Avatar billede kongen.dk Nybegynder
26. marts 2003 - 21:46 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

køb af digital kamera

Hej eksperter:-).....

jeg skal have købt mig et digital kamera...

prisen skal max være 2500 kr

i min familie har vi allerede 2 af disse kameraere(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324607898) men vi gav kun 2000 for dem, og nu koster de 4000:(... og det tager de perfekte billeder.. men er der nogen der har nogen alternativer til dette kamera?...

hjælp!!!....

KOngen.dk
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
26. marts 2003 - 22:32 #1
?
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 01:26 #2
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324637963
Jeg har det her, og er supertilfreds. Det har ganske vist ikke optisk zoom, men det fungerer helt kanon!
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
27. marts 2003 - 19:20 #3
kan du prøve at sende et billede til mig, hvis det var muligt?.
og er der mulighed for at sætte mere ram i?
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 19:48 #4
Jeg smider lige et par stykker op på nettet i løbet af aftenen, links kommer her.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
27. marts 2003 - 19:49 #5
mange tak:)
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 21:48 #6
www.clan-ffj.dk/pic1.jpg
www.clan-ffj.dk/pic2.jpg
www.clan-ffj.dk/pic3.jpg
www.clan-ffj.dk/pic4.jpg

Havde desværre ikke nogen rigtige udendørs, men se om ikke det går alligevel. :)
Avatar billede popsy Novice
27. marts 2003 - 21:51 #7
Og ja, det er beregnet til at sætte ramkort i, lige nu bruger jeg et 64 mb sd flashkort deri, der er er plads til 75 billeder i max kval, 144 i mellemkval, og 303 i laveste kval.
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 07:40 #8
@popsy> jeg er ret interresseret i dette spørgsmål. De billeder som du har tager, har du brugt den digitale zoom på dem? hvis ikke har du så noget i mod at tage nogle test billeder på de samme objekter, hvor du skifter ml at bruge og ikke bruge zoom...

Jeg synes faktisk danmark mangler en ordenlig site, hvad angår digital kamera.
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 07:43 #9
Forresten et godt sted at se test billede fra diverse kamerarer er http://www.fotokritik.dk under deres "kameraliste"... plus prøv at tjekke nogle af deres fotografers billede ud
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 08:48 #10
Hmm, har faktisk aldrig taget nogen billeder hvor jeg bruger den digitale zoom før, da jeg ikke regner med at det virker særligt godt.

Men ok, nu er der jo lyst, så jeg kan lige kombinere den digitale zoom med et par udendørs billeder.

10 minutter, så kommer links.
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 08:51 #11
lækkert
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 08:53 #12
ps... har du noget imod at tage nogle billede indendørs gerne med mennesker på, så jeg/vi kan blitzen reflektion i menneskehud... (generelt er det et problem med digital kameraer)
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 08:57 #13
Hmm, der er kun mig hjemme, men ser lige om jeg kan finde nogen
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:00 #14
www.clan-ffj.dk/mzoom1.jpg
www.clan-ffj.dk/uzoom1.jpg
www.clan-ffj.dk/mzoom2.jpg
www.clan-ffj.dk/uzoom2.jpg

Et par hurtige zoombilleder. Dem der hedder 2, er taget imod sollyset, der er lettere overskyet. Jeg synes ikke selv zoomen er særligt god, men det er jo også en forværring af billedet!
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:01 #15
De underlige lysglimt kommer fordi der er is på grenene.
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:06 #16
Fandt 2 gamle med blitz, det ene er dog kun taget i laveste kvalitet.

