Avatar billede majgaard Nybegynder
21. februar 2003 - 08:47 Der er 18 kommentarer

Hvor kan man købe bios til netkort??

Hey all...

Er der nogen af jer der ved hvor man kan købe bios til netkort (gerne til trådløse) så man kan boote fra netværket, som i en tynd klient.
Avatar billede majgaard Nybegynder
21. februar 2003 - 08:47 #1
Skal siges at jeg primært har 3com trådløse NIC....
Avatar billede serverservice Praktikant
21. februar 2003 - 11:33 #2
Det kan du vist ikke købe i løsvægt?Du skal have et PXE netkort for at boote på netværk. Du kan også prøve at loade driveren fra en network bootdiskette. Man kan lave en i w2ksrv.
Avatar billede majgaard Nybegynder
21. februar 2003 - 13:02 #3
Ok ?? Hvordan ??
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 13:08 #4
Du kan godt boot fra en computer på dit netværk (LAN) Det er noget du kan sætte op i BIOS under BOOT, så skal du sætte network, som 1. boot. Har ikke prøvet det, men det kan lade sige gøre.
Avatar billede serverservice Praktikant
21. februar 2003 - 13:10 #5
kør rbfg.exe fra serveren (den understøtter dog ikke alle netkort)prøv evt. 3.partsprogrammer hvis det ikke dur.
Avatar billede serverservice Praktikant
21. februar 2003 - 13:14 #6
Ja sorry Hansen.dk , men det kan kun lade sig gøre med PXE netkort. ikke alle netkort understøtter netværksboot via dhcp.
Anden mulighed er så fra diskette.
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2003 - 20:45 #7
Du mener måske en boot-prom ?? - hvis ja, således at der er understøttelse for bootp/tftp, så skriv det lige - jeg kan godt finde et sted.
Avatar billede majgaard Nybegynder
21. februar 2003 - 22:02 #8
>lap: Jeg ved ikke hvad en boot-prom, eller bootp/tftp betyder. Kan du uddybbe det ??
Avatar billede serverservice Praktikant
21. februar 2003 - 22:26 #9
Nej han er helt på et sidespor.. Bootprom er ikke til netkort.
Virkede det eller vil du du prøve 3.parts?
Avatar billede serverservice Praktikant
21. februar 2003 - 22:28 #10
Et her til netw. boot - værsgo
http://www.netbootcd.dk/
Avatar billede serverservice Praktikant
21. februar 2003 - 22:45 #11
Jeg har også et andet program til netw. boot på min harddisk,  men  ved ikke linket
Avatar billede majgaard Nybegynder
21. februar 2003 - 23:37 #12
Ok... Jeg vil lige prøve det... Jeg havde godt nok ikke regnet med at det var nødvendigt med en disk eller noget i systemet, men jeg prøver det lige og vender tilbage...
Avatar billede lap Nybegynder
22. februar 2003 - 11:36 #13
en enkelt kommentar - jo, boot-prom ER til netkort - eftersom jeg har arbejdet med det igennem 3-5 år burde jeg vide det :-)

En række netkort har plads til en boot-prom (brugte altid 3com kort), således at en maskine kan køre HELT uden harddisk.

Men det er måske ikke hvad der skal bruges - åbenbart ikke :-) - selvom en tynd klient netop er kendetegnet ved ingen harddisk, floppy og cd-rom!!!
Avatar billede majgaard Nybegynder
22. februar 2003 - 15:52 #14
> Lap: Jo det er lige hvad der skal bruges.... Jeg bruger faktisk 3com kort så det kan være du kan skaffe nogle ?? Kan du anbefale nogle trådløse kort der kan boote fra netværk ??
Avatar billede lap Nybegynder
22. februar 2003 - 16:22 #15
Jeg kan ikke se, hvilket OS du forventer, men her findes et link til køb (du bør overveje selv at producere bootprom - altså købe tomme prom og en brænder) - og de netkort som understøtter PXE har indbygget "bootprom" (blot til orientering, så db er ikke helt på afveje!).

Jeg tror ikke det er muligt at få trådløse netkort til at pxe-boote - og det er ikke muligt at montere en bootprom.

køb: http://www.startech.com/closeout/ - kik efter bootprom

Her findes et dokument som beskriver din opstilling og hvad der skal til: http://www.tldp.org/HOWTO/Diskless-HOWTO-11.html

Det er dog ikke helt simpelt at lave - der kan bruges rigtig mange timer - specielt hvis du forventer en diskløs windows.
Avatar billede majgaard Nybegynder
22. februar 2003 - 16:29 #16
Hvorfor skulle man ikke kunne boote fra trådløse netkort ?? Ja det var windows jeg havde tænkt mig...
Avatar billede lap Nybegynder
22. februar 2003 - 16:36 #17
Nu har jeg ikke trådløse kort i stationære, men mange kort er baseret på pcmcia (pc-card), og dette er som regel ikke klar til at blive bootet på - der skal software (drivere mv.) til først - og det er først klart når der er blevet bootet (jeg er som sagt ikke sikker i denne del).

Under alle omstændigheder - hvis du vil bruge noget windows nyere end win985, så skal du være helt sikker på, at du overhovedet gider gå i gang med dette. Det bliver en kæmpe opgave - netboot giver dig ofte kun en diskette i første omgang (pladsmæssigt), så du skal få ret meget klemt ind på den.

Efterfølgende skal der noget mere plads til - men det er så typisk via et netværksdrev.

Læs lige vejledningen (skim den igennem), så du er klar over hvad du går ind til. Jeg vil anbefale dig at droppe det som ren windows.

Jeg tror den typiske model vil være linux med vmware (er beskrevet i dokumentet).
Avatar billede majgaard Nybegynder
22. februar 2003 - 16:59 #18
Ok... jeg kigger på dokumentet, men dr er tale om stationære med trådløse netkort...