Avatar billede il-sung Nybegynder
05. maj 2003 - 15:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af netværk

Hej alle sammen
Jeg skal opsætte et mini netværk og aner ikke noget om det er der nogle der kunne guide trin for tirn ???

Haves:
2 pcér med windows 2000 pro incl. netkort.
1 stk. hub " intel inBusiness 8-Port 10/100 Fast hub"
1 stk. IP adresse.
Netkabler mm.

Mangler:
Viden om opsætning af 2 stk. pcér der skal på nettet med 1 IP-adresse.
Deling af printer
Deling af drev mm.
Avatar billede geddeth Nybegynder
06. maj 2003 - 01:58 #1
Du mangler at skrive, hvilke(t) styresystem, PC'erne kører med.

Du skriver heller ikke noget om, om der også hører en internet forbindelse til ovenstående netværk. I så fald må du nødvendigvis have en router eller et kabelmodem eller noget lignende. Ellers mangler du i hvert fald sådan en.

Under alle omstændigheder kan du jo starte med at forbinde det hele; sæt netkabler mellem hub'en og PC'erne (ikke i uplink-porten, hvis hub'en har sådan en - den er til internet/router) og sæt printeren til den ene PC'er.

Hvis maskinerne får tildelt IP adresser dynamisk (via DHCP), skal dette aktiveres i netværksopsætningen i styresystemet. Hvis det er gjort korrekt, bør du efter en genstart af maskinerne kunne skrive 'ipconfig' (Windows) eller 'ifconfig' (Linux) i en kommandoprompt for at se, om maskinen har fået tildelt en adresse korrekt. Derefter bør der være hul igennem mellem maskinerne.

Printer og drev deler du i styresystemet, men proceduren er forskellig fra OS til OS.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

/geddeth
Avatar billede il-sung Nybegynder
06. maj 2003 - 08:23 #2
1) Styrersystemet på dem begger er windows 2000 Pro.

2) Internetforbindelsen er en 2Mbit linie og mere ved jeg egentlig ikke !

Jeg har prøvet, at sætte den ene maskine til (DHCP) men det sker der ikke noget ved. Det er vel kun den ene idet at den anden skal tildeles IP adressen.
Avatar billede geddeth Nybegynder
06. maj 2003 - 23:47 #3
Du skal være opmærksom på, at der både er interne (lokale) og eksterne (globale) IP adresser. Når du siger, at du er blevet tildelt en IP adresse, mener du så på et internt netværk (f.eks. en beboerforening/et kollegie), eller mener du, at du har fået en af din ISP?

DHCP er en metode til at tildele IP adresser dynamisk, og hvis der er en DHCP server på aktiveret på det netværk, du er tilkoblet, får begge dine maskiner en forskellig IP adresse automatisk, hvis du sætter dem op til det. Du kan prøve at aktivere DHCP på dem begge, og se om ikke de får forskellige IP adresser.

/geddeth
Avatar billede il-sung Nybegynder
08. maj 2003 - 13:04 #4
Nu bliver det meget teknisk *G*

Jeg tror, at den IP-adresse jeg har er på et internt netværk (er dog ikke sikker) som jeg skrev til at starte med, så aner jeg ikke noget !!!!!!

Det eneste jeg har fået er en IP-adresse nogle nummere til noget "undernetmaske", "standardgateway" samt "DNS" om det så betyder noget det aner jeg ikke !!!