Avatar billede photop Nybegynder
05. marts 2003 - 11:27 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Køb af Harddisk

Hvad skal jeg være opmærksom på inden jeg køber en ny harddisk?
- IDE vs. SCSI (hvad er forskellen).
- Kompatabilitet.
- Bundkort.
- Osv.
Avatar billede coolby Nybegynder
05. marts 2003 - 11:33 #1
Jeg vil anbefalde Seagate Barcuda 80 gb
har selv 2 af dem i raid 0 og jeg må sige de køre bare derud af

SCSI er hurtigere end IDE men de er også dyre SCSI.
Avatar billede j_wolf Nybegynder
05. marts 2003 - 11:35 #2
Siden du ikke kender forskellen på IDE og SCSI, har du højst sandsynlig brug for en IDE harddisk.
Jeg plejer at købe maxtor eller IBM.

Du skal være opmærksom på at hvis du køber en harddisk der er over 137GB skal dit bundkort være RET nyt, ellers kan du kun se 137GB af disken selvom den f.eks er 200GB..

Jeg ville foreslå en 30-80GB disk afhængigt af hvor meget plads du har brug for. De er forholdsvist billige for tiden..

Hvis du har en ældre computer, kan det godt tænkes at du skal have opdateret din bios når du køber ny harddisk. Ældre bundkort kan ikke se de nye harddiske, men det kan ofte løses med en opdatering, som kan findes på producentens hjemmeside. Jo større harddisk du vælger, det stærre er chancen for at du får brug for en bios opdatering.. held og lykke med det :)
Avatar billede j_wolf Nybegynder
05. marts 2003 - 11:37 #3
Hvis du vælger en SCSI harddisk kræver det også at du har et SCSI bundkort
Avatar billede morten_leth Nybegynder
05. marts 2003 - 11:37 #4
du skal vælge ide hvis du ikke lige har et scsi controller til at ligge... hvilket du ikke har hvis ikke du går op i det for det er dyrt... ide er standarden for normale mennesker så er der nørder (der har for mange penge) og servere som har scsi...
- Kompatabilitet. din computer finder den selv så der er ikke noget med mindre din puter er p 100 mhz....
du skal være opmærksom på om du har nok ide slots tilbage... der kan maks. sættes 4 ide ting til (hvis man ikke har raid) fx 2 cdrom og 2 hdd'er...
og når du sætter den til så skal du være klar over om den er jumpet rigtigt....
dvs. der skal være en master og en slave...
og den hdd du køber skal du bare sætte til slave hvis den melder fejl så ændre den til master så er du kørende
Avatar billede morten_leth Nybegynder
05. marts 2003 - 11:37 #5
j_wolf>> det er nok hvis han bare har en controller...
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2003 - 11:38 #6
scsi er ganske rigtigt hurtigere og giver en mere jævn datastrøm og kan slet ikke betale sig at bruge for en ganske alm. pc-bruger.

Du skal købe:
harddisk med flydende ophæng (fluid)
en harddisk der kan ses af dit bundkort/bios med henblik på størrelsen
ang. kompatibilitet... enhver IDE harddisk kan ses af et ehvert bundkort - men igen kommer det an på størrelsen - således at understøtter dit bundkort/bios ikke harddiske på over 30 Gb, og du køber en på 80 Gb - ja så kan du kun bruge de 30 Gb.
Avatar billede photop Nybegynder
05. marts 2003 - 11:39 #7
Jeg sidder ikke ved min egen pc nu, så jeg ved ikke hvilken BIOS version eller hvilket bundkort jeg har. Men det er ikke mere end 1½ år gammelt. Jeg kører P3, og har i øjeblikket 30 GB.

Har selv overvejet 80 GB Seagate...
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2003 - 11:42 #8
Vil skyde på at du sagtens kan bruge den Harddisk :)
Avatar billede photop Nybegynder
05. marts 2003 - 11:44 #9
I er der gået ged i den gamle, så jeg skal ikke have en ekstra harddisk men en erstatning.
Avatar billede photop Nybegynder
05. marts 2003 - 11:51 #10
Tak for hjælpen! Jeg prøver med en 80 GB Seagate 7200Rpm Fluid, og hvis der bliver problemer kommer jeg tilbage og slår jer i hovedet :-)

> john stigers: Et svar?!?
Avatar billede nixon Juniormester
05. marts 2003 - 11:55 #11
Du skal helt sikker havde IDE

Spørgsmålet er bare hvor mange penge du vil bruge på det :)
Om du heller vil havde hastighed frem for næsten lydløs. Hvis dit kabinet allerede har problemer med varme, er det også en ting du skal tage hensyn til.

En god ting er at smutte en tur forbi EDBPRISER "http://www.edbpriser.dk/hardware/harddiske.asp", da du her har mulighed for at læse andres kommentar ang. hvad de finder godt/dårligt ved de forskellige harddisk ..

Nej du skal nok ikke læse om dem alle, så her kommer lidt råd.

Hvis du vælger at den skal være "næsten" lydløs, er det en god idé at se efter en harddiske med fluid, evt med 5400 RPM "da de ikke køre lige så hurtigt som 7200 RPM, larmer de heller ikke så meget"

prøv evt dette link http://www.edbpriser.dk/hardware/harddiske-show.asp
Her er det muligt at se hvor meget du betaler pr. GB det billigste er på 9,- pr GB "en IBM 120GB" / dyrest 133,- pr. GB "SEAGATE ~18GB"

De mest solgte mærker i øjeblikket er IBM/SEAGATE/MAXTOR 80-120 GB så hvis du ikke er helt sikker vil jeg nok læse hvad der står af kommentar under disse harddiske.

Kompatabilitet:
Det kommer meget an på hvad du har i øjelbikket, men de fleste "læs alle" nyere(2år) bundkort kan klare 120GB ..

BIOS, det kan være at din bios skal opdateres, men det kommer an på om dit bundkort kan eller ikke kan klare en "stor" harddisk ..

Hvilket Bundkort har du ..??
Avatar billede nixon Juniormester
05. marts 2003 - 11:56 #12
:) ..  der var jeg sgu for langsom  .. );
Avatar billede carstenk.h Nybegynder
05. marts 2003 - 20:26 #13
jeg vil helt sikkert råde dig til at købe en Western Digital 80 eller 120 GB harddisk, de er bare for gode!!!

MVH carsten
Avatar billede coolby Nybegynder
05. marts 2003 - 22:15 #14
Seagate Barcuda FLUID 80 gb er bare lige sagen
Avatar billede photop Nybegynder
06. marts 2003 - 08:10 #15
Jeg takker for hjælpen!