Avatar billede milla Nybegynder
15. maj 2003 - 08:52 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Specielle tegn

Jeg har en ny-installeret linux-server (Redhat 8.0) kørende med Resin 2.1.8 og java 1.3.1_8.
Når jeg via http hitter en jsp-side bliver alle danske tegn oversat til noget snask.

Følgende meta ligger i jsp-siden :
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

I resin.conf har jeg smidt følgende:
<web-app character-encoding='ISO_8859-9'></web-app>

Er der nogen der har nogle gode ideer eller en løsning?
Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet og fundet nogle der havde tilsvarende problemer, bare med franske tegn

http://forum.java.sun.com/thread.jsp?thread=315993&forum=16&message=1411712

De anbefaler følgende komando:
java -Dfile.encoding=ISO-8859-1 ....

Men hvordan i alverden får jeg resin til det?
Avatar billede soreno Praktikant
15. maj 2003 - 09:04 #1
Måske dette vil hjælpe:
System.setProperty("file.encoding", "ISO-8859-1");

?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 09:26 #2
-Dfile.encoding=ISO-8859-1 skal ligges ind i det script der kører
Resin.
Avatar billede milla Nybegynder
15. maj 2003 - 09:30 #3
Arne v -> Jamen det er jo lige det jeg ikke har forstand på :) Jeg har lagt kommandoen httpd.sh start i rc.local. Hvor skal jeg så lægge Dfile.encoding=ISO-8859-1 ??
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 09:34 #4
I opstarts scriptet må der være en kommando:

java -classpath diverse-jar-file resin-main-class

den skal ændres til:

java -Dfile.encoding=ISO-8859-1 -classpath diverse-jar-file resin-main-class
Avatar billede milla Nybegynder
15. maj 2003 - 09:38 #5
Tænker du på Resins opstartsscript? Hvor finder jeg det henne?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 09:41 #6
I httpd.sh som ligger i Resin's bin directory (muligvis den samme
som du har kopieret til rd.local er der følgende (i version 2.1.9):

# Extra arguments to Java.  If you're passing arguments to the JVM, you'll
# need to use -Jxxx.  For example, args="-J-ms48m".  You can modify
# the pid file with args="-pid server-a.pid"
#
args=

det prøver du at ændre til:

args=-J-Dfile.encoding=ISO-8859-1
Avatar billede milla Nybegynder
15. maj 2003 - 10:01 #7
Nu har jeg rodet lidt med det og sat args=-J-Dfile.encoding=ISO-8859-1, men det løste desværre ikke mit problem :(
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 10:17 #8
Er det ren JSP der giver problemer eller er det tekst hentet op fra
en database ?
Avatar billede milla Nybegynder
15. maj 2003 - 11:48 #9
Det er ren JSP
Avatar billede min.dk Nybegynder
16. maj 2003 - 09:17 #10
Det kunne ikke ha' noget at gøre med at RedHat fra 8.0 brugte utf tegnsæt, hvilket fleste programmer ikke understøtter endnu?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2003 - 23:35 #11
Jeg har prøvet om jeg kunne genskabe det på min Linux box, men
selvfølgelig ikke (Redhat 7.2, Java SDK 1.3.1_01, Resin 2.1.9).

Men det kan der være mange grunde til.

Det må imidelrtid kunne løses. Der er stort set kun 2 mulige
grunde til problemet:
  - der sendes UTF-8 labelet som ISO-8859-1
  - der sendes ISO-8859-1 labelet som UTF-8

Ideer til at komme videre:

1)

Prøv og lav en JSP side med:

<%=System.getProperty("file.encoding")%>

og fortæl hvad den viser.

2)

Prøv og lav en JSP side med kun en linie med:

ÆØÅæøå

og fortæl hvor stor filen er (som vist i ls -l) og
præcis hvordan tegnene ser ud i browseren.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2003 - 23:36 #12
Kan du iøvrigt bekræfte at:

<web-app character-encoding='ISO_8859-9'></web-app>

er en tyrk-fejl og at der står:

<web-app character-encoding='ISO-8859-1'></web-app>

?
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 07:47 #13
Det var en tyrk fejl at der stod <web-app character-encoding='ISO_8859-9'></web-app>  istedet for <web-app character-encoding='ISO-8859-1'> ... Det er nu rettet og ved en <%=System.getProperty("file.encoding")%> giver den resultatet ->  ISO-8859-1

Jeg har lavet en fil med følgende tegn: ÆØÅæøå i ren html, det virker, så forsøgte jeg at tilføje linien: <%out.println("æøååæøÆÅØ");%> og det gik helt galt. Så for jeg følgende ÆØÅæøå ??
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 08:04 #14
æøååæøÆÅØ er 9 tegn - hvor mang etegn kommer der ud af det ? 9 ? 18 ?
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 08:17 #15
12 tegn, så vidt jeg kan afgøre
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 08:21 #16
Se det er mystisk.

Nej vent nu lige lidt.

Der kan godt være unprintable karakterer iblandt som man ikke kan se.

12 printable + 6 non printable = 18

Jeg er 99% sikker på at problemet er at der outputtes UTF-8 labelled som ISO-8859-1 !
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 08:25 #17
Prøv evt. at skifte til UTF-8 f.eks. ved at:

<%@page language="java" session="true" contentType="text/html;charset=UTF-8"%>

og se hvordan det så ser ud.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 08:27 #18
Det kunne også være interressant med arne.jsp med 1 linie:
ÆØÅæøå
og se om den på disk fyldte 6 eller 12 bytes (ls -l).

Det vil vise om det er din JSP editor der gemmer i UTF-8 eller
det er JSP compileren der laver kage i det.
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 08:41 #19
<%@page language="java" session="true" contentType="text/html;charset=UTF-8"%>

giver følgende fejl :

java.io.CharConversionException: illegal utf8 encoding
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 08:48 #20
Hvilket program bruger du til at skrive JSP i ?

Har du prøvet at lave den lille fil og set on ls -l vuser 6 eller 12 ?
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 09:01 #21
arne.jsp fylder 6 bytes
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 09:49 #22
Så er der under selve JSP compileringen at der går ged i det.

Suk.

Har du mulighed for at prøve at opdatere Java SDK til 1.4.1_02 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 09:51 #23
En pragmatisk men ikke særlig køn løsning vil være at bruge:

&AElig;
&Oslash;
&Aring;
&aelig;
&oslash;
&aring;
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 09:55 #24
Jeg nedgraderede fra 1.4.1_02 da problematikken var den samme. Jeg havde også selv tænkt på ampsan løsningen, men det kan desværre umiddelbart bruges, så jeg er på ret bar bund
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 10:13 #25
Mit bedste forslag så er nok:

Brug:

<%@page language="java" session="true" contentType="text/html;charset=UTF-8"%>

og brug en editor til at skrive JSP i som kan gemme i UTF-8.
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 10:49 #26
Jeg fik jo følgende fejl java.io.CharConversionException: illegal utf8 encoding ved at bruge <%@page language="java" session="true" contentType="text/html;charset=UTF-8"%>
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 10:58 #27
Jo men det er vel fordi at filen indeholder noget der ikke er
legal UTF-8.

Derfor jeg foreslår at få gemt filen i UTF-8.
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 11:09 #28
Tak for hjælpen Arne, nu tro jeg sgu det virker. Ellers vender jeg sikkert tilbage
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 11:10 #29
HVordan giver jeg dig dine points?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 11:24 #30
Jeg ligger et svar !

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2003 - 11:24 #31
Hjalp det at gemme i UTF-8 ?
Avatar billede milla Nybegynder
19. maj 2003 - 11:26 #32
ja