Avatar billede estrella Nybegynder
11. marts 2003 - 00:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Firewalls Win XP

Jeg mener at have set at win xp prof. har indbyget firewalls. Har jeg ret? og hvis, er den så stærk nok?
til ADSL.
lige et tillægsspøgsmål, en driver til US Robotics Sportster Voice 33,6 faxmodem, (jeg vil bruge den som telefonsvarrer) men har bort kommet mine gamle disketter.
mvh est
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. marts 2003 - 00:14 #1
For at finde XP's firewall skal du højre klikke på netværksteder - egenskaber -lan - egenskaber - avanceret.
Personlig mener jeg ikke at den er god nok. Jeg har slået den fra og kører med Norton i stedet for. Kigger lige efter noget med hensyn til dit tillægsspørgsmål
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. marts 2003 - 08:22 #3
Avatar billede lrd Nybegynder
11. marts 2003 - 14:51 #4
kan man både have xp's firewall og en anden kørende samtidigt?? Sorry spam
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. marts 2003 - 15:14 #5
lrd>> ok med lidt spam. Det skulle der ikke være noget i vejen for at gøre så vidt jeg ved.
Avatar billede lrd Nybegynder
11. marts 2003 - 15:17 #6
det giver vel ikke mere ydelse at afslutte den i Xp for den er da intet værd *GG*
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. marts 2003 - 15:26 #7
lrd>> lige mine ord *G*
Avatar billede lrd Nybegynder
11. marts 2003 - 15:41 #8
hehe. ja ikke... Har slukket lortet for viste slet ikke den kørte
Avatar billede -sofus- Nybegynder
12. marts 2003 - 14:36 #9
Nu er der flere som har godt gang i at beskylde XP's firewall for at være dårlig, så jeg vil gerne have link til de test som viser den er dårlig.

For hvis du tester Norton vs XP på diverse testsider så klare XP's sig ligeså godt som Nortons.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. marts 2003 - 01:13 #10
Det medfører etter mitt syn ikke riktighet at XP sin innebyggede firewall er dårlig. Tvert i mot så er denne sansynligvis bedre integrert inn mot kernel enn firewall som Norton. Det vil sansynligvis være relativt sett vanskeligere å komme forbi XP sin innebygde firewall enn de fleste 3 part programmer. Dersom det er snakk om en PC som skal stå permanent tilkoplet internett så ville jeg vel velge XP sin innebygde firewall framfor mye annet.

Ideelt sett så bør man ha sikkerhet i flere nivåer hvis man er permanent tilkoplet internett, for eksempel ved at man aktiviserer en eventuelt innebygget firewall i ADSL modem eller eventuelt at man setter opp en hardware firewall av en eller annen type mellom ADSL modem og server/pc i det tilfellet at ADSL modem ikke har innbygget firewall av en eler annen type. (De fleste har jo faktisk det, eller de kan konfigureres for det.)

Den innebygde firewall i XP har en vesentlig svakhet. Dette er at den bare filtrerer trafikk inn. Hvis man først har fått inn en trojan så er det ingen filtreringsmekanismer som filtrerer for uønsket trafikk ut.

Anbefaling: Hardware firewall som første basiton i kombinasjon med Win XP innebygget firewall som 2 nivå sikkerhet i tilknytning til PC/server selv.
Hardware firewall settes opp til å filtrere trafikk begge veier.
En helt OK firwall kan ellers som kjent bygges av en gammel PC og Linux.
Avatar billede estrella Nybegynder
14. marts 2003 - 08:39 #11
Hej Langbein!
Jeg er meget tilfreds med dit svar! her i mellem tiden har jeg fundet ud af at  min ZyXEL 650R også har firewall ( det var nyt for mig )  den har forskellige muligheder hvor man kan sætte flueben. Men hvor mange skal sætte , hvis man både bruger XPen og samtidig ZyXEL uden at overlabbe for meget.
Man kan sætte flueben ved [Telnet, FTP, TFTP, Web, SNMP og Ping ]
hej est
Avatar billede langbein Nybegynder
14. marts 2003 - 09:07 #12
Takker for points :-) Det er sansynligvis slik at ADSL router default sperrer for all inngående trafikk. Når du haker av for en service, for eksempel web, så åpner du for port 80 som er for web server. Mange firewaller av denne typen leveres med 100 % lukket inn og 100 % åpen ut som default. Dette kan bety at du i utgangspunktet har en ganske ok beskyttelse mor inngående trafikk men ingen beskyttelse mot utgånde (trojanere). Hvis det eventuelt er tilfellet så kan det være en god ide å bruke den firewall funsjon som befinner seg inne i ADSL router i kombinasjon med en 3 part software firewall som også tar utgående trafikk. Zone alarm eller Norton skulle vel da være et bra valg hvis hensikten er å legge til filtrering av utgående trafikk i tillegg til den firewall funksjon som finnes inne i ADSL router. (Det kan ofte være litt komplisert å sette opp riktig filtrering av utgående trafikk på en ADSL router. Ofte så kan det være at deler av trafikken stanser opp helt. Ved at utgående trafikk filtreres i en software firewall i stedet, så vil det være enklere å gjennomføre en manuell åpning når man får beskjed om at trafikk som skal ut ikke kommer ut.)