Avatar billede mpej Nybegynder
27. marts 2003 - 12:55 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg billeder overført?

Jeg har lånt min fars digitale kamera. Det er et Sanyo VPC-x360, og jeg skal have overført de billeder der ligger på i forvejen til min computer. Problemet er bare at min far glemte at give mig driver-cd'en med, så jeg har lidt svært ved at få overført billederne. Mine forældre plejer at bruge MGI Photosuite 8 til at overfører billederne (et program der følger med kameraet), og det program har jeg også. Dog ikke i den version der følger med kameraet, så det virker ikke. Jeg har prøvet at lede efter TWAIN-drivere eller anden form for software. Jeg ved ikke om det har nogen relavans, men kameraet tilsluttes computeren via seriel-port. Jeg kører winXP.

Så mit spørgsmål lyder kort og godt: Hvor finder jeg en eller anden form for software der kan hjælpe mig med at overfører billeder fra kameraet til computeren?
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 12:59 #1
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. marts 2003 - 12:59 #2
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. marts 2003 - 12:59 #3
>>popsy hehe der var du lidt hurtigere end mig ;)
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 13:00 #4
:)
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 13:01 #5
Kan iøvrigt ikke finde en andre steder, men nettet er fuldt af folk der spørger efter en driver!
Avatar billede raffar Juniormester
27. marts 2003 - 13:01 #6
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 13:03 #7
lol
Avatar billede raffar Juniormester
27. marts 2003 - 13:03 #8
:)
Avatar billede bat1234 Juniormester
27. marts 2003 - 13:05 #9
hvis du bruger WindowsXP behøver du slet ikke nogen driver - bare put usb-stikket i så går resten af sig selv :-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. marts 2003 - 13:06 #10
Ang. software så kan næsten alle grafik/tegne programmer bruges.
Det fungere på samme måde som en scanner - en scanner er også en
"TWAIN source"
F.eks. mspaint
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. marts 2003 - 13:06 #11
bat1234>> "Jeg ved ikke om det har nogen relavans, men kameraet tilsluttes computeren via seriel-port."
Avatar billede mpej Nybegynder
27. marts 2003 - 13:23 #12
fotoprogrammerne kan godt finde min scanner, men /ikke/ kameraet på TWAIN.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. marts 2003 - 13:24 #13
Og du *har* downloadet driverne?
Avatar billede mpej Nybegynder
27. marts 2003 - 13:31 #14
Nej, jeg vil jo helst ikke betale for det. Nu har jeg selv fundet en midlertidig løsning. Det er et "dos"-program som kan gøre det. Det er lidt kejtet men det virker... Hvis der er en der kan finde et nemt, gratis windowsprogram der kan gøre det samme går pointene derhen. Ellers deler jeg dem mellem jer.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. marts 2003 - 13:46 #15
Hvis det virker med et dos-program, så må det også virke med et i windows.
Hvilke programmer har du prøvet i Windows?
Avatar billede mpej Nybegynder
27. marts 2003 - 13:55 #16
MGI photosuite og Photoshop. Problemet er at mit kamera tilsyneladende bruger et specielt stykke software der hedder photopc. Det er det program jeg har fundet i en dos-version, og det kan intet andet end at overfører billederne. Det er som sådan også fint nok, problemet er bare 1) at det er død besværligt at skulle skrive en vild lang kode hver gang (med parametre osv.) og 2) at det tager vildt lang tid (kan kun overfører med 57600 baud, hvor jeg mener det går med 115200 på mine forældres computer).
Avatar billede raffar Juniormester
27. marts 2003 - 14:13 #17
Få din far til at sende dig driver-cd'en - det er måske den nemmeste løsning!
Avatar billede henninga Novice
28. marts 2003 - 00:03 #18
Har du prøvet med Start>Programmer>Tilbehør>Scanner og Kamera  som er standard i XP.
Det kan jeg bruge til min scanner og mit webcam uden at køre yderligere drivere ind. Det skal dog siges, at de begge er USB-enheder - jeg ved ikke om den finder kameraet på en seriel port.
HenningA
Avatar billede mpej Nybegynder
29. juni 2003 - 12:06 #19
Programmet der skulle bruges, hvis man ikke skal ud og ofre penge, fandt jeg selv: http://www.math.ualberta.ca/imaging/photopc.html

Ellers tak for hjælpen
Avatar billede mpej Nybegynder
29. juni 2003 - 12:07 #20
Programmet er lidt svært at bruge (kører som dos-program), men det virker perfekt.