Avatar billede gg Praktikant
10. april 2003 - 23:21 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

opstartspartition opfylder muligvis ikke opstartsbegrænsningerne

Før følgende fejl, når jeg prøver at installere Red Hat sideløbende med Windows XP.

Følgende advarsel blev givet under automatisk partitionering. Opstartspartitionen /boot opfylder muligvis ikke opstartsbegrænsingerne for din maskinarkitektur. Det er stærkt anbefalet at oprette en opstartsdiskette.

Jeg har allerede installeret Windows XP og vil nu installere Red Hat. Jeg har før haft Mandrak liggende. Alle mine Linux partitioner har jeg fjernet med Partition Magic i Windows XP. Har dog stadigvæk liggende en bootmanager.

Hvordan får jeg installeret Red Hat på mit system. så jeg
en menu hvor jeg kan vælge imellem at boot op på Windows XP og Red Hat ?
Avatar billede fund-a-mental Nybegynder
11. april 2003 - 00:54 #1
Jeg mener at det kommer automatisk hvis du vælger LILO som boot-manager. Ellers kan du altid efterfølgende sætte den op til det i lilo.config, så vidt jeg husker (det kan man ihvertfald i debian). Kommenter evt for mere info,
Fund-A-mentaL
Avatar billede gg Praktikant
11. april 2003 - 01:09 #2
ok så prøver jeg at installere. Jeg mener dog at sidste gang jeg prøvede at installere Red Hat havde jeg samme problem og gav op og brugte Mandrake istedet for. Prøver lige at installere Red Hat med GRUB og ser hvad der sker
Avatar billede lap Nybegynder
11. april 2003 - 22:25 #3
Beskeden kommer, hvis din /boot ligger udenfor de første 1024 sektorer, da visse (ældre) bios ikke kan boote herfra. Det har intet med lilo at gøre.
Avatar billede gg Praktikant
12. april 2003 - 09:47 #4
lap>> men min bios er ikke ældre. Jeg købte pc'er sidste år. Det er en 1100 mhz bærbar amitech. Hvad mener du med at den ligger udenfor /boot. Mener du atLinux prøver at ligge bootloaderen udenfor det område der er reserveret til MBR ?
Avatar billede lap Nybegynder
12. april 2003 - 11:25 #5
Det er kun af hensyn til kompatibilitet at beskeden kommer.

Eftersom du allerede har winXP installeret, så er den første del af harddisken allerede optaget. Derfor kan /boot ikke ligge på de første 1024 sektorer - det har ingen betydning - and end at du måske selv kommer til at konfigurere din boot-manager (hvis du vælger at bruge XP's bootmanager).

Generer en boot-diskette under installationen for en sikkerheds skyld - så kan du altid rette op på eventuelle problemer efterfølgende :-)
Avatar billede gg Praktikant
12. april 2003 - 13:54 #6
lap>> anyway så har jeg installeret Linux og den har selv sørget for at konfigurere GRUB så må kan vælge imellem XP og Linux. En lille tanke, hvorfor sørger man ikke for at man ikke udfylder hele MBR, så der kan være plads til flere Operativsystemer.