Avatar billede dirtyhodza Nybegynder
18. marts 2003 - 10:29 Der er 5 kommentarer

it-sikkerhed

Hvad er It-sikkerhed inde for virksomheden og privat?
Hvad bruges It-sikkerhed til i virksomheder og privat?
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. marts 2003 - 10:36 #1
Generelt bruges IT sikkerhed til at sørge for, at informationer kun kan ses af de personer, der har "lov". Det er et meget bredt spørgsmål, men der er ikke grundlæggende forskel på IT sikkerhed for private og virksomheder, bortset fra komplextiteten.

IT sikkerhed dækker over mange ting, i erhvervvirksomheder er det typisk
- tillade/blokere for fil adgang (evt. må nogle kun læse en fil, mens andre på skrive til filen)
- begrænse adgang til information i f.eks. økonomiprogrammer
- adgang til Internet
- adgang til virksomhedens data fra Internettet
- antivirus program for at hindre virus på virksomhedens computere

Private har som regel et meget mere simpelt setup, hvor en firewall eller antivirus program er eneste sikkerhedsmekanisme. Sikkerhed er en meget kompleks ting at forstå 100% og kræver et dybtgående kendskab til mange teknologier. Derfor vil sikkerhedsløsninger til private ofte have et "default setup", der (efter producentens mening) giver et fornuftigt setup, selvom man ikke har forstand på det man laver.

JP
Avatar billede aovergaard Nybegynder
18. marts 2003 - 10:46 #2
It sikkerhed i virksomheder er meget vigtigt. Man skal have en rigtig effektiv firewall, som kan sørge for at alle oplysninger i og fra firmaet ikke kommer i forkerte hænder. Derudover skal man i virksomheder søge for at lave backup af data, typisk hver nat, således at man ikke mister for meget hvis en server går ned eller andet. Virusprogrammer er også undværlige idet der kommer meget snask ind især via mail. Virksomheder skal også sikre sig mod trojanske heste og andet spyware.

Hjemme pc behøver som regel også at have en firewall, men her er det bare en almindelig firewall. Det er først efter at man kan være på Nettet 24 timer i døgnet at det er blevet nødvendigt med firewall på hjemme pcér. De gamle modem var noget mere sikre med hensyn til hackere. Derudover bliver man også nødt til at sikre sig mod spyware ved hjælp af specielle programmer. Virusprogrammer er ligeledes en meget vigtig del på hjemmepc.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. marts 2003 - 11:05 #3
I den virksomhed hvor jeg er ansat tager vi vores sikkerhed meget alvorligt.

Vores sikkerhed skal tilsikre 3 ting.

Data's tilstedeværelse, at det data vi har brug for er tilstede til de brugere der har ret til og brug for dette data.

Datas fortrolighed, at kun de brugere der må se data kan se det og at vi kan opdage hvis andre uautoriserede personer har haft adgang til vores data.

Datas integritet, at data ikke er blevet ændret og hvis det er blevet ændret at vi kan se hvem og hvornår det er blevet ændret. For kritiske date også muligheden for at gå tilbage (roll back) til tidligere værdier.

Vores sikkerhedsbestemmelser umuliggør at vores data må befinde sig på private computere, ligesom vores net er fysisk adskildt fra internettet, man kan således heller ikke logge på hvis man befinder sig uden for hegnet. Trådløst udstyr er ikke tilladt, heller ikke f.eks. trådløse tastature osv.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. marts 2003 - 23:25 #4
Dataskikerhet handler om:
1. Bare rett person skal kunne lese data.
2. Bare rett person skal kunne skrive data til fil.
3. Bare rett person skal kunne installere programmer.
4. Bare rett person skal kunne kjøre eller eksekvere programmer.
5. Data skal kunne gjenfinnes. Data skal ikke gå tapt.
6. Dersom data allikevell går tapt skal det finnes systemer for å reetablere data.

For å ivareta dette finnes følgende systemer:
1. Overordnede kvalitetssystemer og kvalitetsdomumentasjon.
2. System for brukerrrettigheter.
3. System for kommunikasjonssikkerhet - firewall og krypteringssystem

Se ellers: http://www.eksperten.dk/spm/330413
Avatar billede toontech Nybegynder
09. april 2003 - 20:42 #5
Prøv at se her  http://www.kriminalitet.dk