Avatar billede pdj Novice
03. maj 2003 - 17:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pgm til beskæring af billeder

Jeg har 100+ 1600x1200 billeder jeg vil have fremkaldt.
Hvordan beskærer jeg dem selv, så de passer med 15x10cm?

Selvfølgelig kan jeg benytte Irfanview eller lign. men der er bare så meget trivielt der skal laves ved hvert billeder. Finders der ikke noget bedre?

Dvs. jeg putter alle filerne i en folder. Starter x-pgm og vælger hvilket udsnit af billedet jeg vil have. Siger ok til at overskrive den gamle fil, og så trykker jeg en tast og næste billede dukker op osv.

PS: Pgm skal være til download, da jeg skal bruge det NU :-)
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
03. maj 2003 - 17:22 #1
Brug da evt. Paint Shop Pro... den kan hentes på nettet i en demo version der kan bruges fuldt ud i 30 dage... så åbner du bare alle billederne - i programmet mener jeg så der er en beskær funktion, skærer så det fra der skal væk og lukker billede - da vil den jo spørge om den skal gemme - sig ja og så er det næste billede klar!

Jeg mener man kan - jeg prøver det lige... øjeblik!
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
03. maj 2003 - 17:25 #2
Jep - det virker...
- funktionen hedder crop...
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
03. maj 2003 - 17:28 #3
http://www.jasc.com/
Der er faktisk en version 8 der inde nu - jeg har selv kun nr. 7... men funktionen er nok den samme!
Avatar billede pdj Novice
03. maj 2003 - 17:31 #4
Men jeg vil gerne have en boks jeg kan flytte rundt på, og evt. resize. Pgm skal bare sikre at det ny billede er i 15x10 forholdet.

Well, jeg prøver lige i PhotoShop.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
03. maj 2003 - 17:42 #5
hmmm - ok - det havde jeg lige overset...
prøver lige noget
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
03. maj 2003 - 17:43 #6
Sorry - det er det testeste på jeg kan komme - jeg kan ik lige komme i tanke om noget andet program!
Avatar billede tmoller Nybegynder
03. maj 2003 - 17:58 #7
Lav en markering i den rigtige størrelse, gem den. flyt den rundt på billedet til du er tilfreds, og crop. Næste billede, åben din gemte markering og fortsæt.....
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2003 - 18:34 #8
tmoller>> Nemmerli'
Så skal du bare lære dig genvejs tasterne til "indsæt markering" (eller mask eller hvad det nu hedder) og til "crop" :-)
Avatar billede justme Nybegynder
04. maj 2003 - 00:34 #9
Du kan lave dette i Adobe PhotoShop, som det lyder som om du har.
Bare klik på menuen "Window" -> "Actions" -> indspil en makro og kør
den... Nemmere kan det ikke gå hen at blive... :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. maj 2003 - 00:53 #10
(så'n som jeg forstår det er det ikke det samme område som skal beskæres)
Avatar billede justme Nybegynder
04. maj 2003 - 01:33 #11
Hmm? tror du har ret... Har lige læst det igennem igen. Men det ændre
nu ikke så meget på det, andet end at der bliver en masse mere "ekstra-
arbejde"... En makro er stadigvæk den bedste løsning, som jeg ser det :)
Avatar billede pdj Novice
22. maj 2003 - 12:28 #12
Jeg må indrømme at ingen af de angivne forslag er så simple som jeg ønsker mig. :-(
Avatar billede pdj Novice
01. juni 2003 - 10:05 #13
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

PRÆCIS det jeg ledte efter!
Så fås det hverken billigere eller bedre :-)