Iøvrigt mig på det ene, og min kone på det andet :)

www.clan-ffj.dk/blitz1.jpg
www.clan-ffj.dk/blitz2.jpg
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 09:07 #17
nej... det må jeg give dig ret i... dens digitale zoom er ikke specielt god... Men bruger man optisk zoom burde det blive noget bedre. Jeg er har siddet og surfet omkring og fundet frem til at Kodak EasyShare DX4330 (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324637962) er ret godt. Men jeg kunne godt tænke mig nogle flere informationer omkring blandt andet Trust 710 LCD PowerC@m Zoom (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324737904)
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:09 #18
Ingen tvivl om det. Optisk zoom er jo ægte, mens digital zoom blot er en forstørrelse. Man kan vel sige at et digitalt zoomet billede ikke mere er på 2 mpix, da de jo bliver strakt ud.
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 09:11 #19
Nydelige billede af dig og din kone, popsy... <vinker igen>... kameraet virker godt indenfor lader det til, plus til prisen er det ret godt, vis man se bort fra dets digitale zoom.

Men skulle jeg selv anbefale en kamera til kongen.dk, ville det nok være Kodak's DX4330. Selvom prisen lige ligger 100kr over prisrammen
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:16 #20
Kan i alt fald sige så meget, at det til fulde opfylder mine krav. Jeg er ikke entusiast, men stiller i det store og hele følgende krav.:

Billederne skal være flotte, klare farver, god kontrast.
Blitzen skal virke optimalt, både inde og ude mindst på 4 m. afstand.
Billederne skal kunne printes i A4 i tilfredsstillende kvalitet, samt kunne fremkaldes ved fotohandleren.
Menuer på kameraet skal være lettilgængelig, og letforståelig.
Overførslen til pc skal kunne foregå nemt og smertefrit.

Alle disse ting opfylder mit cam til fulde, efter min mening. Så alt i alt er jeg glad for det!
Dermed ikke sagt, hvis jeg skulle købe cam i dag, at jeg ville vælge det samme.
Der er slet ingen tvivl om, med den nuværende prisudvikling, at jeg ville have valgt et med optisk zoom, og sikkert også flere mpix.

Nr. 2 cam du linker til er snyd, de 4 mpix er software baseret, mener det er et 1,3 mpix cam i virkeligheden. Finder lige link.
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 09:17 #21
forresten her et link til dx4330 http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/dx4330.html .... og et til med nogle test billeder http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/DX4330_samples.html ...

Ofte bruger jeg steves-digicams.com til at tjecke et kamera ud, dog er det ikke alle han tester. Jeg er nemlig selv igang med at lede efter et digital kamera, men gider ikke investere i noget l#rt. Så jeg er igang med at undersøge markedet.

Blandt andet kan jeg nævne af Fuji skiller sig ud fra mange af producenterne, da de selv laver deres egne ccd-blokke. Samt af følerne på disse ligger diagonalt fremfor horizontalt og vertikalt, dette giver i mange tilfælde et bedre billed, specielt hvis kameraet kun har digitalt zoom
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:25 #22
http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1324737904
Hmm, på Trust's egen side står det som et 3.3 mpix kamera, men jeg tror dog ikke på det. Se ovenstående anmeldelser fra edbpriser, bl. a. denne derfra.:
kameraet kan en masse ting men har nogle svagheder:

1: Det er et fire megapixel kamera. De 4 megapixel opnåes ved interpolering. I praksis bliver billederne dog for utydelige og slørede hvis du går over en opløsning på 1600x1200 hvilket svarer til 2 megapixel.

2: mit kamera har hotspot. den venstre side er lidt mørkere end resten af billedet (inklusiv højre side)

3: dette kamera kræver utrolig meget lys for at tage billeder. tages billeder i naturligt dagslys er der ikke problemer, men er det mørk er det umuligt at tage et godt billede. Hvis det skal tage billede i kunstigt lys får det en forkert farvetone. Billedet er af så lav en kvalitet at det ikke er muligt at rette op på farvetonen bagefter med et fotobehandlings program som adobe photoshop eller lignende. Kameraet har indbygget blitz men det hjælper ikke nok.

4 Kameraet er nemt at bruge. det kræver ikke megen manual læsning at bruge kameraet. Billederne overføres hurtigt og nemt mellem komputer og kamera.

