Avatar billede sexlir Nybegynder
19. april 2003 - 19:47 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Er dette muligt?

Hej Eksperter!
Jeg er ikke nogen ørn til excel, men det er da lykkes mig at lave et regneark på ca. 2 A4 sider. Regnearket består mest af tekst, hvor man udfylder nogle spørgsmål. Disse spørgsmål gemmes i en database. Det fungerer ok, men når jeg har gemt mine ark står svarene på spørgspmålene stadig i regnearket. Jeg har så bare skrevet ovenpå og det fungerer også, men er det ikke muligt at gemme regnearket og så samtidig få "renset" de felter der indeholder spørgsmålene?
Jeg håber det er godt nok forklaret. Det jeg ønsker er et regneark hvor de felter der skal indtastes i er tomme.
Med Venlig Hilsen
Erik
Avatar billede katborg Praktikant
19. april 2003 - 19:54 #1
Jeg vil forslå at du "skrivebeskytter" skabelonen, således at den kun kan åbnnes som skrivebeskyttet.

Dette tvinger brugeren til at gemme i et nyt navn, og den originalle og tomme skabelon vil derfor altid være "tom".
Avatar billede katborg Praktikant
19. april 2003 - 19:58 #2
Adgangskode til redigering opnås ved:

gem som -> Funktioner -> generelle indstillinger - > Adgangskode til redigering.

Evt. også "flueben" i Skrivebeskyttelse anbefalet.

Bemærk at sikringen af originalen ikke er ret effektivt, man kan markere hele arkene i den skrivebeskyttede fil, kopiere over i en ny tom fil, og dermed overskrive din originale skabelon.
Avatar billede sexlir Nybegynder
19. april 2003 - 21:29 #3
Tak for svaret katborg, men jeg kan ikke bruge det da det "ødelægger" forbindelsen til min database.
Avatar billede kabbak Professor
19. april 2003 - 21:42 #4
Ret kolonnen til den kolonne dine svar er i.

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
  Columns("C:C").Select
    Selection.ClearContents
    Range("C1").Select
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
19. april 2003 - 22:04 #5
en ny en
den forrige var ikke god.

marker alle svar celler og navngiv den "Svar", så kan du bruge denne.

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
  Application.Goto Reference:="Svar"
    Selection.ClearContents
End Sub
Avatar billede sexlir Nybegynder
20. april 2003 - 00:14 #6
Tak til kabbak desværre virker din løsning heller ikke. De fleste "Svar" celler består af flettede celler og det der sker er at alle cellerne bliver kaldt "Svar". Jeg bruger det omtalte til en patient journal der er let over skuelig og let at printe ud på 2 A4 sider.Det er da også muligt jeg gør et eller andet forkert. Jeg er bestemt ikke nogen ørn til excel
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 08:45 #7
For at markere flere celler enkeltvis, holdes CTRL tasten nede, hvis du holder shift nede markeres alt fra den første celle til den sidste.

Men hvis dine flettede celler ligger feks. i 3 kolonner, markerer du nare 3 kolonner og kalder dem for "Svar".

Du navngiver et område markere det og klikke op i det felt hvor cellens nr viser sig, der slrever du Svar og trykker på enter tasten, så er det valgte område navngivet.

nb. det sidste forslag virker også på flettede celler, der er inden for det navngivne område.

/kabbak
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 08:46 #8
nare = bare ,slrever = skriver
Avatar billede sexlir Nybegynder
20. april 2003 - 13:24 #9
Tak endnu engang kabbak. Det er sikkert mig der ikke kan finde ud af det. Jeg er ingen ørn til excel.Når jeg gør som du siger bliver alle celler kaldt Svar, eller sagt på en anden måde hvis jeg makerer den celle hvor der f.eks. står "navn" i ( der ikke skal slettes ) kan jeg nederst i navneboxen se SVAR.
Det er måske ok?
Hvor skal indtaste "Private Sub Workbook_BeforeSave o.s.v. ?
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 16:39 #10
Tryk ALT F11 og vælg ThisWorkbook, sæt det ind her.
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 16:43 #11
Prøv at vælge Svar oppe i boksen, så vil den markere de celler det drejer sig om.
Hvis det er de forkerte, så gå op i menulinien vælg indsæt/ navn/ definer, der kan du slette den, og prøv så igen.
Avatar billede sexlir Nybegynder
20. april 2003 - 17:54 #12
>Kabbak Jeg har gjort som du sagde. Jeg havde et par fejl i formateringen af mine celler.Det er rettet nu og når jeg "makerer" Svar i navne boxen makeres alle de celler jeg har navngivet Svar.
Når jeg gemmer mit excel ark kommer den med en fejl i "Selection.ClearContents"
Jeg tror jeg er begyndt at fatte lidt om excel. Den vba kode du har givet mig skal anvendes før save, men jeg er nød til at save før oplysningerne "cleares" da det jo skal ind i databasen. Bør det ikke være aftersave?
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 18:26 #13
Vi kan også ligge det når du åbner regnearket, det sr gemt med svarene, men slettes når du åbner.

Private Sub Workbook_Open()
Application.Goto Reference:="Svar"
    Selection.ClearContents
End Sub

du kan du sende regnearket til mig , marker lige svarcellerne med en * så jeg kan se dem.

kabbak@tiscali.dk

du får den retur i aften.
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 18:27 #14
du kan du sende = du kan også sende
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 19:18 #15
er sendt retur
Avatar billede sexlir Nybegynder
20. april 2003 - 19:36 #16
Jeg har modtaget det tusinde tak. Jeg har accepteret dit svar og håber at du derved får de 100 point. Det fungerer perfekt
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2003 - 19:37 #17
ok, så kan jeg jo også være tilfreds. :-p
Avatar billede sexlir Nybegynder
20. april 2003 - 20:58 #18
Jeg er mere tilfreds end du er ;-D
Endnu engang mange tak.