Avatar billede rozh Nybegynder
28. marts 2003 - 03:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

gratis sql database

Hej.
Jeg leder efter en gratis sql database til kommercielt brug.
Den skal være stabil og jeg vil helst have mulighed for subqueries og stored procedures. Og det skal være en db-server (ikke noget i stil med access).

Er der en som lige hurtigt gider ridse de forskellige gratis databaser op og  fortælle lidt om fordelene og ulemperne ? så vil jeg være meget taknemmelig.
Avatar billede rozh Nybegynder
28. marts 2003 - 03:26 #1
der også nogen herinde som taler om drivere og udviklingsværktøjer til datbaserne, hvad er disse for noget ?
Avatar billede rozh Nybegynder
28. marts 2003 - 03:35 #2
og så lige en ting mere. Jeg skal bruge Delphi. ved I om hvilken af disse gratis database-servere er nemmest at bruge samme med delphi, og om der findes komponenter til Delphi til kommunikation og grafisk interface til disse databaser ? og om det er en fordel at køre uden om BDE vha. disse komponenter ?
Avatar billede brian.nielsen Nybegynder
28. marts 2003 - 04:34 #3
Så vil jeg da helt klart anbefale MySQL - Gratis, stabilt og kan klare masser af data - www.mysql.com
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2003 - 13:32 #4
De 2 mest kendt gratis SQL database-servere er MySQL og Postgresql.

http://www.mysql.com/
http://www.postgresql.org/

Jeg vil nok anbefale MySQL. Ikke fordi den nødvendigvis er bedre.

Men der er langt flere brugere bl.a. her på Ekseprten d.v.s. at
du kan få bedre råd om den.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2003 - 13:33 #5
Med hensyn til Delphi kan du vel downloade en ODBC driver
til databasen og accesse den med standard ODBC kald.

[ja - MySQL har både oDBC og JDBC drivere]
Avatar billede rozh Nybegynder
28. marts 2003 - 23:46 #6
Ok, efter at have kigget lidt rundt her på exp, har jeg fundet ud af at MySQL, InterBase og PostGreSQL er gratis. I MySQL har du ikke mulighed for hverken subqueries eller stored procedures, men det har du i de to andre.
Er der nogen ulemper ved PostGreSQL og InterBase, der gør det bedre at bruge MySQL ? og hvis der ikke er det, hvilken er bedst PostGreSQL eller Interbase ?
Og jeg har stadig ikke fundet ud af hvad udviklingsværktøjer og drivere (ex ODBC) er for nogen og hvad det er helt præcist de kan ?
Og til sidst, hvis I kender nogen komponenter (heslt freeware) til Delphi til kommunikation og grafisk interface til disse databaser må også gerne nævne dem.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
28. marts 2003 - 23:48 #7
Hvis ikke jeg husker meget galt følger der noget interbase sjov med i delphi (alt efter hvilken version du har)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2003 - 09:34 #8
MySQL supporterer subqueries fra version 4.1.

MySQL vil (bemærk: fremtid) supportere stored procedures fra version 5.0.

Og ODBC er altså et frmeragende valg af connectivity, da du meget
nemt kan skifte til stort set en hvilket som helst anden database.

Og med risiko for at gentage mig selv: hvis man kigger i kategorierne her
på Eksperten finder du:
  MySQL - 3405 besvarede spørgsmål
  PostgreSQL - 132 besvarede spørgsmål
  Interbase - 72 besvarede spørgsmål
hvad tror du det er nemmest at få hjælp til ?
Avatar billede rozh Nybegynder
31. marts 2003 - 03:03 #9
ok mange tak Arne. vil du ikke svare, så jeg kan give dig pointene ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 07:23 #10
okey dokey