Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:27 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Screensaver og Wallpaper

OK så,
Jeg har en del spg som kommer af at jeg sidder på mit arbejde, og når jeg slukker min maskine, så nulstilles mine oplysninger om screensaver og wallpaper. Jeg ved ikke om dette kan laves om, hvis så hvordan ?
Hvis det ikke kan det, så vil jeg gerne lave et lille program der skal ligge i min start menu, og som går ind og sætter screensaver og wallpaper automatisk.

1. Kan det lade sig gøre at slå ovenstående fra og hvordan ?

2. Hvordan sætter man, og hvor, den aktuelle screensaver.(OG HER MENER JEG IKKE I WINDOWS EGEN MENU....., MEN I REGISTRERINGSDATABASEN ELLER HVOR DET NU ER ...)

3. Hvordan sætter man, og hvor, det aktuelle wallpaper.(OG HER DET SAMME SOM FØR....)

4. Kan man lave det sådan, eller findes det allerede..., at man i sit lille program der kører, ligger stier til f.eks. 10 forskellige billeder, som så bliver sat på skift til aktuelt wallpaper hvert 15.min. Det findes vist til unix, men nu er det jo i et kontrolleret miljø.....

Håber der findes svar på det derude, for jeg er sq ved at blive lidt træt af at se på denne grønne baggrund....

robert
Avatar billede powell Nybegynder
15. november 2000 - 09:33 #1
Grunden til at den \"nulstiller\" dine informationer, kan komme fra den server du kobler dig op imod, så det vil ikke hjælpe dig at ændre det i registreringsdatabasen.

Hvis den skal stå og skifte dit skrivebords udseende, det vil kræve en del resurcer, og i den periode kan du sikkert mærke at din computer hakker i det + Plus den vil miste fokus fra det du end laver.
Avatar billede wipeout Nybegynder
15. november 2000 - 09:36 #2
Hvor arbejder du?
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 09:37 #3
Det lader til at du bruger Mandatory Roaming Profiles, hvilket vil sige at din Systemadministrator har opsat dit User Profile således at ændringer foretaget af dig ikke bliver gemt når du logger af.

Den vil sikkert ligge på en server hvor du har læse rettigheder, men spørgsmålet er om du også har skrive rettigheder der. Du kan prøve at søge på din computer (på det drev hvor Winnt ligger -også kaldet boot partisionen) efter en fil som hedder USER.MAN

Hvis du finder denne så prøv at tage en backup af den (og kald den USER.BAK) Herefter skal du omdøbe den til USER.DAT

Prøv så at ændre dit baggrundstapet eller lignende, og log af computeren. Når du logger på igen skulle du gerne få det nye baggrundstapet.

Skriv hvis ikke det hjælper :-)

Når du har omdøbt
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:40 #4
jamen powell, jeg tror nok at der er sådan her...
Min profil hentes fra en anden server, altså bruger jeg ikke min lokale profil.
Når jeg har startet op kan jeg selv gå ind og ændre det i windows egen menu uden problemmer og det fungere til jeg slukker igen. Det kan vel ikke være så svært at ændre dette i et lille program der kører.....
Anyway, så havde jeg forestillet mig noget med at jeg kunne lave et lille C program der ved at skrive en enkelt linie ændrede i regibasen. Så skulle den opstartede tråd sorve i 15 min. og lave ændringen igen i regibasen. Det er sq ikke særligt resource krævende.....!
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:43 #5
hj_hoberg >> Jeg kan ikke finde user.man jeg har dog to filer der hedder user.exe i min winnt mappe.....
Avatar billede wipeout Nybegynder
15. november 2000 - 09:43 #6
ropotten i hvilket firma arbejder du i?
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 09:44 #7
Jeg vil stærkt anbefalde ikke at lave ændringer i registreringsdatabasen vha. et program. Læs mit svar, prøv det, tal evt. med din administrator om istedet for at bruge Mandatory Roaming Profiles, at benytte Roaming Profiles som brugerne selv kan ændre i. Forklar ham at det hedder en PC (PERSONLIG COMPUTER) og at den kun bliver personlig hvis man selv må bestemme lidt om udseendet og lign. :-)
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:44 #8
wipeout, det vil jeg ikke ud med.
Avatar billede nomiz Nybegynder
15. november 2000 - 09:44 #9
Nej, JEG tror at dit arbejde bruge W-protect, som nulstiller alle indstillinger når man logger ud..(Har det på min skole)
Der er ikke noget at gøre, andet end at kontakte systemadmin\'eren og få ham til at logge ind og lave din screensaver!

