Avatar billede drsatan Nybegynder
16. marts 2003 - 11:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ødelægger jeg mine billeder?

Jeg tager mange digi-fotos og de fylder en del; ca. 1,7MB/stk.. Jeg har ikke de store behov for redigering, kun at beskære, rotere og fjerne røde øjne. Derfor nøjes jeg bare med ACDSee til at browse med og så Photosuite IIIse (fik det med en HP-printer engang) til at behandle med. Det er ikke et fantastisk program men det virker da. Tilsyneladende!

Jeg har netop opdaget at PS reducerer mine billeders filstørrelse helt vildt. Også selvom det kund drejer sig om røde øjne. Selvom om jeg bare giver et billede et andet filnavn, reducerer det kb-størrelsen til ca 5&. Dog, selv om jeg zoomer helt ind på et orginalt billede og et "redigeret" kan jeg ikke se forskel i kvaliteten. ACDSee siger at det stadig er jpeg, 16M farver og 2048x12-whatever.

Hvad er forklaringen? Jeg vil da mægtig gerne have billeder der fylder mindre og sparer diskplads og overførselstid, men ikke hvis det går ud over kvaliteten. Men indtil videre kan jeg som sagt ikke se forskel, men jeg frygter jeg en dag opdager den og så fortryder bitterligt at jeg har "ødelagt" alle mine billeder.
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
16. marts 2003 - 11:23 #1
Forklaringen er sandsynligvis, at PS gemmer dine billeder med en hårdere kompression i jpg.  Jeg kar ikke selv arbejdet med PS, men i f.eks. ACDSee kan du sætte forskellige options, når du gemmer som jpg - og en af dem er kompression / kvalitet.  Jo højere kvalitet; jo større fil - og omvendt: jo hårdere kompression; jo mindre fil.
Du vil tabe noget af billedkvaliteten, men hvor meget må du selv vurdere
Avatar billede mortrr Praktikant
16. marts 2003 - 12:30 #2
Man set normalt den største forskel på "flade" områder ved overgangen til en anden farve.

Tag fx et billede af et rødt/hvidt vejskilt (helst et rent et) og kig på den røde flade lige ved overgangen til hvid.
Avatar billede chili17 Nybegynder
16. marts 2003 - 17:37 #3
Hver gang du gemmer i .jpg format sker der en komprimering (forringelse) - dvs. at du skal være sikker på at du ikke skal bearbejde billedet efter du har gemt første gang, da du ellers vil skulle komprimerer et i forvejen komprimeret billede - hvilket vil sige yderligere forringelse gange 2
De fleste seriøse digitale fotografer gemmer billedet i 2 ver. - et råbillede - og så et man kan arbejde på - det vil sige at man altid har råbilledet til at tage kopi af
Det fylder efterhånden en del, men her er cd-r og dvd brænder en gave til foto-folket
Avatar billede jclarsen Nybegynder
18. marts 2003 - 22:16 #4
Du vil ikke kunne se forskel på skærmen ved en normal forstørrelse, og ved en normal komprimering, og heller ikke noget af betydning hvis du zoomer lidt ind på billedet.

Problemet opstår først når du vil udskrive dine billeder. Så vil du opdage at billedet ikke er helt så skarbt som det burte være.
Avatar billede drsatan Nybegynder
19. marts 2003 - 07:21 #5
Jeg troede iikke JPEG kunne komprimeres yderligere - ligesom zip-filer. Dvs. JPEG reducerer informationer uigenkaldeligt (skod) og zip pakker (hvorefter man derefter blot kan pakke ud igen. Eller hva'? Jeg forstår bare ikke HP vil lave et program hvor man ikke tydeligt bliver gjort opmærksom på hvad der rent faktisk sker.