Avatar billede anders_skov Nybegynder
16. marts 2003 - 11:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilke høretelefoner er gode til hjemmestudiet

Jeg har et spørgsmål der går ud på, at jeg er i gang med at lave et hjemmestudie. Og jeg skal bruge et par gode høretelefoner til lejligheden. Hvilke er bedst, i prislejet 900-1400 kr. Jeg har selv været inde på flere netsider, men det er jo et hav af udvalg der findes. Blandt andre Sennheiser, men der er igen så mange og vælge imellem. Hvilke skal jeg købe?
Avatar billede jkragh Nybegynder
16. marts 2003 - 11:44 #1
Det kommer an på hvad dit behov er;

Skal de bruges til "sessions", hvor det er vigtigt at der bliver skærmet godt af for både lyd inde fra selve hovedtelefonen såvel som udefra - eller er det en All-round ting, som evt. skal kunne bruges til mix-sessions, er kravene helt anderledes. Du må specificere dine behov først, så kan jeg forsøge at svare.
Avatar billede tommyf Nybegynder
16. marts 2003 - 11:46 #2
Sennheiser RS85. Hvis du køber dem alternative steder (ex: QXL) kan de fåes til 1650 fra ny.
Avatar billede anders_skov Nybegynder
16. marts 2003 - 11:53 #3
De skal bruges som en "all-round ting", som du kalder det. Me stadig til en rimelig pris(900-1400).
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
16. marts 2003 - 12:09 #4
Du skal tænke på at hørebøffer IKKE egner sig til at mixe og lave en mastering med.
Dvs at hvis du skal til at lave et hjemmestudie er det unødvendigt at købe dyre ørebøffer (medmindre du bor i lejlighed med sure naboer så du bliver nødtil at at indspille, mixe og laave mastering med høregejl).
Et par rigtige studiemonitorer er meget mere vigtigt... Men ellers gå ned i Musikhuset Aage og spørg dem. De har også skrevet en masse om høretelefoner i deres nyeste blad....

Morten Hjort
::. junoLab .::
Avatar billede anders_skov Nybegynder
16. marts 2003 - 12:20 #5
Når man skal indspille noget med en kondensator mic. Så skal man have nogle hørebøffer på, og det er ikke til at mixe og redigere musikken med. Det med ørebøfferne har jeg tænkt på. Jeg kunne selvfølgelig også have skrevet hvad de skulle bruges til. Men har du nogle forslag til mit spg.
Avatar billede crossport Nybegynder
16. marts 2003 - 19:03 #6
Kig evt. på Kinovox hjemmeside - de kan også hjælpe dig med meget mere :)

http://www.kinovox.dk

De er bl.a. importør for:

Sennheizer
Behringer
Tascam
Studer
Art
Soundscape (Mackie)
Antares

og jeg kunne blive ved :)

Henrik Korshavn
RSD Productions
Avatar billede crossport Nybegynder
16. marts 2003 - 19:08 #7
Mit personlige valg er Sennheiser HD 250 Liniar II.

De er lukkede og har en dejlig neutral lyd, kan tåle at spille meget højt meget længe og har en god basgengivelse.

Det fede ved Sennheiser er også, at man kan købe hver del seperat - dvs. at hvis den ene kop ryger, bestiller du bare en ny, istedet for at bestille et helt nyt sæt.

Det samme gælder for kabel, bøjle mm.
Avatar billede anders_skov Nybegynder
16. marts 2003 - 19:57 #8
Til crossport

Har du selv et hjemmestudie siden du har købt et så par gode hørebøffer?
Eller kan du bare godt lide kram, hvad der angår lyd?
Avatar billede anders_skov Nybegynder
16. marts 2003 - 19:58 #9
Til crossport

Hvad har du forresten givet for dem, og hvor har du købt dem?
Avatar billede jkragh Nybegynder
17. marts 2003 - 16:19 #10
Det er IKKE lige meget hvilke hovedtelefoner man bruger i sit hjemmestudie!!!! Især ikke hvis man indspiller meget af materialet selv (F.eks. Ak gtr eller voc)- her er det vigtigt - for at grundindspilningen bliver så let at mixe på som muligt - at det er muligt (ene mand) at vurdere den grundlyd man optager, mic. placement, freq. balance, osv. Det kan også være en fordel, at ha' hovedtelefoner til hjælp, når man f.eks. comp'er voc. tracks sammen, tjekker crossfades, finder zerocrossings osv. Men ser man bort fra det, har Morten Hjort ret.
Avatar billede jacobs1 Nybegynder
20. marts 2003 - 17:39 #11
Jeg bruger følgende hovedtlf i studiesammenhæng:

