Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 08:48 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

hvad for en linux

Jeg har hentet corel og suse ned. Hvad for en er bedst. Køre mest stabil, samt mest bruger  venlig. Og hvad for en er lettest at få til at køre med windows inde på en anden partion?
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 08:52 #1
Det er det samme, de er lige \'lette\'.
Jeg foretrækker SuSE.
Når du skal til at ændre i opsætninger og konfigurere LINUX er du sysadm og det kræver at du sætter dig ind i tingende, det er ikke simpelt.
Hvis du installerer en af de to LINUX distributioner finder de selv ud af at du har en windows partition og tager højde for det i LILO.
Stabiliteten er den samme, styresystemet er jo det samme.
Avatar billede steffen Nybegynder
22. november 2000 - 08:57 #2
RedHat er meget anbefalelsesværdig.

Både pga. dens lette RPM-pakke-system, der går det utroligt nemt at installere nye ting i idet (det er også overtaget af flere andre distributioner nu) -  og så simpelthen fordi mange af de tutorials man finder og opstartshjælp er skrevet direkte til RedHat.

Det er den jeg ville anbefale til hver en tid. 7.0 har nogle stabilitetsproblemer, så 6.2 anbefales som den sidste stabile release.
Avatar billede aladdin Nybegynder
22. november 2000 - 09:01 #3
Hviken distribution? det er lidt som at dyrke sex med en mand! øh.! nå okay nogle er til det ene andre er til det andet!

Okay den fik jeg hvis formuleret lidt anderledes
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:03 #4
Steffen > Stort set alle distributioner har implementeret RPM, så det er der ikke noget nyt i ;-)
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 09:03 #5
jeg har allerede windows installeret og vil installere linux på en ny disk.Hvad for en version er så lettets at få til at køre.
Avatar billede steffen Nybegynder
22. november 2000 - 09:13 #6
neess: på det punkt adskiller de sig ikke rigtigt, Corel Linux påstår selv at være den nemmeste .. opretter bare en fil til det hele i fat32-systemet.
Avatar billede neess Nybegynder
22. november 2000 - 09:21 #7
corel opretter ikke nogen fil i min fat32 part. Kan jeg selv oprette den lilo fil..Så jeg kan boot i linux.
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:25 #8
Der er to måder at starte LINUX du kan bruge LILO og du kan bruge loadlin.
LILO bruger du når du har installeret LINUX på sinegen partition og loadlin når du har den på en M$ partition.
LILO udskifter MBR\'en og kan boote stort set alle styresystemer.

Du har lige nu gang i to spørgsmål der efterhånden nærmer sig hinanden meget.
Det er lettere at svare dig i kun et spørgsmål af gangen.
Avatar billede ramlev Nybegynder
22. november 2000 - 09:33 #9
Debian bliver jeg også lige nød til at sige, for efter min mening så har den det fedeste installations program (apt), med de rette links apt-get.config (kan ikke huske hvad den hedder), kan du hele tiden være opdateret mht. de programmer du har installeret. og hvis du vil have et nyt installeret finder du pakkens navn i DSELECT, og skriver : apt-get install PAKKENAVN, så henter den automatisk pakken ned fra nettet og installere den ...

Så RPM go home
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. november 2000 - 09:43 #10
ramlev > det gør du da også på SuSE, men med RPM pakker.
Avatar billede ramlev Nybegynder
22. november 2000 - 09:47 #11
victor44> Okay, så har jeg også lært noget i dag .;o)
Avatar billede afour Nybegynder
30. januar 2001 - 15:10 #12
De er som sagt lige lette at have med at gøre, men fordellen med at have CorelLinux er at du kan installere RPM pakker og DEB pakker. Derimod har Suse (Version 7.0) flere programmer blant andet Yast, som er et program til installation af rpm pakker og hardware.