Avatar billede mr.farsbrod Nybegynder
08. maj 2003 - 15:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Køb af Digitalkamera

Jeg skal til at købe et digitalkamera, og har tænkt mig at ofre cirka 4-5000 kroner på det... Indtil videre står valget mellem Nikon Coolpix 4300 og Olympus MJU400 (kommer først på markedet om ca. 1 måned).

Er der nogen der kan give mig lidt feedback på, hvad jeg skal vælge - eller evt. nogle andre ideer?

Rent teknisk, stiller jeg 1 krav: Det skal være GODT!!!

Ellers har jeg hørt at Olympus MJU400 (storebror til MJU300), skulle være sikret til al slags vejr. Da jeg bl.a. en gang om året både er på ski-ferie og vandretur, ville dette jo være meget godt, men spørgsmålet er, om ikke Nikon Coolpix 4300 er næsten ligeså godt på dette område...
På forhånd tak!
Avatar billede boris Mester
08. maj 2003 - 16:06 #1
Jeg stiller fremfor alt to ultimative krav næste gang jeg køber et:
1) Det skal være meget hurtigt til at tænde og indstille sig. Det vil jeg godt give en hel del for.
2) Det skal kunne klare motiver med meget stor kontrast uden at enten skyggerne eller de lyse partier går tabt.
Prøv nogle vanskelige optagelser inden du køber.
Avatar billede disky Nybegynder
08. maj 2003 - 16:06 #2
kig på www.dpreview.com den bedste site om digitale kameraer på nettet.
Avatar billede disky Nybegynder
08. maj 2003 - 16:08 #3
Nikon er kendt for at lave virkelige kvalitetsprodukter, Nikon anvender også Compact Flash cards, som de fleste MP3 afspillere osv. også anvender Compact Flash cards, og de er billigere.

Jeg har selv et Nikon Coolpix 990 og er særdeles tilfreds med det. Det er hurtigt til at tage billeder osv.
Avatar billede jensendk Nybegynder
08. maj 2003 - 16:50 #4
Den er svær.. Når den ene model endnu ikke er i handlen..

Hvis du skal på skiferie, så ville jeg seriøst kiggeefter undervandhus til skidtet, falder du og kameraet får sne, så er det RET  svært at undgå at der kommer vand ind. Olympus laver  undervandshuse til deres i øvrigt fremragende kamera'er. Nikon's tilbehørsprogram kender jeg slet ikke.

Personligt er jeg på mitandet olympus Digital, og begge har  været rigtig gode på de punkter jeg vægter højt, farveægthed og flexible. Vær opmærksom på at forskelligelagringsmedier ikke er lige hurtige, typisk er CF kort lidt langsommere end xD cards i samme kamera.

Mit råd, venttil Olympus'en kommer og prøv begge  i en butik, hold på det, er det nemt at betjene? Betjening  betyder meget for langtidsbrugen.
Avatar billede jensendk Nybegynder
08. maj 2003 - 16:52 #5
Ellers er et alternativ CanonG3 som kan fåes omkring de 5000.- på tilbud flere steder.
Avatar billede jensendk Nybegynder
08. maj 2003 - 16:57 #6
Eller måske Pentax optio S..  Rigtig småt kamera, men desværre en tendens til at fremhve det blå marginalt...
Avatar billede mr.farsbrod Nybegynder
08. maj 2003 - 16:57 #7
Olympus MJU400 er som førnævnt storebroren til MJU300 (findes på markedet), som navnet antyder er forskellen, at MJU300 blot har 3 megapixels, mod storebrorens 4. Men jeg vil meget gerne høre om nogen ellers kender til de 2 bestemte kamerarer. (ang. Olympus MJU - blot for 300'eren...)
Avatar billede disky Nybegynder
08. maj 2003 - 17:40 #8
Jensendk:
xD kort er tilgengæld meget dyrere.

Hvis du vil bruge det til undervandsfotografering, ville jeg vælge et Canon kamera, deres undervandshuse koster kun omkring 3000-4000 hvor et Ikelite hus til Nikon koster omkring 10000,-

Er du selv dykker ?