Avatar billede frosen_death Nybegynder
11. april 2003 - 18:33 Der er 2 kommentarer

Firewall

Jeg skal have lavet mig en Firewall ,, Hvor ser sådan ud

                    -(ADSL)-

                    (Firewall)
                  - Printerserver
                  - FTP -Server
                  - Comp 1  min
                  - Comp 2 Mine Forældres
                  - Comp 6 osv...

Hvordan sætter Firewallen rigtig op.... ????
Avatar billede mortrr Praktikant
11. april 2003 - 18:51 #1
Det var et noget bredt spørgsmål, specielt når du ikke engang giver informationer om hvilken firewall det er.

Firewall bør have tre netkort.
Et til ADSL
Et til FTP-server (en såkaldt DMZ-zone)
Et til resten

FTP-server forbindes til firewall via hub/switch.
Resten forbindes til firewall via hub/switch.
Avatar billede langbein Nybegynder
12. april 2003 - 19:59 #2
En maskin med firewall kan da godt ha bare ett eller den kan ha to nettverkskort. Den kan også ha tre og egen utgang til dmz, men dette er forholdsvis vanskelig å sette opp, i hvert fall hvis man skal lage det hele selv. Man må i alle tilfeller vite hva slags operativsystem det dreier seg om, for eksempel om det er Windows XP eller Linux som kjører på maskinen og om firewall bare skal beskytte den ene maskin eller flere andre tilkoplede maskiner.

Hvis man setter opp en egen hardware fireall eller en egen Linux boks som firewall for hjemmebruk så kan man godt tillate seg å kjøre servern inne på lan. Det gir fremdeles en rimelig grad av sikkerhet samtidig som oppsettet vanligvis blir vesentlig enklere (litt avhengig av firewalltype.

Er det Windows XP som skal fungere som felles forbindelse ??