Avatar billede repsej22 Nybegynder
15. april 2003 - 16:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opstartsproblemer MacOs 9.1

Jeg gennem mange år haft ansvar for en del maccer, men nedenstående problem har jeg ikke set før:

En 2 år gammel iMac vil ikke starte. Men istedet for en diskette med et spørgsmålstegn kommer det glade mac ikon frem...men så sker der intet mere. Når jeg prøver at starte op fra CDen får jeg også blot det glade mac ikon frem...og så bliver den stående der.

Nogle ideer?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
15. april 2003 - 17:23 #1
Kan der være nogen der har skrællet den for RAM ?

Har du skiftet batteriet ?

Er alle kabler sat "ordentligt" fast i bundkort, harddisk, CD-drev o.s.v ?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
15. april 2003 - 17:28 #2
Skild den ad, "montér" alle kabler rigtigt og saml igen.
-skift under proceduren batteriet.

Ryk alle netværk, modem, USB, FW -kablerne ud af maskinen.

Og prøv at starte fra den originale CD med udvidelserne slået fra (hold SHIFT ned under opstart)

Prøv evt at lade den tro, at den skal have en ny firmware, ved at holde den lille knap med trekanten på (ved siden af Ethernetstikket) inde, til den siger tuuut.

Lad den stå uden strøm i et par dage og prøv igen samme omgang, hvis dette ikke hjælper.

iMac er en S A T A N, når den intet vil, men den kommer som regel stærkt tilbage. Bare sådan lige pludselig ! ! !

Og det er ikke engang løgn.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
15. april 2003 - 17:30 #3
Det kan naturligvis være en fejl på bundkortet, men det er sjældent dér den dør først.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. april 2003 - 22:14 #4
Har du prøvet at skifte batteriet til PRAM'en, der sidder nede på
bundkortet.

/per
Avatar billede repsej22 Nybegynder
15. april 2003 - 22:37 #5
Tak for jeres gode forslag  :o)
...jeg vender tilbage når jeg har testet dem.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. april 2003 - 06:38 #6
hoejrup > det er så dit svar ?
-er allerede foreslået.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
16. april 2003 - 16:08 #7
Jeg accepterede dit svar, aeblenet, fordi det var nogle gode råd du kom med.
...det løste dog ikke mit problem.
Jeg tror selve harddisken er deffekt. Jeg har prøvet at flytte harddisken over i en G4 og sætte den op til at starte som slave disk. Men det giver også problemer...den dukker godtnok op på skrivebordet men først efter et par timer...og det er jo ikke helt normalt  :o(
Jeg har nu bestilt en ny harddisk.
...men tak for hjælpen  :o)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. april 2003 - 20:18 #8
takker for point !

Held og lykke med den nye disk, som iøvrigt også er et velkendt fænomén.
-var den "gamle" disk tilfældigvis en IBM ? -så er det 99.9% sikkert den der er død.