Avatar billede Slettet bruger
22. april 2003 - 13:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tastetur

Jeg har et lille problem jeg går og bakser lidt med, eller rettere to. På Mac OSX (Jaguar), og i C.

1) Hvordan finder jeg ud af hvilke nationalt tastetur er tilsluttet computeren. Der må findes et systemkald af en slags?
2) Hvordan finder jeg ud af hvilke tastekombination vil producere en bestemt karakter? Hvis det ikke er muligt er der måske nogle der ved et sted hvor der finde en liste over forskellige tastetur layouts?

Rune
Avatar billede spe Nybegynder
22. april 2003 - 14:11 #1
I Classic har du i æblemenuen kommandoen tastatur her får du en oversigt over hvor tegnene er placeret. Hold shift nede så ser shift + en tast, holder du alt nede ser du alt +tast, tilsvarende med alt og shift nede.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. april 2003 - 14:38 #2
lige et spørgsmål: Er det vigtigt at finde ud af om der f. eks. står æøå på tastaturet, eller er det nok at du ved om brugeren har valgt f. eks. fransk eller dansk keyboard-layout? Jeg kender et fransk-dansk par, som bruger dansk tastatur, men dansk layout når danskeren logger ind og fransk, når franskmanden logger ind, og det er sat op vha. tastaturmenuen, som du ved findes i systemindstillingerne, og derfor registreres i com.apple.systempreferences.plist. Det siger sig selv at franskmanden kender til blindskrift ;-).
Tastekombination for de forskellige karakterer er selvfølgelig forskellig fra layout til layout. Du finder jo ikke æ på et tysk tastatur. For at finde ud af hvad en bestemt karakter svarer til, kan du enten bruge tastatur og skrift-applikationen i /Programmer/Hjælpeprogrammer (/Applications/Utilities/Key Caps.app, hvis du hellere vil have det på den måde). Et bedre program til det er PopChar, som du kan finde her: http://www.macility.com/products/popcharx/ Det kan i øvrigt være at du ved at lege med det får nogle gode ideer.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2003 - 15:47 #3
Tak for hjælpen

Jeg fik måske ikke beskrevet mit problem godt nok. Mit C program er nød til selv at kunne finde ud af hvilke tastetur-layout der anvendes (hvad der så rent fysisk er tilsluttet er en anden sag).

Jeg har prøvet at kigge i locale biblioteket, men der syntes ikke rigtigt at være noget brugbart?

Med hensyn til tastekombinationer. Så har jeg brug for at simulere tastetryk på andre layout, jeg ikke selv har. F.eks. hvis der trykkes ’a’ på et dansk tastetur, hvordan simulere jeg så et tryk på ’a’ knappen på et andet, f.eks. fransk, tastetur. Jeg antager (men ved det ikke) der ikke er sådan et systemkald under OSX – så jeg efterspurgte en række tabeller jeg kunne bruge til automatisk at oversætte fra et tastetur til et andet. (Jeg kan ikke selv sidde og prøve alle kombinationer igennem)

Ps. Jeg er nybegynder, når det kommer til Mac’en.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. april 2003 - 16:11 #4
Nu skriver du kun at du skriver i C, så jeg ved ikke om disse to dokumenter kan hjælpe dig:
http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Cocoa/TasksAndConcepts/ProgrammingTopics/BasicEventHandling/Concepts/KeyEvents.html#//apple_ref/doc/uid/20000898
og nok især denne pdf:
http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Carbon/text/KeyBoardLayoutServices/KeyboardLayoutServices/KeyboardLayoutReference.pdf
Jeg har i øvrigt blot brugt denne side til at finde dem:
http://developer.apple.com/search/
men jeg ved ikke om man skal være medlem af Apple Developer Conference, hvilket er gratis, hvis man da ikke vil have adgang til betaversioner, testudstyr, etc.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2003 - 18:42 #5
Jeg ville give egonspock pointen for det midterste link, der var rigtigt godt. Men kan tilsydenladende ikke ?
Avatar billede egonspock Seniormester
25. april 2003 - 19:00 #6
Hej Nowoe, nu kan du. Takker på forhånd, og er glad for at høre at du kunne bruge det.