AKG K240 MONITOR
AKG K301
SENNHEISER HD433
SENNHEISER EH 1430
SENNHEISER EH 2270
SENNHEISER HD 570

Og foretrækker SENNHEISER EH 2270 hvis de skal være lukkede og SENNHEISER HD 570 hvis de skal være åbne.
Generelt er lyden i de lukkede mere indeklemt, og bør efter min mening kun bruges hvis du har brug for at lukke udefrakommende støj/musik ude.
BEYERDYNAMIC vil jeg ikke umiddelbart anbefale til dit behov.
Og endeligt sige at jeg har lyttet på de fleste gængse modeller og mærker og finder SENNHEISER HD 570 virkelig gode. Udover at være meget præcise og behagilige at lytte på har de blødt velour om sig, det kan hurtigt blive irriterende med læder og plastic. Et godt køb også til prisen.
Umiddelbart vil jeg tro du kan finde den bedste pris, uanset hvad du ender med, på:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw2_index.html, det er et nemt og sikker sted at handle; men check selv priserne.
Musikhuset aage jensen, kan jeg ikke anbefale havd angår rådgivning. Har i forbindelse med hovedtlf engang fået anbefalet et par AKG fordi de havde det bedste stereobillede... -fordi de ikke spiller lyden tværs gennem hovedet eller hvad??

Endeligt vil jeg ikke være specielt bange for at lave en del af mixet på hovedtlf; de har selvfølgelig deres særheder som alle monitor-systemer, det handler blot om at blive fortrolige med disse, og ikke kun holde sig til et monitor-system.
Nogle ting er faktisk nemmere at forholde sig til på hovedtlf.

Men husk næsten alt er subjektivt i denne sammenhæng, lyt før du investerer

Håber du kan bruge dette svar

mvh morten
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
21. marts 2003 - 13:19 #12
Selvfølgelig kan man i bund og grund godt mix'e osv med et par høretelefoner, hvis man ved hvilke frekvenser og andet de booster. Men det kan man i bund og grund også med et par HiFi højtalerere. Problemet er bare at det er forbandet svært at få et godt resultatet hvis du ikke har nogle meget præcise monitorer (ved godt du skal bruge dem til noget andet) og hørefelefoner booster også tit effekter såsom delay og rumklang.

Men Jkragh har også grundlæggende ret selvom jeg nu nøddig villle bruge høretelefoner til at compresse med... Men hvis man er vant til det og man ved hvad resultet bliver er det jo fint nok.

Til Jacobs1: Der er STOR forskel på stereobilledet i høretelefoner. Så det med at du ikke kan forstå at de forslog AKG fordi de skulle være gode (De er nok nogle at de mest populærere studiehøretelefoner) holder ikke helt. Du kan jo også få høretelefoner med surroundsound så deeet.....

Til Anders S: Hvis det ikke er det store proffesionelle setup du har, synes jeg ikke du behøver at bruge alt for mange penge til høretelefoner. Et par Sennheisere til en 300-600,- er fint nok.
Men ellers lyt til de andre for jeg har ikke den store erfaring omkring de forskellige høretelefoner. Et andet alternativ til Thomann er www.musicians-gear.com som nok er nettets billigste musikforhandler (ligger i tyskland), men tror nu ikke forskellen på prisen på høretelefoner fra Thomann og M-G er så stor, men check selv...

Morten Hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede jacobs1 Nybegynder
21. marts 2003 - 13:29 #13
hej
Meget interessant med stereobilledet i høretlf.
Hvis vi holder sorroundmodellen udenfor, hvordan argumenterer man så for forskellige stereobilleder i høretlf, udover at de kan have forskellige frekvensgange og dermed give forskellige oplevelser af stereobilledet?
Avatar billede jkragh Nybegynder
21. marts 2003 - 16:04 #14
Hvofor er det "farligt" at compresse med høretelefoner?
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
21. marts 2003 - 17:23 #15
tjaa, jeg kan nu ikke argumentere da jeg ikke har en anelse om hvordan sådan nogle laves, men jeg kan nu godt høre forskel på nogle høretelefoner. Nogle er  simpelthen tydeligere til at gengive placeringen af de forskellige instrumenter end andre...

Angående compression er det ikke "farligt", men med mindre man kender forskellen på sine høretelefoner og hvad det endelige resultat lyder og at de ret gode, men det er noget svære at kompressere den rette mængde med hørebøffer end det er med f.eks nearfield monitorer...

Morten Hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede jacobs1 Nybegynder
21. marts 2003 - 17:59 #16
Mht stereobilledet mente jeg blot at dét der er i venstre kanal forbliver dér og det samme med højre. "Kanalerne bliver med andre ord hvor de er"
Det eneste der skulle kunne blande dem på nogen måde, er hvis højre og venstre kanals leder er ført i samme ledning, og så er vi ude i noget elektromagnetisk som jeg ikke vil kunne høre.
Men helt sikkert kan et par hovedtlf være mere eller mindre præcise i deres gengivelse af fx den øvre ende af frekvens-spektret, og dermed give en fornemmelse af et godt stereobillede.
Og så tilbage til starten, det var blot en meget pudsig oplevelse at få anbefalet et par hovedtlf udfra et af de eneste kriterier man ikke kan bedømme hovedtlf udfra.
Thats it...
Jacobs1
Avatar billede jkragh Nybegynder
21. marts 2003 - 19:39 #17
Altså; Tilbage til mit forgående påstulat: Det er IKKE ligemeget hvilke hovedtelefoner man bruger!!!!!!

Til Anders Skov; Overvej dine behov, og vælg herudfra blandt de modeller der her er foreslået!