Avatar billede j_wolf Nybegynder
04. marts 2003 - 20:55 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Bedste hardware sammensætning/pris P.T.

Hej!

Jeg står for at skulle købe en ny PC..
Jeg har hørt fra en ven at AMD vil være det bedste køb hvis man er klar på at overclocke lidt.. Set i forhold til pris/ydelse. Han snakkede bl.a. om 2*RAM blokke der kunne køre med dobbelt hastighed osv...?

Kan nogen sammensætte en god PC til mig? Jeg skal bare bruge navnene på hardwaren, så jeg ved hvad jeg skal bestille..

Jeg har ca. 8000,- at gøre med.. og den skal have et godt overclockings potentiale :)

Bundkort:
Processor:
Køler:
Grafikkort:
Ram:
Evt:

Jeg har allerede: harddiske, mus/tastatur, skærm, CD-rom drev, højttalere og lydkort..
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. marts 2003 - 20:57 #1
Køb Asus MB da der er gode OC-muligheder. Og Samsung DDR-RAM, da de er de beste at OC.

F.eks et asus a7v333 RAID mb og 2x256 ddr pc2700 (333mhz) ddrram
Avatar billede j_wolf Nybegynder
04. marts 2003 - 20:59 #2
Jeg vil gerne have en komplet indkøbsliste hvor prisen indgår..
Avatar billede j_wolf Nybegynder
04. marts 2003 - 21:01 #3
Og helst en forklaring på hvorfor du lige har valgt den hardware du har.. :)
Jeg skulle jo helst lære lidt af det..
Avatar billede j_wolf Nybegynder
04. marts 2003 - 21:24 #5
Jeg er også indstillet på at BRUGE de 8000 kroner! Jeg vil ha' et monster.. jeg har en 1400mhz i forvejen med et geforce3 og 512DDR-RAM, så jeg vil også godt kunne mærke forskel jo.. :)
Avatar billede prodic Mester
04. marts 2003 - 21:29 #6
Avatar billede j_wolf Nybegynder
04. marts 2003 - 22:00 #7
Jeg kan selv gå ind på edbpriser og se hvad det hurtigste på markedet er...
Det får jeg ikke meget ud af! Hmm.. måske skulle jeg ha' oprettet spørgsmålet i "Overclocking" kategorien
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. marts 2003 - 22:02 #8
det er da begrænset hvad folk gider sidde her og skrive for nogle virtuelle point...
Jeg har fortalt hvad jeg anbefaler - mere kan jeg ikke :(

Men ok, du skal nok over i noget pentium4-stads for at få en puter der er væsentlig bedre end den du har.
Avatar billede arnvig Nybegynder
05. marts 2003 - 09:54 #9
Enig med Metal_hansen. Du må sgi' da selv gøre en indsats også:

Min Anbefaling:
AMD CPU > 2400 XP + sriøs køler
Asus bundkort A7v333 rykker.
G-force 4 TI-4200 128 MB grafik kort
80 GB Maxtor HDD
Lyd onboard
Nonname FDD, DVD/CD-rom og Net-kort.
Avatar billede arnvig Nybegynder
05. marts 2003 - 09:55 #10
og Samsung RAM ( bedst i test)
Avatar billede krusell Nybegynder
05. marts 2003 - 14:04 #11
For at få den bedste sammensætning pris/ydelse skal man læse et par 1000 sider med anmeldelser af processorer, bundkort, ram og harddiske. Plus at man skal sammenholde alle de indformationer, med de aktualle priser og hvad man egenligt har brug for.
Det er altså ikke noget, man bare lige gør.
Og så nævner du oveni, at den skal have et godt OC potentiale. Jamen altså...
En P4 1600 Northwood kan OC's med over 1000 mhz med standart køling. Men derfor ville jeg nok ikke vælge den.

Mit bud ville være en AMD maskine.

