Avatar billede xtom2 Nybegynder
14. november 2000 - 17:45 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

lamers

Blot en tanketorsk, men var det ikke værd at overveje en IP logføring eller deslige? -Så kan vi måske slippe af med alle de \"belastende elementer\", for nu at udtrykke det diplomatisk..

Xtom` =)
Avatar billede enlize Nybegynder
14. november 2000 - 18:25 #1
Det bliver svært eftersom de fleste modem brugere er under tildelt ip nummerering.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
14. november 2000 - 18:30 #2
Hvad så med noget Cookie-halløj?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. november 2000 - 18:34 #3
følger lige med :)
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:06 #4
se evt. mit forslag nederst i dette spørgsmål:

http://www.eksperten.dk/spm/30199

/LP
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:08 #5
ehh bliver det så ikke mere og mere et overvågnings samfund? eller er det bare mig der er heeeelt galt på den?
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:09 #6
nahhh, systemet holder bare øje med om du snyder, hvis du holder dig på den rigtige side af regelsættet, vil du intet bemærke!
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
14. november 2000 - 19:10 #7
maniacdog>> det er bare dig :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:14 #8
hmm det tror jeg nu egentligt ikke.
Som i selv siger så holder det \"bare\" øje med mig, ja = overvågning på eksperten.
Jeg ville nu nok hellere fortrække en mere enkel løsning som ikke gik på IP adresser, men f.eks. hvor man evt. skulle oplyse navn og adresse for og kunne gå videre.

Og ja jeg har holdt mig på den rigtige side, men bryder mig bare ikke om at en \"ånder mig i nakken\"
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:14 #9
og holder mig stadig på den rigtige side
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:25 #10
problemet er jo ikke om du oplyser dit navn og adresse, du kan jo bare finde på et navn og en adresse - så den holder jo ikke. Ejerne af eksperten.dk kan jo ikke sidde og tjekke dine oplysninger og tjekke om du allerede er oprettet.
Af samme årsag som dig (kan ikke lide at oplyse unødige oplysninger) synes jeg personligt at det er godt man ikke skal oplyse personlige informationer.

Problemstillingen i dette tilfælde er at den samme person opretter 2 profiler og flytter point imellem de 2 profiler.
For at sikre at dette ikke kan lade sig gøre (så meget man nu kan sikre) foreslag jeg og andre at man logger nogle af de brugerinformationer, som alligevel ikke afslører hvem man er, men blot afslører om det er selvsamme computer (og dermed med stor sandsynlighed samme bruger) som både opretter og besvarer et spørgsmål og hermed ulovligt overfører point imellem de 2 profiler.

Du kan nok se at det ikke går ud på at afsløre folks navn og adresse, men blot komme snydere til livs således dette forum kan blive et bedre sted at finde svar på sine spørgsmål, fremfor at skulle lege politimand i sin fritid.

Du kan jo faktisk sammenligne det lidt med overvågningskameraer i butikker - de er der for at sikre at der ikke er for meget svind i lagerbeholdningen. Putter du ikke noget i lommerne sker der heller ikke noget.......:-)

Jeg kunne godt tænke mig at høre admins mening om dette emne, var det ikke værd at overveje at sikre så meget som man nu kan, jeg har givet eksempler på hvordan man kunne gribe sagen an.

/LP
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:29 #11
Hvis man har fast IP så afslører det jo også noget. I teorien så kan eksperten.dk bare kontakte få ip\'en oplyst og kontakte ISP\'en som så dernæst kontaker vedkommendes ip.
Det tager ikke lang tid.

Og ja, jeg kan godt se problemet i at folk snyder, men igen dette må kunne løses på en anden måde. (ikke nødvendigvis som jeg sagde.

Jeg ved bare at jeg ville nok holde op med og bruge eksperten hvis dette blev indført.
:(

(Det er bare min mening)
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:34 #12
he he, jeg tror ikke du skal regne med at en ISP oplyser ejeren af en IP medmindre polititet forlanger det......he he........prøv selv.......

Ved du hvad makker, hvordan ved du at dette tjek ikke allerede laves men er hemmeligt??!?!

Er du egentlig klar over hvor mange sites der logger rigtig mange informationer om dig?

Mere eller mindre alle online shops (med respekt for sig) logger disse informationer for at kunne politianmelde folk som foretager MANGE snydebestillinger.

Men ok, du handler måske heller ikke i butikker med overvågningskameraer eller alarmsystemer, eller hvordan skal jeg forstå dig??
Avatar billede prodic Mester
14. november 2000 - 19:36 #13
lp : jeg vil meget nødig, have en løsning der hedder at man \"lukker\" en computer pga snyd.
Hvad med de glade folk der sidder på skoler og des lige, skal de ikke have muligheden for at tjekke deres Eksperten pga en eller anden har snydt?

Så vidt jeg har forstået på Admin\'s tidligere indlæg, så er problemet faktisk minimalt. Så længe vi er vågne og anmelder dem, så skal Admin\'s faktisk ikke lave det helt vilde. Dermed kunne vi også slippe for, at blive overvåget i den ene ende og den anden ende.