/vh
Simon
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:46 #10
OKAY, JEG SKAL NOK SELV TAGE ANSVARET......
HVORDAN GØR MAN, HVOR I REGI.BASEN ÆNDRES DET.....
JEG KAN IKKE FÅ MIN ADMIN. TIL AT ÆNDRE NOGET....
OG JA HJ_HOBERG DET ER EN PC, DERFOR DENNE LILLE REVOLTE.....
Avatar billede wipeout Nybegynder
15. november 2000 - 09:47 #11
Fordi hvis du sidder i samme firma som jeg gør, så kan jeg sige med det samme at så kan du ikke gøre noget, for hvis du prøver på det og det bliver opdaget så er du nok fyret, det høre jeg i hvert fald.
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:48 #12
ok hvilket firma sidder du så i....?
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 09:49 #13
Prøv at højre klikke på \"Denne Computer\" på skrivebordet. Vælg egenskaber, vælg fanebladet \"brugerprofiler\" På engelsk \"Userprofiles\"

Find dine initialer eller dit logon navn på listen over profiler og skriv tilbage om hvad der står under TYPE.
Avatar billede wipeout Nybegynder
15. november 2000 - 09:50 #14
Tele Danmark.
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:51 #15
Der står Global
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:51 #16
HAHAHAHAHAHAHA wipeout hvor i TDK....
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 09:54 #17
Godt, det bekræfter at du Roamer, hvilket betyder, eftersom at du ikke kan gemme ændringer, at det er en Mandatory (tvunget) Roaming Profile der benyttes.

Du kan prøve at søge efter USER.MAN i dit hjemmebibliotek på netværket. Men gør det uden for arbejdstiden idet det kan tage lang tid på store servere.
Hvis du finder den skal den som sagt omdøbes til USER.DAT

It\'s so simple :-)
Avatar billede wipeout Nybegynder
15. november 2000 - 09:56 #18
Jeg har siddet i deres Marine afdeling, i deres Service Desk afdeling, og lige nu sider jeg i Rekruttering af lærlinge, men jeg hørte nemlig oppe i Service Desk at der ikke var nogen mulighed for at ændre det så, det eneste du kan starte op med er et wallpaper efter eget valg, men din pauseskærm samt password til pauseskærmen skal du selv ændre hver gang.
Nok om det jeg vil smutte.
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:57 #19
Er der ingen der gider at fortælle mig hvordan man gør hvis man skal ændre i regi.basen og hvor ?????
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 10:00 #20
hj_hoberg jeg tror ikke jeg har skrive rettigheder til der hvor min remote profil ligger...
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 10:01 #21
Det kan du ikke, da indstillingerne for dig i H_KEY_CURRENT_USER er en del af din Mandatory Roaming Profile.

