Avatar billede hagh2 Nybegynder
07. februar 2003 - 17:12 Der er 5 kommentarer

Delt internet

Når man deler en internetforbindelse (adsl) i windows har denne delte forbindelse så en indbygget firewall ?? Spørgsmålet skyldes et program der gør brug af 2 specifikke porte som indtil jeg delte forbindelsen virkede upåklageligt, men efter delingen fortæller programmet mig at jeg nu er bag en firewall.
Avatar billede alrua Nybegynder
07. februar 2003 - 17:20 #1
windows xp har en indbygget firewall som den vist nok slår til når du deler internetforbindelsen...
Avatar billede langbein Nybegynder
13. februar 2003 - 15:37 #2
Det er ganske vanlig at selve adsl modemet har en innebygget funksjon som i praksis virker likt med en firewall. Dett gjelder spesielt de modemer som fungerer ved såkalt nat teknologi og det vil vel i praksis si de fleste.

Så spørs det hva du egenlig sier i ditt spørsmål: "2 specifikke porte som indtil jeg delte forbindelsen virkede upåklageligt" Virket den gjennom nat forbindelsen i modemet ??

Om modemet ditt bruker nat eller ikke det kan du vel finne ut ved å gå inn i dos og skrive kommando "ipconfig".

Kan du legge ut det svaret som da kommer her ?!
Avatar billede langbein Nybegynder
13. februar 2003 - 16:00 #3
Kjører du trafikken gjennom windows maskinen ? XP har jo også innebygget nat og det vil vel i praksis komme til å fungere som en firewall.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q306126&sd=tech
Avatar billede langbein Nybegynder
13. februar 2003 - 16:02 #4
Dett er en intern ip som brukes på innsiden av en nat forbindelse:
IP Address      192.168.0.2
Står nevnt i forklaringen til microsoft.

Nat forbindelser gir vanligvis uhindret trafikk ut men firewalling av trafikken inn til lan.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. februar 2003 - 16:04 #5
Du kunne kanskje se om det ikke finnes en mulighet for å la være å dele trafikken gjennom XP og i stedet sette en hub eller en switch rett etter adsl modemet og så forsøke å kople til begge PC'ene til denne. Da slipper du i hvert fall å pasere 2 nat forbindelser, og det hele skulle fungere slik som opprinnelig.