Avatar billede larsdall Nybegynder
23. maj 2003 - 13:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med motherboard eller grafikkort

Jeg har et motherboard MS-6340M med VIA Chipset og en AMD 900 Mhz processor, og har måttet udskifte min Gforce2 MX-grafikkort, fordi maskinen til sidstgik i systemfejl, når det var i. I en lang periode har det ellers fungeret helt OK.

Jeg har senere prøvet med et nyere grafikkort Daytona GF4 mx 440, men det virkede heller ordentligt- her gik maskinen dog ikke i systemfejl, men frøs i alle programmer. Kan der være en fejl på motherboardet /AGP-porten ? Kan dette testes? Eller er det drivere / grafikkort, der halter - jeg har med det seneste kort prøvet mange forskellige kombinationer uden succes.
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 13:22 #1
har du prøvet bios opdate samt hente nye driver til alle dine produkter
også til via samt windows opdate
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 13:28 #2
når man sender et produkt fra østen og vi køber det ka man smide cd en
væk den er allerede for gammel
Avatar billede larsdall Nybegynder
23. maj 2003 - 14:12 #3
Ja, jeg har hentet nye drivere, også til VIA chipset og kørt Windows Update. Har ikke løst problemet. Det eneste jeg ikke har kørt for nyligt er BIOS-update, men jeg er usikker på, om der er nye opdateringer til bios.
Avatar billede isojumper Nybegynder
24. maj 2003 - 09:34 #4
Når en computer med et ellers velfungerende bundkort pludselig bliver ustabil med 2 forskellige grafikkort, er det måske snarere i rammene problemet ligger?
Har du evt. prøvet andre ram?
Avatar billede cyberdok Nybegynder
26. maj 2003 - 14:39 #5
Dit bundkort støtter kun de gamle grafikkorte der kører med 3,3 volt.
Dit ny grafikkort skal køre med kun 1,5 volt (det støtter de nyere mere modern bundkorte).
Du har 2 muligheder:
- du køber et ny bundkorte der støtter de 1,5 volt grafikkorte
- eller skifter du dit grafikkorte med en gammmel type, en der kører med 3,3 volt. Jeg ville anbefale den først løsning, fordi hvis du skal i fremtid opgrader din pc med en ny bundkort, du ville blive nødt til at skifte også dit grafikkort, fordi den 3,3 grafikkort kun ikke støttes af den nye bunkort.
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. maj 2003 - 14:46 #6
Kontroller køling på din CPU. Kører din blæser rundt og er der ordentlig kontakt mellem køleprofil og CPU? Hvis det eller ser fornuftigt ud, er min erfaring - baseret på dine observationer - at det er et defekt motherboard.

Cyberdok> Kan du ikke lige dokumentere din påstand? Jeg er ikke enig! Et par link til dokumentation fra producenterne, vil være på sin plads.
Avatar billede larsdall Nybegynder
27. maj 2003 - 09:46 #7
Til Cyberdok:  Jeg har tidligere haft et innovision GF2 mx 64 MB grafikkort i maskinen, og det har kørt ok i et par år, men er nu defekt. Så det med strømmen er jeg ikke sikker på er problemet.

Nu prøver jeg med et nyt G4-grafikkort. Der er jo af og til problemer med de enkelte grafikkort, uafhængigt af computeren.
Avatar billede cyberdok Nybegynder
27. maj 2003 - 10:52 #8
Det innovision GF2 mx 64 MB grafikkort er sikkert et af de ældre grafikkorte der kører med 3,3 v. (jeg har haft et også på en gammel MSI bundkort)
Men det Daytona GF4 mx 440 (som jeg har også købt fornylig) kører med 1,5 volt, ikke 3,3 volt! Det grafikkort bruger jeg på et Asus Nforce2 bundkort der støtter kun de 1,5 volt grafikkorte! Kig på dit bundkorts manual og se hvilke slags grafikkort det støtter. Dit MS 6340M bundkort var jo skabt da de nyere 1,5 volt grafikkorte ikke var skabt endnu!
Avatar billede cyberdok Nybegynder
27. maj 2003 - 10:56 #9
Hvilke version er dit bundkorte (det skulle være skrevet mellem pci slotterne)?
Avatar billede larsdall Nybegynder
27. maj 2003 - 22:28 #10
Så vidt jeg kan se er det en version 1.0 . Jeg kan også se af manualen, at bundkortet supporterer 3.3 v SDRAM og at det supporterer 3.3 v/ 5 v. PCI bus interface. Jeg ved ikke om det siger noget?
Avatar billede larsdall Nybegynder
27. maj 2003 - 22:44 #11
Derimod kan jeg ikke se noget om, hvilke grafikkort, det understøtter.
Avatar billede cyberdok Nybegynder
28. maj 2003 - 14:35 #12
Jeg downloadede dit bundkorts manual og jeg kan se at den siger bare at bunkortet understøtter AGP 1X2X4. Det er normal, fordi da dit bundkort kom på markedet, var der kun ét slags grafikkorts spændning, og de alle kørte med 3,3 volt. Men fornylig kom nye grafikkorte der kører med kun 1,5 volt (de udvikler mindre varm), og de gamle bundkorte understøtter dem selføgelig ikke. Kun de nye bundkorte understøtter dem.
Det burde producenterne oplyse mere om. Men det gør de bare ikke! Jeg har selv fundet det ud af nogle diskussion gruppe på usenet, og fået det bekræftet af min forhanler da jeg købte mit ny bundkort. Jeg var bare nødt til at køb et ny graffikkort på grund af det. Snak om det med din lokal forhandler.
Har det nye grafikkort nogensinde virket på dit bundkort?
Avatar billede cyberdok Nybegynder
19. september 2003 - 18:57 #13
larsdall, efter næsten 4 måndeder, har du ikke endnu tildelt point og lukket dit spørsmål, ville du ikke venligst gøre det?