Tal med din administrator, og send ham på kursus i forståelse for Personlige Computere :-)
Avatar billede powell Nybegynder
15. november 2000 - 10:02 #22
Har selv lige kikket lidt via regedit, men fandt ikke noget af betydning, så kik evt. her: http://www.regedit.com/
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 10:04 #23
Hvordan kan det så være at hvis jeg går gennem windows egen menu, du ved højre klikke på skrivebordet osv., så kan jeg fint ændre den aktuelle screensaver og wallpaper. Jeg går udfra at windows egen menu, laver ændringerne i regi.basen, bag om min ryg, så hvorfor kan jeg så ikke......Problemmet er bare at det bliver nulstillet når jeg slukker.
Efter at jeg har tænt så kan jeg gøre som jeg vil, men jeg vil jo gerne lave et program der automatisere dette.....
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 10:04 #24
Det nytter ikke at kigge efter indstillinger i registreringsdatabasen, da de, så snart du logger på igen, bliver overskrevet af dit Mandatory Roaming Profile.
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 10:08 #25
Jamen hj_joberg, det er jeg klar over, det jeg vil lave er jo et lille program der skal ligge i min start menu, således at det køres hver gang jeg starter op, efter at jeg har hentet min profil....
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 10:13 #26
Okay, så står jeg.
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 10:28 #27
Okay, jeg ved nu hvor man sætter værdierne, i HKEY_CURRENT_USER->Control Panel->Desktop = Wallpaper. Der skal man altså bare skrive stien. Problemet er bare at skrivebordet ikke opdatere...
Hvordan gør man så det, altså ligesom når man trykker anvend i windows egen menu.....?
Avatar billede cstern Nybegynder
15. november 2000 - 10:35 #28
Workaround (virker for mig)

1) med det wallpaper + scr.sav der er \"valgt\" for dig: find ud af hvad modulerne hedder (\"etellerandet.bmp\" og \"etellerandet.scr\").

2) lav en backup af disse to

3) Omdøb de to tilsvarende du ønsker at bruge til det der stod før, altså \"etellerandet.bmp\" osv og sørg for de ligger samme sted, f.eks. i C:\\windows som de oprindelige.

Genstart maskinen. Voilá

Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 10:40 #29
ARRRRRRHHHH cstern, lidt af en nødløsning, lader lige skidtet stå åbent lidt......
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 10:42 #30
og desuden er wallpaper sat til \"\" altså ingen ting, forklar mig lige hvordan jeg kan lave en backup af den....*LOL* ;-)
Avatar billede cstern Nybegynder
15. november 2000 - 10:56 #31
jo, men det væsentlige er vel at det virker. Jeg ved ikke hvorfor wallpaper er sat til \"\" - er det fordi du ikke har noget wallpaper som standard?

Hvis det _ikke_ er tilfældet og du ikke får en forkromet løsning så kan du jo - som en sidste udvej - gennemse de bmp filer der ligger i C:\\Windows og se om det wallpaper du har tilfældigvis skulle være et af dem, og så lave ovenstående.

Hvis du ændrer i registreringsdatabasen vil det næppe hjælpe da den setting formentlig kun læses under boot (og da er den sat til hvad din arbejdsgiver har valgt). Det er rigtigt at du kan ændre disse registry indstillinger, men det betyder ikke at wallpaperet bliver loadet, kun at på en \"normal\" maskine ved systemet hvad der skal loades ved næste boot.

Jeg skal prøve at se om der findes nogle \'setwallpaper\' funktioner i win32 bibiloteket.

Men som sagt mit forslag er ret harmløst, da du i princippet ikke piller ved noget eller kan komme til at ødelægge noget med mindre du glemmer at lave back up.
Avatar billede cstern Nybegynder
15. november 2000 - 10:57 #32
og du kan selvfølgelig ikke lave backup af \"\" men måske ændres værdien efter wallpaperet er installeret for at undgå at nogen piller?
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 10:57 #33
Okay jeg har afvist alle svar, da det altså kan lade sig gøre ved at ændre i regedit.
Nu er spg. som følger :

1. hvordan laver man et refresh af skrivebordet, altså ligesom knappen \'Anvend\' i windows egen menu...

2. Hvordan ændre man i regi.basen via en fil. Kan det laves som en .bat fil der bare ligger i start menuen, eller hur.....
Et lille eksempel ville være sejt.