5 video funktionaliteten er god. Du kan optage ca. et minuts video (uden lyd). videoen har dog de samme svagheder som billeder med hensyn til farvetone.

6 TV output virker også godt. Men vær opmærskom på at et tv kun har en opløsning på 352x288 (men det er ikke kameraets skyld).

konklusion:
et godt kamera til nybegyndere. Men hvis du vil tage gode indendørs billeder så købt et godt 2 MPixel kamera istedet for.
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 09:27 #23
ahh... det vil også give mere mening hvis de 4mpix er interpoleret...

Klart popsy, man skal også vælge noget som opfylder ens krav ikke mindst pris også. Dog er jeg lidt af entusiast, og vil helst sørge for at jeg får noget godt for penge, da jeg ikke har råd til at ligge 56000,- for 6.1mpix men heller ikke gide smide 1000,- ud af vinduet for et trust kamera.... Men dagens digital kamera marked er et vivar, så det gælder om at være grundig inden man investere...

nå men fandt lige nogle flere links til billeder med dx4330 (http://www.fotokritik.dk/?x=/kamera2.html_kam=10) tjeck under DX4330....
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:29 #24
Det virker som et meget godt kamera! Endnu et plus ved Kodak, er muligheden for at købe dockingstationen, der både kan overføre billederne, og oplade batterierne. Denne har jeg dog ikke investeret i endnu.
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 09:34 #25
en god sammenligning af de to ville være dit billede (http://www.clan-ffj.dk/blitz2.jpg) og dette (http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=25197), selvom det sidste har været manipuleteret lidt... (ret fedt billede egenligt)
Avatar billede popsy Novice
28. marts 2003 - 09:38 #26
Hehe, sjov manipulation. Farverne er varmere på manipulationen end på mit. Skal dog også siges at mit er taget under ret ugunstige betingelser, da rummet på daværende tidspunkt var næsten tomt, genskæret fra vinduet modvirker kontrasten lidt, + det er taget med selvudløser i en lav kvalitet.
Avatar billede popsy Novice
31. marts 2003 - 00:29 #27
Har desværre set mig nødsaget til at tage billederne ned igen grundet manglende plads.
Avatar billede phrame Nybegynder
31. marts 2003 - 00:37 #28
helt okay popsy.... men jeg synes ikke vi har hørt noget fra kongen.dk endnu... det her bliver sikkert et af de spørgsmål som havner i havet af åbne spørgsmål....
Avatar billede popsy Novice
31. marts 2003 - 00:48 #29
tror jeg nu ikke (endnu) han plejer da at lukke efter sig, ser det da ud til på hans konto.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
31. marts 2003 - 18:44 #30
jeg beklager meget men jeg har ikke haft tid her på det sidste [sorry]..  men jeg er da glad for alle de fine indlæg i er kommet med.

jeg ved bare ikke helt, valget er så stort af digitalkameraere..
men jeg har fundet frem til dette kamera, men vil gerne lige have jeres mening! http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587898

mvh. kongen
Avatar billede phrame Nybegynder
31. marts 2003 - 19:38 #31
ahhh... det er helt okay... man skal også nyder livet ved siden af exp.dk... Meget godt valg kongen.dk, canon a40 er en af de bedre modeller (test af dit kamera http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/a40.html). Personlig ville jeg dog lige smide de ekstra 200,- for et http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324637962 . Men så holder du dig ikke indenfor din pris ramme, men grunden til jeg ville gøre det er den ekstra megapixel. Dog har canon vist en bedre garanti service da du kan indlevere dit kamera hos en hvilken som helst canon forhandler og få sendt den til reperation....
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
02. april 2003 - 18:34 #32
Okay Fair nok:-)... ja jeg kan godt se hvad du mener, men jeg tror nu jeg holder mig til a40.. men rigtig mange tak for alle jeres gode og nyttige indlæg, forsat god dag;).....

mvh Rasmus Jeppesen
Avatar billede popsy Novice
02. april 2003 - 18:35 #33
Tak for points :)