Et Epox Nforce2 motherboard. Det er hurtigt, godt til OC og billigt. Der er et MEGET godt onboard lydkort, lan og 6 USB2 porte med i prisen.
Så er der så spørgsmålet om Dual ram. Om det er hurtigere? Det er det. Om det kan betale sig til prisen? Tjae, jeg synes ikke. Men det er jo op til dig. Det er dobbeltpris for ram, for noget der ligner 5-12% hastighedsforøgelse.
Og så er der spørgsmålet om harddiske. SATA diske er hurtigere end IDE, men kan det betale sig at købe det allerede nu? Her vil det nok være bedre, at stare med IDE, men sørge for at bundkortet understøtter SATA.

Du kan også gå Intel vejen og så bare finde den mindste cpu med 533 fsb og quadro speed. Og så OC den til den ikke kan mere.
Også her er Epox gode til OC. Og billige.

Og så må jeg sige, at jeg ikke fatter at i anbefaler et VIA333?!?
Nforce er uden tvivl det bedste chipsset til AMD for tiden. Både udstyrs-, hastigheds- og stabilitetsmæssigt.
Og så har Kingston jo lige smidt nogle ram på gaden, der er rimelig najs. Til en rigtig god pris.

Nå, tror jeg har fået fyret nók vrøvl af for i dag.
Kan være jeg skriver noget mere, når jeg kommer hjem fra arbejde, men i skal ikke regne med det :)

krusell
Avatar billede j_wolf Nybegynder
05. marts 2003 - 15:28 #12
Jeg overvejer at opgradere til følgende...

Bundkort: Soltek nForce2, SL-75FRN-RL
(eller er Epox bedre? Hvis ja, hvorfor?)

Processorer AMD, Athlon Barton XP 3000+ (eller 3200+ når den kommer)
Jeg køber nok først maskinen om et par måneder, så lad være med at kommentere prisen på processoren :)

RAM: DDR-SDRAM PC3500, GeIL eller Kingston 512MB
(måske 2 blokke og lader dem køre dual channel)

Grafikkort Sapphire, Radeon 9700 Pro All-in-Wonder
(Nogen der kan svare på hvad "All-In-Wonder" er/gør?
Yder det bedre performance end det "normale" eller er det bare ekstra software?)

Kan jeg få lidt respons på den sammensætning?
Noget jeg burde gøre anderledes?
Avatar billede j_wolf Nybegynder
05. marts 2003 - 19:52 #13
Se evt. www.sguft.com/wolf/pc

krusell > kunne du ikke ha' skrevet det som "svar" i stedet for kommentar, for det er din hjælp jeg fik mest ud af :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 19:55 #14
j wolf > nå men du må da meget undskylde at vi andre så har spildt din tid!
tsktsktsk
Avatar billede j_wolf Nybegynder
05. marts 2003 - 20:51 #15
metal_hansen > Ej men seriøst.. hvorfor besvare et spørgsmål hvis man ikke har særlig meget forstand på det? Jeg håbede at der var lidt hjælp at hente, og det var der også.. fra krusell
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 21:25 #16
j_wolf > det er altså et gratis forum du befinder dig i - og dermed må ALLE besvare dit spr.
Men jeg skal nok holde mig fra dine spr. fra nu af
Avatar billede krusell Nybegynder
06. marts 2003 - 08:09 #17
Jo, jeg kan da godt lægge det som et svar.
Her er et link til en test af 6 motherboards med Nforce2 chipsset:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1759

Der kan du se, hvorfor jeg personligt ville købe Asus og hvorfor jeg hælder mere til Epox end Soltek. Soltek laver gode billige motherboard, men du kan ricikere, at det bliver en tand for billigt. Der tror jeg, at Epox (ved det dog ikke ikke, så ikke ngoet med, at hænge mig op på det :) er en smule bedre.
Det er ihvertfald hurtigere end Soltek.
Held og lykke med det.

(jeg menere bare all-in-wonder står for, at du kan spille, se dvd, have tv.out o.s.v., altså ikke noget specielt, men igen er jeg ikke helt sikker)
Avatar billede krusell Nybegynder
06. marts 2003 - 11:15 #18