Avatar billede tobiascl Nybegynder
25. maj 2003 - 14:39 Der er 5 kommentarer

forskel på digitale TFT og LCD displays??

Hvad er forskellen på en TFT monitor og et LCD display på et digital kamera ???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. maj 2003 - 14:51 #1
TFT
http://www.it-leksikon.dk/jmp.asp?mode=visord&oid=2290
Thin Film Transistor;
LCD-skærmtype, hvor hvert pixel styres af en til fire transistorer, hvilket gør skærmen flimmerfri. En kostbar og fremragende løsning.
Benyttes ofte i bærbare pc’er, Laptops & Notebooks.

LCD
http://www.it-leksikon.dk/jmp.asp?mode=visord&oid=1527
Liquid Crystal Display;
flad, digital lavenergiskærm, der arbejder på grundlag af flydende krystaller, og hvor hvert punkt skifter farve alt efter, hvor megen strøm det får.
Benyttes især til noteboks og laptops, samt i fladskærme til erstatning for de konventionelle skærme.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. maj 2003 - 14:54 #2
Avatar billede tobiascl Nybegynder
25. maj 2003 - 14:59 #3
tak... som jeg ser det kan TFT anbefales ?? Eller forskellen er måske heller ikke det helt store ??
25. maj 2003 - 22:06 #4
TFT er bedst for øjnene!
Avatar billede venturer Nybegynder
27. maj 2003 - 09:01 #5
TFT er som sådan hverken bedre eller dårligere for øjnene hvad angår flimmer. Både TFT og LCD er flimmerfri. Men TFT kan producere meget bedre farver og kontraster og dette ER bedre.

Som tillæg til ovenstående links kan jeg anbefale:
http://computer.howstuffworks.com/lcd.htm
Har står også let beskrevet forskellen på LCD og TFT.