Avatar billede haken Nybegynder
27. februar 2003 - 17:21 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

problemer med opsætning af smoothwall

Jeg har lige installeret smoothwall og forbundet den røde forbindelse til mit ADSL modem og den grønne til en switch. Men fra mine computere jeg har i netwærket kan jeg ike komme i kontakt med smoothwall pc'en.
Jeg tror det er fordi jeg har en forkert opsætning på min smoothwall pc.
Da jeg ikke ved om man kan tjekke om smoothwall pc'en har forbindelse til nettet er jeg ikke sikker på den har det. Men jeg tror at den har.

Er der nogen der kan hjælpe mig med opsætningen at smoothwall?

Jeg har pro@ccess adsl fra tdc.
Avatar billede haken Nybegynder
27. februar 2003 - 17:27 #1
Hvis jeg ikke har formuleret mig så det er til at forstå kan i bare skrive. Så skal jeg prøve at forklare det anderledes :-)
Avatar billede haken Nybegynder
27. februar 2003 - 18:16 #2
på det røde interface er jeg i tvivl om jeg skal vælge statisk ip eller DHCP hvis jeg skal vælge DHCP hvad skal værtsnavnet så være?

Det eneste information jeg har fået fra TDC er min IP adresse og en anden ip adresse som er min egen ip minus 1.
Avatar billede alrua Nybegynder
27. februar 2003 - 18:21 #3
du skal vælge DHCP til den røde ip-adresse...du skal ikke vælge noget værtsnavn.

For at få adgang fra andre computere i netværket skal du aktivere den indbyggede DHCP-server...det gør du et sted i options. Sæt den til at dele ip-adresser ud på dit lokal-netværk så skal det nok fungere ;)
Avatar billede haken Nybegynder
27. februar 2003 - 22:51 #4
jeg er ikke ved pc'en med smoothwall lige nu, men i netwærket bag smoothwall pc'en er der en webserver. Den skal vel have en fast lokal ip fra smoothwall pc'en, hvordan gør jeg det?
Avatar billede alrua Nybegynder
27. februar 2003 - 22:56 #5
når du først har fået tildelt en IP fra DHCP vil computeren bede om at få den samme IP næste gang den skal have tildelt en ip - så det sker sådan set af sig selv :)
Avatar billede haken Nybegynder
27. februar 2003 - 23:00 #6
ok, jeg kommer desværre ikke til pc'en før på mandag. Så kan jeg prøve det, håber det kommer til at virke :-)

Et andet punkt jeg var i tvivl om, var om jeg skulle bruge et cross-over netwærks kabel eller et almindeligt mellem adsl moden og pc'en med smoothwall og ligeledes om jeg skal bruge almindeligt kabel eller cross-over mellem smoothwall pc'en og switch.
Avatar billede alrua Nybegynder
27. februar 2003 - 23:02 #7
almindelige kabler begge steder :)
Avatar billede haken Nybegynder
27. februar 2003 - 23:03 #8
ok, tak for det.
Grunden til jeg kom i tvivl var nemlig at det er et cross-over kabel det sidder mellem adsl modemet og den router jeg har nu.
Avatar billede alrua Nybegynder
27. februar 2003 - 23:08 #9
jeg skulle da mene det var et normalt kabel...det bruger jeg i hvert fald, men det kan da godt være at dit modem kræver krydset...du kan jo prøve dig frem...hvis der er lys, er der forbindelse :)
Avatar billede haken Nybegynder
27. februar 2003 - 23:09 #10
det er selvfølgeligt rigtigt, jeg starter med at prøve almindelige kabler :-)
Avatar billede haken Nybegynder
06. marts 2003 - 11:52 #11
Jeg er nu ved min pc med smoothwall igen, og har valgt DHCP på den røde interface. Men jeg kan ikke få lov til ikke at vælge noget værtsnavn.
Hvis jeg gør det siger den at feltet værtsnavn skal udfyldes.
Avatar billede haken Nybegynder
11. marts 2003 - 15:45 #12
har ikke fået det til at virke, lukker nu
Avatar billede haken Nybegynder
11. marts 2003 - 15:45 #13
svar
Avatar billede 1972 Nybegynder
24. marts 2003 - 21:02 #14
Har du fået det til at virke? Min kører på TDC proaccess.
Det røde interface skal køre DHCP hvis du kører igennem routeren, hvis du kører direkte i modemet skal du kører statisk. Du skal bruge "normal" kabel fra router/modem til Smoothwall og tilbage til switchen.
Værtsnavet er ligemeget, jeg har bare kaldt min smoothwall.
Hvis du kører statisk (altså uden router) skal du huske at sætte subnet og dns op. Hvis din smoothwall skal køre dhcp server skal du udfylde "dhcp server konfiugation" med nameserver m.m.
Hvis der er noget jeg kan uddybe nærmere må du lige sige til.