En mere rolig løsning ville nok være at gøre mere opmærksom på reglerne når man opretter en bruger, og \"tvinge\" folk til at læse de få regler der rent faktisk er.

Kigger man på antallet af brugere(vist nok omkring 13.000), så er det jo et forsvinde lavt tal der forsøger at snyde. Og så kan vi jo samtidig more os lidt over at være Cyber-politi-folk. For nogle af de pointoverførsler, er mildt sagt langt ude.

Tiltider syntes jeg jo rent faktisk at det er sjovt, at se hvor dumme folk kan være. Men jeg tror ikke Admin\'s vil lave nogle særlige foranstaltninger for at stoppe snyderiet.
Men det kan være de giver lyd fra sig, så må vi se hvad de svarer.
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:36 #14
misforstå mig ikke, men: jeg synes nærmere det lyder som om du allerede har 2 profiler som du bruger lige pt.......
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:40 #15
mig?
Nej jeg har ej. (2 profiler)
Prodic er en helt anden person som har været på eksperten (så vidt jeg ved) før mig.
En helt anden ting er, jo jeg ved godt jeg bliver overvåget diverse andre steder, men det er steder hvor jeg ingen indflydelse har.
Det mener jeg at jeg har her.
I hvert fald kan jeg sige min mening her hvor folk åbenbart ønsker det.
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:43 #16
prodic, min sidste kommentar var ikke til dig, men til maniacdog....bare lige for at få den af vejen........

jeg ved ikke hvor stort problemet er......det har jeg ingen statestikker på, men jeg har i de seneste dage set flere og flere brokke sig ret kraftigt over det.........
jeg har heller ikke foreslået at man skulle lukke en computer, god nok kodning kan verificere det hele ordentligt og dermed ikke lukke forkerte ned.....der er jo heller ikke nogen der siger at systemet skal gøre det af sig selv, men blot gøre admin opmærksom på det.....en lille snyderobot måske :-)

mit forslag kommer kun på baggrund af flere og fleres brok af snyd.....
Avatar billede prodic Mester
14. november 2000 - 19:48 #17
Der har tidligere været flere gode forslag oppe på hvordan man kunne stoppe \"snydere\", og jeg er ret overbevist om at admin\'s har skrevet alle forslag op i den lille sorte \"det skal vi huske at lave\"-bog.

Og så er jeg glad for, at jeg lige blev anklaget for at have 2 profiler der. :-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:48 #18
Nej jeg har ikke to profiler og har heller ikke tænkt mig og synke så dybt for og få point.
Jeg har godt og vel lidt over 4000 point som jeg selv har tjent op helt 100% fair. Hvis der er nogen som åbenbart ikke mener dette (Ip) så kan jeg egentligt ikke få ond i røven af det.
Hvis admin alligevel skulle finde på og nosse mig fra eksperten så er der jo ikke noget og gøre ved det (og det tror jeg helt ærligt heller ikke han gør).
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:50 #19
Jeg prøver bare og sige mine meninger omkring dette overvågning af brugerne arbejde...
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:53 #20
det gjorde du ikke........:-)
det var der ingen der gjorde, men jeg synes bare maniacdog\'s mening var ret forunderlig og at han for enhver pris ville forsøge at stoppe det initiativ flere og flere foreslår......
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:55 #21
Det er nok muligt, men jeg er en meget sky person der ikke vil overvåges mere en nødvendig. Derfor mener jeg godt at jeg har noget og sige her.
Men tak fordi du mente at jeg har flere profiler, det er som sådan noget man syntes om og ha hængende på sig Ip
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 19:58 #22
det er nu LP, men bortset fra det misforstår du min pointe......jeg synes ikke du begrunder din mening overhovedet og det kan jo kun give anledning til forundringer her hos mig ik..

jeg gider ikke mudderkaste mere....jeg har lidt vigtere ting at give mig til lige nu - admin har hørt min mening og det må så være det.....
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 20:00 #23
Samme her. Det er muligt du ikke ser det som jeg siger som en begrundelse (måske fordi du ser blindt på at det med IP loggin er en klar fordel og ingen ulemper har?), men jeg vil nok hellere støtte mig op ad prodic. Det han siger er fornuftigt nok og jeg er sikker på at andre med eksperter nok skal få fanget snyderne uden problemer.
Avatar billede lp Nybegynder
14. november 2000 - 20:04 #24
har du overhovedet læst mit forslag i det andet spørgsmål?????

jeg gnider mig ikke op og ned af ip\'en, det er masser af andre metoder....jeg har kun nævnt muligheden for en cookie......man kunne også bruge nogle sessionsvariabler som kunne sikre noget af snyden.....og der er mange flere muligheder........
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 20:06 #25
Lige min pointe, der er flere muligheder end lige IP overvågning. Og ja, jeg har skam læst dig forslag og syntes godt om det med alarmerne.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
15. november 2000 - 09:30 #26
Prodic opsummerer fint hvad vores svar, og holdning indtil videre har været. Problemet er ikke stort, eftersom en del brugere hjælper os. Vi VIL ikke tage tid fra \"positiv\" udvikling, for at lave foranstaltninger mod snyd, når det ikke er mere omfattende. så bliver \"snyderne\" pludselig et problem, og det er slet ikke nødvendigt.