Avatar billede dors Nybegynder
03. november 2000 - 16:46 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Norton Antivirus: Automatisk opdatering af arbejdsstationer i lokalnetværk

Jeg overvejer at skifte fra NAI\'s McAfee til Norton Antivirus. Men hvordan foregår opdatering af virusdatafilerne på de enkelte arbejdsstationer? Jeg er vant til at kunne lægge datafilerne på et netværksdrev (Netware 5.0), hvorefter en lokal  opdateringsfunktion (altså på den enkelte pc) sørger for at hente og installere nye datafiler. Kan det også lade sig gøre i NAV?

Vores netværk består af en enkelt Netware 5-server og ca 25 Windows 98-pc\'er samt et par NT4-arbejdsstationer.

Hedengangne Dr. Solomon havde en forbilledlig interuptstyret (automatisk) opdateringsfunktion: Når de nye virusdatafiler var placeret på en filserver i lokalnettet, blev det under opstart registreret af opdateringsfunktionen i de enkelte pc\'ers antivirussoftware, som derefter nedtog og installerede de nye datafiler. - Afløseren McAfee fra NAI er knap så elegant: Den kan kun indstilles til at gøre det på bestemte tidspunkter (hver dag 12 - 13, hver tirsdag 9 - 10), hvilket forudsætter at pc\'en er tændt på netop det tidspunkt. Det allerværste er imidlertid at opdateringen IKKE er pålidelig.

venlig hilsen

Claus Alsted
Systemadministrator
Det Økonomiske Råd
Avatar billede ds-zim Nybegynder
03. november 2000 - 17:02 #1
!

Jeg har oplevet at Nortons opdateringer alt for tit laver ged i den :( Jeg bruger til dagligt
Norton Antivirus & Symantec WinfaxPro 10.01, begge opdateres med LiveUpdate. Fejlene består lige
fra fejl under d/l,installation,afvikling(!) til at D 1års gratis(!) abonnement\'et til opdateringer
pludselig R udløbet.. Så HVIS Du/I vælger at skifte til NAV, kan du godt forberede dig på en masse
ektra besvær mht. geninstallation og service !! }(
Mit bedste alternativ må være www.cai.com ! Deres InnoculateIT er faktisk ok, taget i betragtning
at den R gratis :) Desværre vil den ikke køre på NTServerEd, så der kan jeg ikke hjælpe meget ..
Håber du kan få en prøve aftale op & køre :) Så kan du altid selv vurdere bedre.

Cheers, Zim

NB(!) : Dette R på en ren NT 4.0 platform, så D kan variere med D Win9x clienter
Cheers, Zim

NB(!) : Dette er på et rent NT4.0 miljø, med Server & Workstations
Avatar billede ds-zim Nybegynder
03. november 2000 - 17:02 #2
ehh, D skulle have været www.antivirus.cai.com BTW :)
Avatar billede ds-zim Nybegynder
03. november 2000 - 17:04 #3
DOH.. Jeg R faktisk ikke sikker på at man kan opdatere uden om LiveUpdate(!), dvs. fx. fra
en netværkssti.. Har svar imorgen, omkring middag
Avatar billede xion Nybegynder
03. november 2000 - 21:22 #4
Jeg bruger også NAV og syntes det virker perf.
Jeg har ingen fejl med det.
Her er et KiXtart script som du kan bruge i et logon script så alle dine workstations bliver opdateret hver gang de logger ind:

; ----------------------------
; Run Silent Norton LiveUpdate
; ----------------------------
; Compatible with Norton Antivirus 2000 for Windows 9x and NT/2000

IF ExistKey(\"HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Symantec\\Norton AntiVirus\") = 0
  ? \"Preparing for the NAV Live Update...\"
  $NavPath = ReadValue(\"HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Symantec\\InstalledApps\",\"NAV\")
  $res = WriteValue(\"HKEY_CURRENT_USER\\Software\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\RunOnce\", \"NAV LiveUpdate\", \"$NavPath\\navlu32.exe /silent\", \"REG_SZ\")
ENDIF

:NAV_Done
Avatar billede prodic Mester
04. november 2000 - 00:22 #5
Jeg bruger selv Norton Antivirus i Cooperate Editon, hvor du kan definere Scannings-tidspunktet(maskinen skal være tændt). Opdatering af Dat.fil kører ved Logon af klienterne(hvis der er kommet en ny). Serveren henter selv de updates du vælger fra listen. Klienterne kan du få til at installere Norton ved Login eller tjekke om den er installeret, er dette tilfældet installere den ikke(smart nok ik).
Dette kører på et NT system med 95/98-klienter og jeg har ikke haft nogle af de omtalte problemer med mit system. Ikke andet end at få installeret systemet, men det var meget nemmere da jeg læste vejledningen, så var det faktisk ikke så svært.
Den eneste ulempe jeg kan se ved systemet er faktisk, at jeg i en test har læst at de ikke skulle være up-to-date med virus-tingen...men jeg har ikke oplevet problemer, da programmet selv tjekker al indkommende post/www for virus og ligger det i en særlig mappe, som kun programmet har kendskab til.
Alt i alt er jeg meget godt tilfreds.
Avatar billede hanghoj Nybegynder
06. november 2000 - 15:15 #6
Har du overvejet at skifte til Trend Micro \"www.Antivirus.com\", de har alt hvad man kan ønske sig!
Avatar billede dors Nybegynder
08. november 2000 - 11:20 #7
DØRS 8.11.2000

Det er stadig ikke klart for mig om jeg i vort netværksmiljø med

a) Netværksoperativsystem: Netware 5.0 (1 server)
b) Pc-operativsystem: Windows 98 (20 - 25) og Windows NT 4 (2)

kan lade pc\'erne udføre automatisk opdatering af virusdatafiler fra et netværksdrev (altså IKKE via LiveUpdate over internet).

venlig hilsen

Claus Alsted
Systemadministrator
Det Økonomiske Råd
Avatar billede main Nybegynder
10. november 2000 - 21:13 #8
Kan man hente Norten antivirus et eller andet sted

Venlig Hilsen Main
Avatar billede ds-zim Nybegynder
11. november 2000 - 01:06 #9
Avatar billede dors Nybegynder
12. november 2000 - 19:22 #10
DØRS 12.11.2000

Som antydet i min kommentar d. 8.11. har jeg ikke fået svar på mit egentlige spørgsmål, men de 3 svarere har da bidraget med generel information om NAV. Derfor lukker jeg spørgsmålet med den angivne pointfordeling.

Jeg har også besøgt www.symantec.com, men jeg syntes nu ikke den gav noget videre.

venlig hilsen

Claus A.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. november 2000 - 20:16 #11
Sålænge vi er enige om at ovennævnte script kun checker en versionsforskel igennem LiveUpdate,
har jeg ikke fundet nogen måde at gøre dette på igennem evt. et LAN. Beklager min sene svartid