Avatar billede maximus25 Nybegynder
21. april 2003 - 16:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

MCSE - hvad indeholder det?

Hejsa
Er der en der ved hvor lang tid en MCSE Certificering tager, og hvilke bøger man skal læse?
Avatar billede eldaria Nybegynder
21. april 2003 - 16:44 #1
Avatar billede maximus25 Nybegynder
21. april 2003 - 17:35 #2
jeg ved der står en masse hos microsoft. Men jeg stillede netop et spørgsmål for at høre om der var nogen der mere enkelt kunne forklare hvad det går ud på!

Skal man læse en bog til hver enkelt eksemen?

Det bliver mange bøger hvis man skal læse en til hver. Hvis man kun har 5 dage hvordan pokker kan det så lade sig gøre?
Avatar billede eldaria Nybegynder
21. april 2003 - 17:43 #3
Det kan det ikke, med mindre du er et viunder menneske.
Og Ja du skal læse en masse bøger eller betale i dyre domme for en træning, Og der er ikke en generel regel om hvad du skal læse, da du kan specialicere dig inden for vise områder.
Og den side jeg skrev indeholder de valgmuligheder man har.
Som du kan se på den side skal du have 5 fra den del der hedder Core Exams.
i dem der er så 3 under kategorier hvor du hendholdsviis skal vælge 1 fra den første, 3 fra aden anden og 1 fra den sidste under kategori.
Desuden skal du vælge 2 "frivillige" examer fra det sidste set af Examer.
Om du klarer alle 7 examer, ja så har du en MCSE.
Og om du vælger riktigt så kan du med en til to extre examer få en eller to flere Certificeringer såsom MCDBA, MCSA, osv...
Avatar billede eldaria Nybegynder
21. april 2003 - 17:44 #4
Og hvor lang tid det tager, ja det er op til dig (og din økonomi.)
Avatar billede maximus25 Nybegynder
21. april 2003 - 20:07 #5
Vil det så sige at hvis jeg vælger "Course 1560" så skal jeg kunne "MCSE Self-Paced Training Kit: Microsoft Windows 2000 Core Requirements, Second Edition (Exams 70-210, 70-215, 70-216, 70-217)" forfra og bagfra?

Det er over 4000 sider....
Avatar billede eldaria Nybegynder
21. april 2003 - 21:47 #6
Ja så har du noget af det, du mangler stadig 1 fra tredje kategori og 2 fra "frivillig" Kategori.

Og nej du skal ikke kunne dem forfra og bagfra, ligsom alle examer så skal man score et vist antal procent. Jeg kan ikke huske hvor mange procenter man skal have men det skifter vist også fra exame til exame..

Men en MCSE er ikke sådan lige at bare studere over et par dage. du skal tænke på at man skal med en MSCE kunne helt og fuldt ud administrere et helt system, vilket er jo afhængigt af vilken exame man vælger.
Og et lille tip, hvis du har tænkt dig at lære det, så vil jeg anbefale at du har adgang til et sted hvor du kan teste det i praktiken, nogle af bøgerne indeholder øvelser som skal udføres i det vireligt liv. (Praktik)
Avatar billede maximus25 Nybegynder
21. april 2003 - 22:02 #7
det undrer mig bare at det er så anderledes end feks. cisco CCNA...den har jeg taget og der har man 2 bøger til 4 semestre som man skal kunne samtidig med praktiske øvelser. Man kan da ikke læse 6 eller 8000 sider og huske bare halvdelen af detaljerne selvom man arbejder med det til dagligt.
Avatar billede eldaria Nybegynder
21. april 2003 - 22:14 #8
Ja men en MCSE er en pakke af forskellige MCP'er, dvs flere foskellige Examer.
Normalt så tager man ikke en MCSE, man tager nogle MCP'r og langsom bygger sig op til man har nok examer til at få en MCSE.
En CCNA modsvarer at tage en MCP, om du inden for Cico skal finde det der modsvare en MCSE rent antal examer, så skal du have for exempel en CCIE, vilket er et antal examer sammen der giver den titel.
En CCNA er kun en af examerne,
http://www.cisco.com/en/US/learning/le3/learning_career_certifications_and_learning_paths_home.html
Avatar billede venturer Nybegynder
23. april 2003 - 14:45 #9
Det du kan se på den link elderia kom med er:
Du SKAL have ENTEN 70-210 ELLER 70-270
Du SKAL have 70-215, 70-216 og 70-217
Du SKAL have 219 Eller 220 Eller 221 Eller 226 (jeg vil anbefale 220 eller 221)
Du SKAL have TO electives (f.eks. 218 og 224)

Så resultatet bliver 7 MCP certifiseringer som skal være en kombination der passer med ovenstående.

Hvordan du vil gøre det er helt op til dig selv.
Du kan betale ca. 90.000,- for at komme på et 7 måneders intensivt kursus hvor alle materialer er betalt.
Du kan købe alle bøgerne, læse på nettet og lave det til et selvstudie (nok at foretrække).
Du kan snyde som bare fanden. (IKKE en god ide, da din certifisering blot vil være et styke værdiløs papir).

Hvor lang tid det tager, kommer også helt an på hvad du kan i forvejen. Jeg brugte selv godt et halvt års tid på de 7 MCP'er. Du kan måske gøre det hurtigere. Du er måske længere tid om det. Hvor meget du skal læse kommer også an på hvad du kan. Hvis du arbejder med M$ til dagligt vil det nok være en ide at skaffe nogle ANDRE bøger end dem du har kigget på (det noget middelmådige i indhold). Kige efter nogle titler som henvender sig til et mere avanceret publikum.

Selve teste går IKKE på hvor god du er til bogen, men hvor god du er til stoffet og tankegangen. Du kan godt vælge at bruge én bog til hvert modul. Du kan også være heldig at finde nogele gode bøger som kan dække flere af modulerne. (Meget af det som står i serverbogen er f.eks. bare gentagelser fra Professional).

Hvis der er andet du vil have et utydeligt svar på, må du sige til :)

Stefan
MCSE instruktør.