Avatar billede vest Nybegynder
19. maj 2003 - 11:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Billedkvalitet (Hakker på billedet)

Jeg har købt en nyt digital kamera  (Minolta DiMAGE F100) der tager billeder i 4 mega pixels. Billeder som jeg tager med det, er fineste kvalitet. Men der er en ting som irritere mig, og det er når jeg åbner et billede som jeg har taget, hvor der på billedet er en bil med en forkromet kantliste. Denne blanke kantliste går sådan lidt skråt på billedet. Til at se billedet, med har jeg prøvet både det program som var med kameraet, og jeg har prøvet Ulead photo explore,  PhotoTime (PotoAlbum) som er  freeware samt Iview som også er freeware. Men der er samme problem med disse programmer, og det er når jeg ønsker at se det omtalte billede med kantlisten. så ser det ud som om at den kantliste et takkede som tænder på en sav, men det er den ikke, den er helt lige, og sådan ser det ud lige meget om billedet bliver vist i 25%, 50%, eller 75% størrelse. Det er først når man viser billedet i 100% størrelse at takkerne forsvinder, så ser billedet helt perfekt ud, men jeg har taget billedet i en opløsning der er på 2272 x 1704 pixel (jpeg), og billedet vil ved 100%, være stører end selve skærmbilledet og man skal derfor bruge scroll baren for at se resten af billedet.
Jeg har prøvet at redigere billedet så det kun har en opløsning på 640 x 480 pixel og jeg kan så se hele billedet på skærmen i 100% størrelse uden at der nogle hakker, og uden at skulle bruge scroll baren for at se resten.

Findes der et program som er bedre til at få vist billeder med, som er taget med et digital kamera, eller hvad skal jeg gøre?
Håber at i kan hjælpe mig, for det er ret irriterende at have brugt 4000 kr og så have dette problem. Det skal lige siges, at dette problem kun er der når jeg har et billede med en eller anden meget lys eller blank kant som går skråt hen over billedet.

På forhånd tak
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
19. maj 2003 - 11:43 #1
Uden at skulle sige det 100% sikkert så tror jeg at dit problem heder Bitmap.

Dit kamarar tager billede i bitmap stil, Dvs, at hver lille pixel kan være en farve og ikke flere. Derfor oplever du de savtakker på billede hvor kamararet skal have den crom liste med.

Ved ikke om man kan konvertere et bitmap billede til vector grafik, DEtte er i vertfald hvad der skal til for at ungå savtakke efekten

MC
Avatar billede lrd Nybegynder
19. maj 2003 - 11:55 #2
Undskyld jeg spørger men er du den samme bruger som vest7??
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
19. maj 2003 - 11:56 #3
A Hvaaaaad

MC
Avatar billede lrd Nybegynder
19. maj 2003 - 11:57 #4
det var til opretter :-)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
19. maj 2003 - 11:57 #5
nååååå troede det var mig
MC
Avatar billede vest Nybegynder
19. maj 2003 - 12:16 #6
lrd
Nej jeg er ikke den samme som vest7, jeg aner ikke hvem det er?
Avatar billede vest Nybegynder
19. maj 2003 - 12:24 #7
>mc.lucifer
Jeg tror du er inde på noget af det rigtige!
Jeg har også prøvet at tage billede i "tif" format men der kan samme problem opstå.

Vector grafik, hvad er det?

Er er ikke andre end mig der har oplevet dette problem?
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. maj 2003 - 12:27 #8
Der er såmænd ikke noget problem med dit kamera eller dit software. Når du ser billedet mindre eller større end 100%, vil det komme til at se forkert ud. Billedet er dog rigtigt nok, og fejler intet.
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. maj 2003 - 12:28 #9
...Og som du selv siger, så ser billedet også fint ud, når du skalerer det ned, og gemmer det igen.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
19. maj 2003 - 12:49 #10
Vector grafik er

Punkt 1                                        Punkt 2

Der tegnes så en streg mellem de 2 punkter.

Bitmap grafik er så sådanne her

Punkt1punkt2punkt3punkt4punkt5punkt6

Derfor fungere vector grafik kanon til grafi der skal kunne scalere

MC
Avatar billede vest Nybegynder
19. maj 2003 - 12:54 #11
>spotgun
Ok, så er jeg mere rolig :-)
Men det undre mig nu stadig, at der ikke findes et program der er bedre til at håndtere billeder i forskellige størrelser!
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. maj 2003 - 12:54 #12
Mig bekendt kan det ikke lade sig gøre at konvertere et foto til vektor-grafik. Normalt sørger man for at ha' originalbilledet som bitmap af et eller andet format (jpg, tif, eps, bmp eller lignende) og skalerer det ned til behovet.

Vektor grafik er vel nærmest omvendt. Her har man som regel logoer eller anden grafik, som frit kan skaleres op og ned.
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. maj 2003 - 12:57 #13
Vest: Problemet for alle programmerne er, at den skal skalere det du ser ned i størrelse, så et stort billede kan ses på et mindre område. Det er ikke en "rigtig" skalering, som når du selv går ind og resizer dit billede. Derfor er der forskelle at spore.

Jeg ved dog ikke om det er et bedre program, men kig nærmere på ACDSee - det er jeg selv ret glad for.
http://www.acdsystems.com/English/Products/ACDSee/index.htm
Avatar billede vest Nybegynder
19. maj 2003 - 13:55 #14
>spotgun
Jeg har lige prøvet ACDSee trial versionen, og jeg tror faktisk den er bedre, men jeg sidder ikke lige med mit "problem billede" så jeg må vendte til i aften med at prøve det rigtig af.
Avatar billede henninga Novice
19. maj 2003 - 21:27 #15
mc.lucifer> Vektorgrafik kan du ikke bruge til et fotografi fordi der sjældent er 2 pixels med samme farve i et foto. Vektor bruges til illustrationer, logoer, tegninger osv. hvor hver enkelt objekt er nøje afgrænset.
Du kan lave et bitmap om til vektorgrafik, men vil ende op med en kæmpestor fil fordi næsten hver enkelt pixel vil blive defineret som et objekt.
HenningA
Avatar billede vest Nybegynder
20. maj 2003 - 16:52 #16
Jeg har nu afprøvet ACDSee og det er faktisk det bedste jeg har prøvet endnu. Det viser billedet helt skarp når man åbner det. Det er først når man begynder at zoome ud at det begynder at blive uskarpt med de hakker, men det kan jeg godt leve med :-)

Tak for hjælpen