Robert
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
15. november 2000 - 11:00 #34
Robot, du kan ikke ligge noget kommandolkald i start menuen, da denne indgår i dit Mandatory Roaming Profile :-(
-og af denne grund ikke gemmes til næste Login.
Avatar billede cstern Nybegynder
15. november 2000 - 11:03 #35
som jeg skriver så tror jeg ikke det hjælper at ændre i registry da det formentlig kun læses under boot og siden hen bruges som gemmested for værdien til næste boot.

For at ændre wallpaper kan du programmere vha funtionen:

Fra MSDN: ---------------------------------
IActiveDesktop::SetWallpaper
Sets the wallpaper for the Active Desktop.

HRESULT SetWallpaper(
    LPCWSTR pwszWallpaper,
    DWORD dwReserved
);

Parameters
pwszWallpaper
String value containing the file name of the wallpaper to be set.
dwReserved
Reserved. Must be set to zero.
Return Values
Returns S_OK if successful, or an OLE error code otherwise.

See Also
IActiveDesktop

Requirements
  Version 4.71 and later of Shell32.dll

  Windows NT/2000: Requires Windows 2000 (or Windows NT 4.0 with Internet Explorer 4.0 or later).
  Windows 95/98: Requires Windows 98 (or Windows 95 with Internet Explorer 4.0 or later).
  Header: Declared in shlobj.h.
--------------------------------

Det er sikkert simpelt at lave et lille c program der kan det, eller måske endda Visual Basic.
Avatar billede maagen Nybegynder
15. november 2000 - 11:09 #36
Det vil ikke hjælpe at ligge noget i din start menu hvis du kører med mandatory profile - den vil nemlig også være væk efter genstart. Det en mandatory profile gør er at den tillader alle ændringer du laver - den opdaterer bare ikke din profil. I profilen indgår alt fra startmenu, desktop settings, regional settings etc.

Som cstern skirver er det nok en meget smart løsning - i hvert fald den letteste. Du skal dog være opmærksom på at man fra serveren også kan fortælle hvilken fil der er baggrundsbillede og ligge den med ud ved boot - hvilket betyder at cstern\'s løsning skal modificeres til at bruge skrivebeskyttede filer (men det kan vel også overrules fra serveren - eller opdages).
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 11:11 #37
cstern >> til dit første forslag så går den ikke, da jeg ikke har noget wallpaper, det jeg ser er den grønne windows farve, der er ikke noget wallpaper sat i regedit. Værdierne bliver læst i regiedit når de skal udføres, det virker nemlig for screensavere, når jeg ændre filnavnet, kommer den nye saver frem. BINGO.

Og hvordan ændre windows selv wallpaper uden at boote ?
Måske bruger de din funktion, jeg vil studere den lidt i sømmene.....Men en ting er jeg ikke sikker på hvad er det nu lige active desktop betyder, er det bare desktoppen, eller er det en indstilling der skal slåes til ?????

hj_hoberg >> Jeg gider ikke beskæftige mig med min profil mere, den bliver hentet hver gang jeg booter, bare ærgeligt, nu vil jeg selv overskrive min profil hver gang jeg booter, derfor kan jeg godt lægge en fil i min startmenu, som bliver kørt hver gang jeg starter op, den skal så indeholde de kald der ændre i min registreringsdatabase......OK !
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 11:12 #38
maagen >> jeg kan godt lægge filer i start menuen uden at de bliver slettet....
Avatar billede maagen Nybegynder
15. november 2000 - 11:43 #39
Jamen så er det ikke en mandatory profile!

Så er det noget der bliver sat fra et login script der køres.
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 11:43 #40
problemmet er løst og programmet lavet, tak til cstern for hjælpen....
Avatar billede cstern Nybegynder
15. november 2000 - 11:47 #41
Takker selv.
Avatar billede powell Nybegynder
15. november 2000 - 11:54 #42
Så lærte man da lidt i dag også....
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 15:37 #43
Og med hensyn til punkt 4 i toppen, så behøvede jeg ikke engang at lave skidtet selv, det klarede wallmaster for mig....

Sejt.