækker om dagen du mener hva? Jeg er sikker på at lige meget hvilken database du vælger kan det nok ikke gå helt galt hvis det virkelig er 300.000 rækker du mener. Hvor mange gange i sekundet/minuttet/timen forestiller du at tabellen skal accesses og hvor komplicerede er dine queries? Umiddebart mener måske ikke at Access er fraskrevet på forhånd, men skal lige bruge lidt flere oplysninger først
Avatar billede ncp Nybegynder
28. maj 2003 - 23:52 #3
Okay - har ikke holdt mig så opdateret i et stykke tid på dette område... (trode lige jeg havde mange data ;))

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om Oracle og DB2 - mySQL kender jeg fra noget php og det ville sikkert også kunne bruges...
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2003 - 23:57 #4
Oracle og IBM DB2 er langt de mest udbredte databaser
til virkeligt store ting. Man kan selvfølgelig altid
diskutere hvad "store" er, men for mig er store databaser
når plads måles i TB og ikke i GB.

Oracle og DB2 har en anden ting til fælles. De er hundedyre.
Betydeligt dyrere end MS SQLServer.

Hvad mere vil du vide om dem ?
Avatar billede ncp Nybegynder
29. maj 2003 - 00:08 #5
Okay... Så det billigste for brugeren, der samtidigt kan bruges til noget fornuftigt er mySQL ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2003 - 00:29 #6
Jeg mener at MySQL vil være et godt valg til opgaven.

Gratis, god performance, database server ikke fil baseret,
meget brugt = nem at få hjælp til.

Ulempen er at MySQL har en del irriterende begrænsninger
i deres SQL dialekt.
Avatar billede ncp Nybegynder
29. maj 2003 - 00:53 #7
Ok - har lige hentet mySQL og installeret det... Men hvordan opretter jeg databaser og hvordan sætter jeg bruger retighederne op ?

(Lover det er sidste spm, så skal i få jeres point ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2003 - 01:06 #8
Der er flere muligheder.

MySQL kommer med et command line tool mysql hvori du faktisk
kan gøre alt.

De fleste vælger dog at finde enten et GUI admin tool eller et
web baseret admin tool til at oprette tabeller med og den slags.

Der er meget at vælge imellem. Jeg mener også at der er noget
www.mysql.com.
Avatar billede ncp Nybegynder
08. juni 2003 - 16:20 #9
Ok, jeg takker for jeres tid...